דרמה גדולה התרחשה אתמול במשכן הכנסת, לאחר שהמליאה אישרה את הצעת גוש מתנגדי נתניהו על הרכב הוועדה המסדרת. ההצעה עברה ברוב של 60 תומכים מול 51 מתנגדים, אחרי שמפלגת רע"מ הפילה את הצעת הליכוד, עליה הסכימו ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ימינה נפתלי בנט. יו"ר רע"מ מנסור עבאס התייחס הבוקר (שלישי) לדרמה הפוליטית בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM וסיפר כי "מתקיימים מגעים לבנות מסגרת לקואליציה עתידית עם גוש השינוי".

"למרות שאתמול בהצבעה על הוועדה המסדרת היינו בצד אחד זה לא אומר שאנחנו קבענו שאנחנו מצטרפים לגוש מסוים", אמר עבאס בפתח הראיון. "נשארנו באותה עמדה, הוועדה המסדרת מאחורינו, לקראת הרכבת ממשלה או קואליציה אנחנו נשקול. כל האופציות מבחינתנו מונחות על השולחן, אנו באים במגע עם כולם ורוצים שכולם יבואו במגע איתנו ללא הסתה, ללא עלילות דם והאשמות שווא".

בהמשך נשאל מה הביא אותו להצביע ברגע האחרון נגד גוש נתניהו והאם זו העובדה שסגר דיל עם יאיר לפיד באותו הבוקר או העובדה שהוא רואה שנתניהו סגר עם ימינה, מיקי זוהר דילג עליו, סמוטריץ' או הכל. על כך השיב עבאס: "יש מערכת שיקולים אבל אתמול לא הצבעתי עם גוש השינוי, אני הצבעתי עם עצמי. אני מאמין שאנחנו כרע"מ, העם כאשר הצביע קבע שאנחנו לשון המאזניים, לכן אתמול הצבעתי כדי להישאר לשון המאזניים בין הגושים. אנחנו במנדט אחד בוועדה הזאת. הצבעתי עם עצמי לכן אני אומר מפורשות - הבחירה אתמול לא הייתה בין הגושים אלא בחירה שמראה שאנחנו ממשיכים לדבוק בקו שלנו".

ההצבעה במליאה על הרכב הוועדה המסדרת. צילום: מתוך ערוץ הכנסת

לדבריו, "מבחינה פוליטית הדיל שנרקם בין הליכוד וימינה היטה את הקו לכיוון אחד בלי ליידע ולשתף אותנו,אבל מצד שני היינו תחת מתקפה מאוד קשה, האשמות שווא ועלילות דם. הפכנו לארגון טרור ואנחנו חברים בכנסת, שומרי חוק, אזרחי המדינה, אנחנו באים בגישה חיובית, רוצים לעזור, לא מעוניינים בבחירות, מעוניינים שתקום ממשלה יציבה שתשרת את כל אזרחי המדינה ואני מנהל שיח פוליטי סובלני".

על סמוטריץ' אמר: "סמוטריץ' ובן גביר וכל הגישה היא גישה מוטעית. אם היו אומרים שאנחנו פוסלים את שיתוף הפעולה עם רע"מ זה לגיטימי, אבל לצאת בקמפיין מאורגן שכבר נרצח ראש מממשלה בישראל על הסתה פוליטית?"

עבאס המשיך: "אנחנו מפלגה לגיטימית, אזרחי המדינה, באים בגישה חיובית, רוצים שותפות פוליטית, רוצים לטובתה של כל החברה בישראל. כל מה שאנחנו עושים, גם בתחום המדיני, אנחנו שנים פועלים במסגרת יוזמת שלום. אתה יודע כמה הפעילות שלנו מקטינה את החיכוך והמתיחות? חוסכת דם ושפיכות דמים".

לדבריו, הוא מגנה טרור וגינה גם את תקיפתו של הרב אליהו מאלי ביפו. "גיניתי טרור כל הזמן ואני מוכן לעמוד מול בית המשפט. אני מגנה כל סוג של אלימות כנגד הרב מאלי וכל אזרח ובן אדם באשר הוא, אלימות זו לא שפה. אנחנו חייבים לנהל שיח ענייני מכבד אפילו אם יש מחלוקות ומחלוקות קשות. אנחנו נגד אלימות נגד כל אחד".

"מבחינתנו בחוקה של התנועה האסלאמית יש כלל שהוא חוק יסוד, כמו שיש חוקי יסוד, שאנחנו כחברי התנועה שני סייגים לא עוברים, לא את החוק הדתי, את ההלכה הדתית האסלאמית ולא את חוקי המדינה", אמר יו"ר רע"מ. "כל חברי התנועה האסלאמית מכבדים ומצייתים לחוק, את העמדה שלנו כלפי כל סוג של אלימות נגד כל בן אדם אנחנו הבענו מאז ימיו של השייח' עבדאללה שגינה את כל הפיגועים וקרא לקירוב לבבות. אנחנו דוגלים בדרך הזאת, כל מפגש שאנחנו עושים ולא חשוב עם מי,בא במטרה ליישם את החזון שלנו".

