נשיא המדינה ראובן ריבלין קיבל לידיו היום (רביעי) את התוצאות הרשמיות של הבחירות לכנסת ה־24. התוצאות נמסרו לידיו יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט עוזי פוגלמן, שאליו התלוו למשכן הנשיא מנכ"לית הוועדה אורלי עדס וחברי נשיאות הוועדה. "על פי חוק יסוד הממשלה, אקבל לבית הנשיא את נציגי הסיעות לכנסת ואבחן מיהו המועמד בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להקמת ממשלה, החברה הישראלית זקוקה לתקציב", אמר בפתח דבריו.

הנשיא ריבלין אמר עם קבלת התוצאות: "עוד לא יצאו שבע שנים לכהונתי כנשיא וזו הפעם החמישית שבה אני מקבל את תוצאות הבחירות לכנסת הרביעית, בתוך פחות משנתיים. אין צורך לתאר את הסיטואציה המורכבת הזו שבה נמצאת החברה והפליטיקה הישראאלית אך אל לנו לשכוח שמערכת הבחירות לכנסת היא סממן ממלכתי עליון השוכן בקודש הקודשים של הדמוקרטיה שלנו".

"השיקול המרכזי שינחה אותי בבחירת המועמד עליו אטיל את מלאכת הרכבת הממשלה הוא סיכוייו של חבר הכנסת הנבחר להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. ממשלה שתשכיל לאחות את הקרעים ביננו, ולשקם את החברה בישראל שספגה מכה קשה ביותר בצל מגיפת הקורונה. החברה הישראלית זקוקה לממשלה שתעביר תקציב מדינה, שתוביל דרך של ריפוי המערכות והאזרחים שנפגעו, ותחלץ את מוסדות המדינה מהקיפאון הפוליטי אלינו נקלענו דווקא ברגעים שבהם אזרחי ישראל זקוקים למוסדות המדינה יותר מכל", הוסיף הנשיא.

נשיא המדינה ראובן ריבלין והשופט עוזי פוגלמן במעמד קבלת תוצאות הבחירות לכנסת ה-24 (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
נשיא המדינה ראובן ריבלין והשופט עוזי פוגלמן במעמד קבלת תוצאות הבחירות לכנסת ה-24 (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)


לבסוף אמר: "כולי תקווה שנבחרי הציבור ישכילו לשמוע את העם בישראל, ישכילו לשמוע את תביעתו לחיבורים לא שגרתיים, לשיתופי פעולה חוצי-מגזרים, לעבודה עניינית ומסורה למען אזרחי ישראל כולם".

יו"ר ועדת הבחירות, השופט עוזי פוגלמן, עלה לדבר לפני ריבלין, ואמר: "גם הפעם מילאה ועדת הבחירות המרכזית את תפקידה כעמוד התווך של הליך הבחירות. בבחירות האחרונות התמודדנו עם אתגר מיוחד והוא ניהול בחירות בצל הקורונה. ההערכות אפשרו לכל אזרח, גם אם הוא חולה או בבידוד, לממש את זכותו הבסיסית להשתתף בבחירות".

עוזי פוגלמן ונשיא המדינה ראובן ריבלין במעמד קבלת תוצאות הבחירות לכנסת ה-24 (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
עוזי פוגלמן ונשיא המדינה ראובן ריבלין במעמד קבלת תוצאות הבחירות לכנסת ה-24 (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

מבצע "טוהר הבחירות הסתיים"

בתוך כך, הסתיים אתמול מבצע "טוהר הבחירות" של פיקוח ובקרה על תוצאות הבחירות. במהלך המבצע נערכה בקרה על 2,696 קלפיות שנבחרו, בהתאם לפרמטרים שונים, ובין היתר נספרו מחדש כ־375 קלפיות כדי לוודא את תוצאותיהן. 

הוועדה הודיעה כי "בסיכומו של המבצע לא נמצאו חריגות משמעותיות או ממצאים שהצביעו על פגיעה בטוהר הבחירות או ניסיונות זיוף".
בעקבות קבלת תוצאות הבחירות יקיים הנשיא ביום שני את סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת, ולאחריו יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת שיסכים לכך.

סדר הגעת נציגי הסיעות נקבע על פי גודלן, בהתאם לתוצאות הבחירות. ראשונה תגיע סיעת הליכוד ואחריה סיעת יש עתיד, ובהמשך שאר הסיעות בסדר יורד. תנעל את מרתון ההתייעצויות סיעת רע"ם.

ההתייעצויות יימשכו משעות הבוקר עד סמוך לשעה 20:00. בתום הסבב אמור הנשיא להכריז עד יום רביעי על מי החליט להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה. ההכרזה צפויה ביום שלישי, לפני השבעת הכנסת.

דממה בליכוד: "מצפים שנתניהו ישלוף אס מהשרוול"

שבוע לאחר הבחירות ובליכוד שקט. דממה. עוצר תקשורתי, המלווה באמונה שראש הממשלה בנימין נתניהו ("הקוסם") ישלוף מהשרוול את האס שיתיר את הפלונטר הפוליטי. מאז ליל הבחירות לא נראה נתניהו באירועים פומביים והתחושה היא, לפי גורמים בליכוד, שנעשים מהלכים מאחורי הקלעים. אחד מהם הוא ציר מול יו"ר רע"ם מנסור עבאס. אפשרויות אחרות שנבדקות הן מעבר של עריקים. אולם נראה שהסיכויים שהמהלכים האלה יגרמו לשינויים גדולים שיובילו למספר הקסם 61 אינם גבוהים.