נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הודיע היום (שלישי) כי לאחר סבב ההתייעצויות שערך אמש, עם נציגי כל הסיעות שנבחרו לכנסת ה-24, הוא החליט להטיל את המנדט להרכבת הממשלה על ראש הממשלה המכהן בנימין נתניהו. "זו אינה החלטה קלה בעיניי ברמה המוסרית והערכית", אמר ריבלין והוסיף: "אני חרד כמוכם למדינתי ומדינתנו אך אני עושה את המוטל עליי כנשיא מדינת ישראל". לרשותו של נתניהו עומדים 28 ימים לצורך הרכבת הממשלה.

בפתח דבריו אמר הנשיא כי "מדינת ישראל איננה דבר מובן מאליו. היא בוודאי לא הייתה דבר מובן מאליו לאורך שנות ההיסטוריה היהודית, וגם לא לפני 75 שנה. בידינו, בידכם, אזרחי ישראל, מונח האוצר הגדול ביותר של העם היהודי. הכרעותיכם, קולכם, הם שיקבעו איך תראה המדינה הזו, מה תהיה דמותה, כיצד יראה עתידה. ביום הבחירות, יום הבוחר, מפקיד העם בידי נציגיו, את כוח ההכרעה, בנושאים רבים ומגוונים. אך יש דברים, שגם 120 חברי כנסת לא יוכלו לשנות. 120 חברי כנסת, לא יוכלו לשנות את היותה של מדינת ישראל, מדינה יהודית. ו-120 חברי כנסת לא יוכלו, לשנות את היסודות הדמוקרטיים של מדינת ישראל. בתוך המתח, במקף שבין יהודית לדמוקרטית, מתנהל ויתנהל הוויכוח שלנו, לפעמים הוא ינוע ימינה, ולפעמים שמאלה, אך תמיד הוא יחבר בין הקצוות".

"נבחרתי כנשיא המדינה, בהכרעת רוב חברי הכנסת ה-19", אמר ריבלין והוסיף: "מאז, במשך שבע שנים, נבחרו עוד חמש כנסות, ארבע מהן רק בשנתיים האחרונות. לא דמיינתי ולא פיללתי, שפעם אחר פעם, חמש פעמים, תוטל עליי המלאכה הקשה, של ההחלטה על מי להטיל את הרכבת הממשלה. גם אני הייתי רוצה, שבית הנשיא, לא יתערב בצורה ישירה כל כך בנעשה במערכת הפוליטית. אבל זה תפקידי, ומתוקף תפקידי זה, אני ניגש למלאכה זו. חוק יסוד: הממשלה, מחייב אותי כנשיא המדינה להטיל את הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת, שהסכים לכך. הדמוקרטיה הישראלית יונקת כל כולה מרצון הבוחר.

תפקידו של נשיא המדינה בבחירת המועמד עליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה הינו בראש ובראשונה להביא לידי ביטוי את רצונו של הבוחר. לפיכך, כפי שחזרתי ואמרתי במערכות הבחירות הקודמות וגם לפני ימים ספורים, השיקול המרכזי שעל נשיאי ישראל לשקול בקבלת ההחלטה על מי להטיל. את תפקיד הרכבת הממשלה - הינו למי יש את הסיכוי הגבוה - ביותר להרכיב ממשלה, שתזכה לאמון הכנסת החדשה".

הנשיא המשיך: "מתוצאות ההתייעצויות, שהיו שקופות לעיניי הציבור, אני מתרשם כי לאף אחד מן המועמדים אין בשלב זה סיכוי ממשי להרכיב ממשלה, שתזכה לאמון הכנסת. למעשה, אילו החוק היה נתון בידי, הייתי מעביר את ההחלטה בחזרה אל נציגי העם, אל כנסת ישראל. אך כאמור איני יכול לעשות זאת, על פי החוק. בשלב בו אנו מצויים היום, החוק מחייב אותי להטיל את הרכבת הממשלה על אחד מן המועמדים. לאחר שהתייעצתי עם נציגי כל הסיעות בכנסת התבררה בפני התמונה הבאה: ‏52 ממליצים ביקשו ממני להטיל את התפקיד על חבר הכנסת בנימין נתניהו. 45 ממליצים ביקשו ממני להטיל את התפקיד על חבר הכנסת יאיר לפיד. שבעה ממליצים ביקשו ממני להטיל את התפקיד על חבר הכנסת נפתלי בנט. 16 חברי כנסת לא המליצו בפני על איש".

אני מודע היטב לעמדת רבים, לפיה על הנשיא להימנע מהטלת התפקיד על מועמד שיש כנגדו כתב אישום, אלא שעל פי החוק והחלטת בית המשפט, ראש ממשלה יכול להמשיך ולשמש בתפקידו גם תחת כתבי אישום", אמר הנשיא והוסיף: "יתרה מזאת, סוגיה זו של הטלת התפקיד על מועמד שיש כנגדו כתב אישום - נתונה במחלוקת פוליטית וציבורית עזה לאורך מערכות הבחירות האחרונות. משכך, סברתי שעל נשיא המדינה להימנע מהכרעה על בסיס שיקול זה, מתוך אחריות לצביונו של מוסד הנשיאות ולאמון שהוא זוכה לו מכל חלקי העם. נשיא המדינה איננו מחליף את המחוקק או את בית המשפט. זהו תפקידה של כנסת ישראל להכריע בסוגיה המהותית והערכית על כשירותו של מועמד הנתון תחת כתבי אישום לכהן כראש ממשלה".

לדבריו, "במצב דברים זה, בו אין רוב של 61 חברי כנסת התומכים במועמד מסוים; ובאין שיקולים אחרים המצביעים על סיכוייו של מי מהמועמדים להרכיב ממשלה, קיבלתי את הכרעתי בהתאם למשתקף ממפת הממליצים, המעידה על סיכוי גבוה במעט של חבר הכנסת בנימין נתניהו להרכיב ממשלה. לפיכך החלטתי להטיל עליו את התפקיד להרכבת הממשלה".

"הכרעה זו אינה הכרעה קלה בעיניי ברמה המוסרית - ערכית", הודה ריבלין. "כפי שאמרתי בתחילת דברי, מדינת ישראל, איננה דבר מובן מאליו ואני חרד למדינתי. אך אני עושה את המוטל עלי במסגרת תפקידי כנשיא מדינת ישראל, הכפוף להוראות החוק ולהחלטות בית המשפט, ומגשים את רצונו של הריבון - הוא העם בישראל - שנציגתו היא הכנסת בין בחירות לבחירות".

לסיום אמר, "אזרחי ישראל, הרשו לי לסיים את דברי, תוך ציטוט דבריו של נשיא ארצות הברית אברהם לינקולן, אותו הביא בזמנו מורי ורבי מנחם בגין בנאום הניצחון שנשא ב-1977: "ללא רגשי איבה כלפי איש, ברגשי חסד כלפי הכל, בדבקות בצדק, הבה נמשיך בדרכנו לסיים את המפעל בו אנו נמצאים עתה, להביא מזור לכל פצעי האומה. היו ברוכים".

כזכור, אף אחד מהמועמדים לא הצליח להשיג את 61 המנדטים הנדרשים לתפקיד הרכבת הממשלה לאחר ש-52 חברי כנסת המליצו על נתניהו, 45 המליצו על יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ושבעה בלבד המליצו על יו"ר ימינה, נפתלי בנט. סיעות יהדות התורה, הליכוד, הציונות הדתית וש"ס המליצו על נתניהו לראשות הממשלה ומנגד, יש עתיד, כחול לבן, ישראל ביתנו, מרצ והעבודה המליצו על לפיד.