ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערב (חמישי) פגישה עם ויו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ', זאת כחלק ממאמציו של הראשון להשיג את מספר המנדטים הנדרש להקמת ממשלה. ממפלגת הציונות הדתית נמסר לאחר הפגישה, שנמשכה כשעתיים: "רוה"מ וסמוטריץ' סיכמו שיש לעשות כל מאמץ לשכנע את בנט לא לפרק את המחנה הלאומי ולא ללכת לממשלת שמאל, ובכך להביא עוד שותפים לממשלת ימין".

לאחר הפגישה מסר דובר הליכוד כי "ההודעה מטעם סמוטריץ' אינה תואמת את המציאות. זה הזמן לעבודה משותפת ולא לפרסומים שאינם תורמים למאמץ המשותף שאנחנו עושים".

כאמור, הפגישה עם סמוטריץ' היתה ככל הנראה מורכבת ומאתגרת, ועל נתניהו ישנם לחצים כבדים כדי לשכנעו לרכך את עמדתו הנחרצת כלפי תמיכת מפלגת רע"מ. בין הלחצים ניתן למנות את הדברים שאמר אתמול בראיון ברדיו 103FM רב העיר צפת שמואל אליהו, הנחשב לאחד האישים שסמוטריץ' מקורב אליהם ומתחשב בעמדותיהם. הרב אליהו קרא לראשי מפלגות הימין ולראשי המפלגות הערביות לנהל דו־שיח כדי להגיע להסכמות.

בין הרעיונות שהועלו בפני סמוטריץ': לקבוע בהוראת שעה של מפלגתו כי ניתן להישען על תמיכת מפלגת רע"מ לזמן קצר לצורך הקמת הממשלה בלבד. כלומר, הסכמה לתמיכת מפלגתו של מנסור עבאס כאירוע חד־פעמי, זמני ויוצא דופן. אלא שעד כה לא נרשמה התקדמות בנושא, וגורמים בליכוד לא רואים סיכוי רב שיו"ר הציונות הדתית ישנה את עמדתו. במקביל מופעל לחץ גם על יו"ר רע"מ מנסור עבאס, בעיקר כדי לשכנעו להשמיע הצהרה שתקל על הציונות הדתית להשלים עם תמיכת רע"מ בממשלה העתידית.

מנסור עבאס (צילום: ראובן קסטרו)
מנסור עבאס (צילום: ראובן קסטרו)

כל המגעים הללו מתנהלים כשברקע עומדת לנגד עיני מפלגת הליכוד והעומד בראשה הסכנה שבנט ויו"ר יש עתיד עשויים להגיע להסכמות ביניהם על הקמת ממשלה פריטטית, מה שעלול לשלוח את הליכוד לאופוזיציה, אם לא יצליח לגבש קואליציה. סכנה נוספת, ומוחשית לא פחות, היא האפשרות להליכה לבחירות חמישיות, שמעבר לנזק הכבד שהן יגרמו למשק, לחברה ולמערכת הפוליטית, איש לא יכול לדעת כיצד הן יסתיימו. 

נתניהו מבקש קודם כל לשריין את מי שכבר נמצא לצדו, וראשונים להגיע ולהיוועד עמו היו ראשי המפלגות החרדיות. יו"ר ש"ס אריה דרעי, שהכריז עוד במהלך קמפיין הבחירות כי מפלגתו לא תשקול שום אפשרות אחרת פרט לממשלה בראשות נתניהו, נועד עמו מספר פעמים.

על פי גורמים בש"ס, במהלך השיחה עלו רעיונות שונים לפתרון הפלונטר הפוליטי, שנוצר בין היתר בגלל התנגדותה העיקשת של הציונות הדתית נגד הקמת ממשלה הנשענת על קולותיה של רע"מ או על הימנעות חבריה מהצבעה.

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' שב והבהיר כי לא ייתן יד להקמת ממשלה שתישען על תמיכת הח"כים הערבים. אחרי דרעי הגיעו לפגישות אישיות ראשי יהדות התורה, ח"כ משה גפני והשר יעקב ליצמן.