יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הבהיר היום (שישי) כי הקמת ממשלה שתישען על מפלגת רע"מ ומנסור עבאס, תהיה "אסון ובכיה לדורות ולא נאפשר לה לקום". בפוסט נוקב שפרסם, הסביר את הסכנות, לדבריו, בממשלה שמסתמכת על מנסור עבאס וקרא לנפתלי בנט ולגדעון סער לשים את השיקולים האישים בצד ולהצטרף להקמת הממשלה. על כך הוסיף: "עם ישראל לא יסלח להם אם יחמיצו את השעה".

מנסור עבאס בנאום לאחר הבחירות. צילום: שלומי גבאי

בפתח דבריו, טען סמוטריץ' כי "עבאס היה ונשאר תומך טרור שעולה לרגל לחבק מחבלים שרצחו יהודים, לא מקבל את זכותם של היהודים להתקיים כעם בארצו במדינה יהודית, וממשיך לדבוק בנרטיב הפלשתיני, שפשוט סותר את זה היהודי. הוא רואה עצמו חלק מהעם הפלשתיני, הקמת מדינת ישראל עבורו היא 'נכבה', והוא לרגע לא מתכוון לוותר על הנרטיב הזה".

סמוטריץ' הבהיר כי הוא "לא קונה את התדמית החדשה שעבאס מנסה לבנות לעצמו בשל אינטרס פוליטי. יש כאן שנאת המן וממש לא אהבת מרדכי". הוא התייחס לנאומו של עבאס אמש, וטען: "הוא מנסה בשיטת השלבים הערבית הידועה להפוך את ישראל למדינה דו לאומית. מדינת כל לאומיה. הפך המדינה היהודית". לדבריו, יו"ר רע"מ מתנהל בצורה טקטית על בסיס כך שזיהה הזדמנות להיכנס לממשלה. 

"אם זה עושה לכם דה ז'ה וו לטרמינולוגיה של עראפת באוסלו אתם כנראה לא טועים. כך מפרשים את זה כל מי שקצת מבינים בתנועה האסלמית, תפיסותיה, מטרותיה, ושיטות העבודה שלה. מתן לגיטימציה לתפיסה כזו והפיכתה לשותף לגיטימי בקואליציה חותרים תחת עקרונות הציונות הבסיסיים ביותר", הוסיף סמוטריץ' בהתייחסו לנאום.

לטענתו, החיבור עם מפלגת רע"מ יוביל להפיכת מפלגת רע"מ לשותפה לגיטימית, על אף שתפיסותיה אינן זונחות את השאיפה הלאומית. "כאמור, עבאס בנאומו דיבר על שני עמים ושני נרטיבים. הוא אינו זונח את שאיפתו הלאומית ואת הזדהותו עם הפלשתינים אויבי ישראל. מתק השפתיים שלו על שלום ושיתוף פעולה אינו שונה מזה של ערפאת ערב החתימה על הסכמי אוסלו".



"אני מחכה ליום שבו ערביי ישראל יצמיחו מתוכם תנועה שזונחת את התקווה למימוש שאיפות לאומיות בארץ ישראל ומבקשת לחיות בשותפות אזרחית פרטית במדינה יהודית. תנועה כזו לא תצטרך מפלגה ערבית, אלא תשתלב באופן טבעי במפלגות הישראליות הכלליות, בדיוק כפי שהעדה הדרוזית משתלבת בכל המפלגות בקשת הפוליטית הישראלית. רע"מ רחוקה מכך בהשקפתה מרחק שנות אור. בחברה הערבית יש היום הרבה יותר מניצנים בכיוון הזה ודווקא החיבוק למנצור עבאס יגדע אותם ויהווה סתירת לחי לערבים האמיצים שמובילים אותם", ציין.

בסיכום דבריו, הבהיר כי מבחינתו שותפות שכזו היא "פשע" להגדרתו, והדגיש כי ממשלה שעבאס יהיה שותף בה בהכרח לא תהיה ממשלת ימין ותוך שהוסיף פניה אל בנט וסער. "אפס לגיטימציה לנתניהו לממשלה עם עבאס ואפס לגיטימציה לסער ובנט לשים את טובתם האישית לפני טובת המדינה".

בתוך כך, הרב חיים קנייבסקי גם הוא התייחס לאפשרות לתמיכת מפלגת רע"מ להקמת הממשלה, אל מול האפשרות לתמיכה ממפלגות אנטי דתיות ואמר: "מעדיף שיתוף פעולה עם מי שיכבד את הדת והמסורת היהודית על פני מי שרודף את הדת".