על הציוץ של ישי פרידמן שכתב כי "גם יו"ר רע"מ מנסור עבאס ומאזן גנאים (מס' 2) נתנו כבוד למחבל כבד עם דם על הידיים. מאזן גנאים אפילו עמד דום לזכרו", אמר: "אני הלכתי לנחם? אני לא מכיר את האיש. ישי פרידמן אני מכיר אותו, מאז שנכנסנו לפוליטיקה ומאז שרע"מ מובילה קו של שינוי, פיוס, רצון ליצור משהו חדש במערכת היחסים בין יהודים לערבים ברמות שונות הוא נשאר באותן עמדות, מחפש דברים. אני אומר באופן חד משמעי, כל הפעילות, כל המפגשים והמיזמים שאנחנו עושים באים לשרת את יוזמת השלום הדתית, את החזון שלנו לשלום וביטחון הדדי, למנוע שפיכות דמים ולקרב לבבות".

על האפשרות למשא ומתן קואליציוני עם גוש השינוי אמר: "משא ומתן קואליציוני עדיין לא התחיל, כרגע יש מגעים לבנות מסגרת לקואליציה עתידית ואז יתחיל משא ומתן קואליציוני".

במענה לשאלה האם ההצבעה אתמול הייתה מתואמת עם לפיד אמר: "ההחלטה שלנו אתמול, בבסיסה כמה שיקולים. אחד מהם היה שישבתי עם לפיד ותיאמנו כמה דברים. לא אמרתי ללפיד שאנחנו מצביעים, הוא לא ידע איך אצביע. ההצבעה שלנו היא הצבעה לרע"מ עצמה".

על הקריצה של סער אמר: "יכול להיות שהסתובבו שמועות, אין לי הסבר".

במענה לשאלה האם הוא רואה את עצמו תומך בממשלה שבנט עומד בראשה ענה עבאס: "אנחנו מבחינתו לא פוסלים אף אחד, רק מי שפוסל אותנו. כל האופציות מונחות על השולחן, אנחנו באים במגע עם כולם. אין לי העדפה. אני לא אהיה חלק מתהליך, אני אהיה מסיים של תהליך. מי שיש לו אופציה אמיתית להקים ממשלה ויפנה אלינו אנחנו נשתף איתו פעולה".

עוד אמר עבאס, כי "לכל בחירה יש את היתרונות והחסרונות שלה. אני יודע מה בדיוק אני רוצה להשיג, בעיקר כרגע סדר עדיפות שלנו זה הנושאים הבוערים בחברה הערבית. אני מקווה שכל המערכת הפוליטית, גם בימין וגם בשמאל, תקבל את הגישה שלנו בצורה חיובית ותבין שזה הזמן לעשות שותפות אזרחית ולשרת את כולם". 

על ה"טרנד" בחברה הערבית של אלימות כלפי חרדים אמר: "זה פסול בעיניי ואני גיניתי את זה, גם ערבים נגד יהודים וגם יהודים נגד ערבים. אני לא רק אקרא, אני אפעל כדי להפסיק את זה. אני רוצה להדגיש כל פעולה שאנחנו עושים, כל ביקור עם מי שלא יהיה בארץ ומחוצה לה – מטרתו להשיג את החזון".

במענה לשאלה האם על פי החזון האמיתי וההלכתי שלו הוא יכול לחיות במדינה יהודית, השיב עבאס: "האתגר הוא למדינה היהודית איך היא תתנהל מול אזרחיה המוסלמים הנוצרים, הדרוזים הערבים. תגדירו לי מה זה מדינה יהודית, ואז תגידו לי האם אתה מסכים. האם מחויבת לאזרחיה הערבים, לפתרון למצוקת הדיור? אנחנו יכולים להישאר כל החיים בססמאות, אני רוצה לראות יישום הלכה למעשה, מה המשמעות של הזהויות האלה, ההגדרות האלה, ואז נחליט. אנחנו נמצאים בעולם שבו כל היבשות מחולקות למדינות, הקשר בין המדינה לאזרחים הוא אזרחי, אנחנו אזרחים במדינה, צריך לפתח ולקדם את האזרחות הזאת". 

על חמאס אמר: "אני כתבתי מאמר שגם אותו ישי פרידמן ציטט בצורה מאוד מגמתית. יש חלקים באמנה שלהם שאמרתי שיש התקדמות ויש תקווה, יש הבנה שיש פתרון של שתי מדינות, הייתה לי ביקורת על חלקים מהאמנה. אני נבחרתי כדי לייצג את החברה הערבית, האינטרס שלה, אני לא אמור לפתור את כל הבעיות בעולם".

לדבריו, "אנחנו דוגלים בחזון של שלום, ביטחון הדדי וסובלנות בין העמים. פתרון מדיני צריך לבוא בדו שיח, במשא ומתן בין הצדדים, מה שיסכמו אנחנו נתרום את חלקנו. אני מציע שזה הזמן לתת גם תפקיד מסוים לחברה הערבית ולנציגיה כדי לקדם".

לסיום נשאל מה היה אומר ליו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. על כך השיב: "הוא טעה בגישה שלו, אנחנו הושטנו יד, אמרנו לא פוסלים אף אחד, לא נפסול אלא את מי שפוסל אותנו. גם אני לא מכליל, בציונות הדתית כזרם ולא כרשימה או כמפלגה הרבה אנשים באו איתי במגע, גם רבנים אומרים לי דברים אחרים ממה שאומרים סמוטריץ' ובן גביר, לכן אני לא מכליל בקטע הזה. מן הראוי שיתנהל דו שיח בין החברה הערבתי לחברה הציונית דתית. ננסה למצוא מכנה משותף ולהכיר אחד את השני".