ככל שחולפים הימים מאז שיו”ר הליכוד בנימין נתניהו קיבל את המנדט להרכבת הממשלה, הולכת ומתגברת תחושת הפסימיות במפלגתו. גורמים בכירים בליכוד אומרים: “הגענו למבוי סתום”.

אתמול החליט נתניהו למנות את ח”כ מיקי זוהר ליו”ר הוועדה המסדרת שתקבע את הרכבן של הוועדות הקבועות בכנסת ה־24 ואת הרכבי הוועדות הזמניות לכספים וחוץ וביטחון, שיכהנו עד כינון הוועדות הקבועות.

לאחר התלבטות בין ח"כ זוהר לח”כ דוד ביטן, הכריע נתניהו לטובת זוהר בעוד שביטן הפך למועמדו של נתניהו לתפקיד יו”ר לשכת הליכוד. התפקיד נותר לא מאויש לאחר שיו”ר הלשכה המכהן זאב אלקין עזב את הליכוד והצטרף לתקווה חדשה בראשות גדעון סער. ביטן וזוהר יעמדו גם בראש צוות המו”מ הקואליציוני מטעם הליכוד.

אז צוות משא ומתן יש, אבל המו"מ תקוע. יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' וחברי רשימתו ממשיכים לדחות על הסף כל רעיון לשיתוף פעולה עם מפלגת רע"ם. גורמים בימין מדווחים על סקר פנימי שנערך לאחרונה בהזמנת הציונות הדתית, שעסק במגעים להקמת הממשלה, ובו נשאלו המשתתפים אם יעדיפו הקמת ממשלה בהימנעות רע"ם בראשות ח"כ מנסור עבאס או הליכה לבחירות חמישיות. לפי אותם גורמים, מעט יותר מ־50% מהנשאלים השיבו כי הם מעדיפים ממשלה כזו אם הקמתה תמנע הליכה לבחירות נוספות.

עצם הזמנתו של הסקר מהווה הפתעה לנוכח התנגדותו הנחרצת של סמוטריץ' לאפשרות של ממשלה כזו. בציונות הדתית מכחישים בתוקף את הדיווחים על קיום הסקר ואומרים: "עונת הספינים החלה. כל ניסיון להפעיל לחץ בדרך שקרית כזו או אחרת של גורמים המעוניינים לעשות פוליטיקה על חשבון הציונות הדתית - לא יצליח. הציונות הדתית, בשונה כנראה ממפלגות אחרות, לא עובדת לפי סקרים אלא לפי עקרונות".

גורם פוליטי בכיר סיפר ל'מעריב" כי בימים הראשונים שאחרי הבחירות נערך סקר דומה בהזמנת מפלגת רע"ם, על רקע המגעים הראשוניים שקיים עבאס עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. עבאס ביקש לבחון בקרב מצביעיו מה יחסם לשיתוף פעולה פוטנציאלי עם הליכוד ונתניהו. מהתוצאות עלה כי קרוב ל־90% מהנסקרים השיבו כי הם סומכים על ההחלטות שעבאס יקבל בנושא ויתמכו בהן.

ערוץ נוסף שבליכוד מנסים לקדם הינו ערוץ בלתי רשמי, והוא מתקיים בין חברי המפלגה הוותיקים לבין יו"ר תקווה חדשה ח"כ גדעון סער. לדברי כמה מחברי מרכז הליכוד, הם פנו לסער וניהלו עמו שיחות אישיות כדי לבדוק מה דעתו על הצטרפות מפלגתו לממשלת ימין בראשות נתניהו, כאשר התנאי המרכזי לכך הוא העברת החוק שיגביל את כהונת ראש הממשלה.

לדברי אותם חברי מרכז הליכוד, סער הביע ספק וסקפטיות באשר לעצם נכונותו של נתניהו לשקול את הגבלת כהונתו. גורמים בליכוד אומרים: "כל עוד אין הוכחות לכך שנתניהו מוכן לדבר על החוק הזה, אין טעם לנסות וללחוץ על סער שייתן לזה סיכוי".

אחד החששות הכבדים בגוש נתניהו הוא מכך שימינה תלך לממשלה עם לפיד, ויש הטוענים כי השניים כבר "סגורים" על כך. עשרות פעילי ימין הפגינו אתמול מול ביתו של יו"ר ימינה נפתלי בנט ברעננה ומול ביתה של חברת מפלגתו שרת המשפטים לשעבר איילת שקד בתל אביב.

הם קראו: "איילת, תפסיקי להיגרר. בנט גורר אותך. גלי עמוד שדרה, חזרי הביתה לימין. מחכים לך, בואי לדבר". יגאל מלכה, שהשתתף בהפגנה, קרא: "איילת, לא יכול להיות שתלכי עם השמאל. אתם אנשי ימין וצריכים ללכת עם הימין. הלב שלנו תמיד איתכם, אבל אתם נגררים עכשיו לשמאל".

על רקע אווירת הפסימיות השוררת בליכוד קיבלו ראשי סניפים, שרים וח"כים מהמפלגה הזמנה לכנס "סיכום הבחירות והרמת כוסית לכבוד יום העצמאות", שהיה אמור להתקיים הערב בבנייני האומה בירושלים. אלא שזמן קצר לאחר הפצת ההזמנות הגיעה הודעה שלפיה הכינוס בוטל, ללא קביעת מועד חדש.

גורמים בליכוד אמרו בעקבות הביטול: "מיד אחרי ההחלטה לקיים את האירוע החלו שמועות שלפיהן נתניהו ינסה לקדם את רעיון המיזוג עם ימינה. יש לזה מתנגדים רבים בליכוד. נוסף לכך עלו החששות כי לאירוע עלולים להגיע פרובוקטורים שיזהמו את האווירה, שממילא לא הכי אופטימית. בסופו של דבר, הגיעו למסקנה כי לעת עתה הנזק מהכינוס עלול להיות גדול מהתועלת שבו, ולכן האירוע בוטל".