אחרי שנציגי הסיעות, בהם נציגי מפלגתו, יש עתיד, הגיעו הבוקר למשכנו של הנשיא ראובן (רובי) ריבלין כדי למסור את שם המועמד עליו הן ממליצות להרכבת הממשלה, מסר הערב (שני) יו"ר המפלגה יאיר לפיד הצהרה לתקשורת.

בפתח דבריו אמר לפיד כי "כל מי שראה היום את הופעתו חסרת האחריות של נתניהו, מבין שהוא לא יכול להמשיך. הוא הפך להיות מסוכן. לעצמו, למדינת ישראל ולשלטון החוק".

"אנחנו צריכים במקום זה להקים ממשלת הסכמה לאומית", אמר לפיד והוסיף: "פניתי לחברי נפתלי בנט כדי להקים איתו יחד ממשלה. ממשלה שתיפרס על פני כל המרחב הפוליטי. מפלגות ימין, מרכז ושמאל. ממשלה שתשקף את העובדה שאנחנו חיים פה יחד. אנחנו יודעים לגשר על הפערים. אנחנו לא שונאים אחד את השני".

לדבריו, "אנחנו נחושים להביא את השינוי שהבטחנו לאזרחי ישראל. למנוע ממשלה של נאשם בפלילים שנשען על גזענים מטורפים. המבחן של מנהיגים הוא לעשות החלטות קשות מול מציאות מורכבת. הצעתי לבנט שנקים יחד ממשלת אחדות והוא יהיה ראשון ברוטציה. זה מה שהמדינה זקוקה לו עכשיו. הישראלים צריכים לראות שהמנהיגים שלהם יודעים לשתף פעולה".

לסיום אמר לפיד, "אני קורא לכל המפלגות והמנהיגים שהבטיחו שינוי לאזרחי ישראל. נתניהו ינסה עכשיו בכל כוחו לפרק אתכם. הוא יחפש עריקים, הוא יחפש לפרק מפלגות. אל תתנו לו. אין לו ממשלה. אין לו רוב. הוא שבוי בידי הקיצוניים. זה משחק ארוך וינצח מי שיהיה נחוש מספיק, סבלני מספיק וממוקד מטרה. אנחנו לא מוותרים ולא נוותר לעולם, מעולם לא נוהלה מלחמה פוליטית צודקת יותר, וזה ייגמר רק כשננצח".

כזכור, למעט יש עתיד המליצו לנשיא על לפיד כמועמד לתפקיד הרכבת הממשלה גם כחול לבן, ישראל ביתנו, מרצ והעבודה. "גם אם לפיד לא יגיע למספר ממליצים כמו נתניהו אנו עדיין חושבים ויש לך סמכות לכך להטיל עליו את המנדט משום שראש הממשלה עומד למשפט פלילי. לא ראוי בעינינו שמועמד לראשות הממשלה יהיה בבית משפט תחת כתבי אישום חמורים. זה גם שיקול שצריך להיות בפניך", אמר יו"ר מרצ ניצן הורוביץ לריבלין.

תקווה חדשה החליטה לא להמליץ על אף מועמד, מה שאומר שבנימין נתניהו יסיים את היום עם מספר הממליצים הרב ביותר. מספר 2 ברשימה, חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון אמרה כי היא ממליצה לנשיא להביא להסכם רוטציה בין לפיד ליו"ר ימינה נפתלי בנט.

"אין לנו עניין להשתתף בתהליך שלא מביא לתוצאה של הקמת ממשלת שינוי ואף מרחיק אותנו מהיעד הזה, ולכן בשלב זה לא נכון שנמליץ על מי מהם. יחד עם זאת המליצה היום תקווה חדשה לנשיא המדינה לנצל את הזמן שעוד נותר עד למועד שבו על הנשיא להודיע על החלטתו ולזמן את יו"ר ימינה נפתלי בנט ואת יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לפגישה משותפת (כפי שנעשה בעבר עם נתניהו לגנץ למשל) על מנת לנסות ולאפשר את מיצוי האפשרות להגיע להבנות עקרוניות. גם אנו נמשיך לפעול מול הצדדים להשגת תכלית זאת", נמסר מתקווה חדשה.

משלחת יש עתיד, הסיעה השנייה בגודלה, ובה אורנה ברביבאי, מאיר כהן וקארין אלהרר, הגיעה מוקדם יותר היום לבית הנשיא והמליצה על לפיד שעומד בראשה. ברביבאי אמרה כי "קיבלנו 17 מנדטים, אנחנו יודעים שבמציאות כזו שראש ממשלה נמצא עכשיו בבית המשפט ומגן על עצמו אנחנו צריכים מישהו שיגן עלינו, ולכן לפיד הוא המועמד הטוב ביותר להרכיב את הממשלה".

ריבלין ניסה להבין כיצד תוכל לקום ממשלה כאשר אין תחת לפיד 61 ממליצים, וביקש מנציגי יש עתיד להציג מועמד אחר שייתכן ויתמכו בו. כהן אמר כי "באנו להמליץ על לפיד, אבל היום עוד ארוך, אנחנו מאמינים שנמצא עוד שותפים עד סוף היום". הדברים לא השפיעו על הנשיא, שנותר פסימי: "מהשיחה אתכם אני לא רואה דרך שבה אפשר להרכיב ממשלה".

לאחר מכן, ברביבאי אמרה בהצהרה מחוץ לבית הנשיא כי "הגענו כדי להמליץ על יאיר לפיד כראש הממשלה כמי שמיועד להרכיב את הממשלה הבאה. צריך סוף סוף לאחר שלוש מערכות בחריות אי אפשר ואסור שנחשב שאנו צריכים מערכת בחירות חמישית. הציבור צריך מנהיגות ראויה. אנו סומכים על כבוד הנשיא, כל החלטה שיקבל מקובלת עלינו".