על רקע המתיחות ההולכת וגוברת של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ימינה נפתלי בנט, פרסם בנט הערב (שישי) בחשבון הפייסבוק שלו פוסט מפורט המתאר, לטענתו, את הסיבות מאחורי הקושי בהקמת ממשלת ימין ותקף את נתניהו כאשר טען כי "הוא אינו מוכן לבצע את מה שצריך על מנת שזה יקרה". עם זאת הוא הדגיש: "התחלתי במגעים להקמת ממשלת אחדות לאומית". 

נאומו של בנט. צילום: ערוץ הכנסת

בפתח דבריו, הסביר בנט כי "לפני שבועיים, לפני שהנשיא הטיל את המנדט על נתניהו, הוצע לי להפוך באופן מיידי לראש ממשלת "גוש השינוי". רק הייתי צריך לומר מילה אחת. סירבתי כי אני בעל עמדות ימין, ולכן אני מעדיף ממשלת ימין". הוא הוסיף עוד: "שלא יהיה ספק—בהחלט אני מאמין שאני ראוי לשרת אתכם כראש ממשלה וחפץ בכך. אני מאמין שאוכל להצעיד את מדינת ישראל קדימה ולשמור על ביטחון ישראל, אך לא אצה לי הדרך. לכן בחרתי לאפשר להטיל את המנדט על נתניהו, ואמרתי לו שהוא יכול לבנות על כל חברי סיעת ימינה בהקמת הממשלה".

הוא המשיך וציין כי העדיפות הראשונה שלו היא ממשלת ימין, אך אם לא, "עדיפות שנייה – ממשלת אחדות לאומית (תחת תנאים שיאפשרו לנו גם לנהל את העסק בצורה טובה, וגם לוודא שהממשלה לא תלך לכיוון שמאל). ורק אם התנאים לממשלת אחדות אינן נענים, בלית ברירה, עדיפות שלישית: בחירות חמישיות, אולי אישיות".

לטענתו, נתניהו מקדם בחירות חמישיות והוא מתנגד לכך: "להערכתי הם יובילו לבחירות שישיות, שביעיות ועוד. הרי נניח שנתניהו ינצח הוא ממילא יצטרך להקים ממשלה על בסיס הכנסת הקיימת, ולנהל אותה. אם הוא יכול להקים ממשלה *אחרי* בחירות אישיות, אז שכבר יקים אותה עכשיו ונחסוך מיליארדי שקלים ועוגמת נפש. אני חושש מאד שאם ישראל תיכנס לסחרור אינסופי של בחירות ושל שיח שנאה, זה יאיים על המדינה בצורה משמעותית. כבר איבדנו מדינה יהודית בארץ ישראל בגלל מריבות מטופשות, והעם שלנו שילם על כך מחירים איומים במשך 2000 שנות גלות".

בנט ציין שלוש אפשרויות שיאפשרו לנתניהו להקים ממשלה, ללחוץ על סמוטריץ' כדי שיסכים לממשלת ימין עם 59 קולות שתורכב מהליכוד, ימינה, חרדים וסמוטריץ', או להגיע לפשרה עם גדעון סער שתכלול רוטציה. לטענתו, נתנייהו סירב לשתי האפשרויות: "במקום לבחור באחת משתי האפשרויות הקשות הללו, נתניהו בוחר בדרך שלישית, לגרור את מדינת ישראל לבחירות חמישיות, תוך קמפיין אגרסיבי ואישי נגדי, כאילו אני שמאלן, תאב-כוח, שונא אותו וכו'". 

בשל הדברים שציין קודם, הדגיש בנט כי "מהרגע שהבנתי שאין בכוונת נתניהו לבחור באחת משתי החלופות להקמת ממשלת ימין, התחלתי במאמץ להקים ממשלת אחדות לאומית. בכל מקרה, הדלת לממשלת ימין פתוחה ורצויה מבחינתי. אין לי כל ביטחון שנצליח להקים את ממשלת האחדות הלאומית. התנאים לא קלים. מדובר במפלגות מאד שונות, ואף הפוכות בעמדות".

יו"ר ימינה לא חסך ותיאר גם את התנאים שלו להקמת ממשלת האחדות, כאשראחד מהם הוא "שבמסגרת הממשלה נוכל לשמור על העקרונות שלנו ועל השקפת העולם הלאומית שלנו". הוא המשיך והסביר: "ממשלת אחדות כזו לא תממש את כל חלומותיי, אך היא לא תהיה פחות ימנית ממשלות נתניהו עם אהוד ברק, ציפי לבני, או אבי ניסנקורן. ממשלה כזו לא תוכל להחיל ריבונות על חלקי ארץ ישראל, דבר שאני מאוד מאמין בו לאחר עשרות שנים בהן אף ממשלה, כולל של נתניהו, לא החילה ריבונות על סנטימטר אדמה של ישראל. אך היא גם לא תמסור שטחים. ממשלה כזו גם לא תוכל ליזום תנופת רפורמות שאני מאד חפץ בהם במערכת המשפט, לאחר שנים רבות, כולל ממשלות הליכוד, בהם לא הייתה אפילו רפורמה אחת לבלימת האקטיביזם השיפוטי".

בסיום דבריו ציין כי הוא מקיים שיחות ומפגשים עם השחקנים השונים והדגיש: "אנחנו מזמינים פנימה כל מפלגה שתקבל את קווי היסוד של הממשלה. בהחלט גם הליכוד, סמוטריץ והמפלגות החרדיות".

בתגובה לדבריו, מסרו בליכוד כי "ממשלה שמחרימה 52 מנדטים של הימין ובנויה מ-50 מנדטים של שמאל, שמאל קיצוני והמשותפת היא לא ממשלת אחדות אלא ממשלת שמאל עם עלה תאנה ימני קטנטן". 

עוד הוסיפו: "בנט רוצה להיות ראש ממשלה בכל מחיר, כולל במחיר המלכת ממשלת שמאל. אם בנט היה באמת רוצה להקים ממשלת ימין הוא היה עובד שעות נוספות לא לסגור ממשלה עם לפיד אלא פועל לשכנע את גדעון סער להצטרף להקמת ממשלת ימין, או לפחות תומך בבחירות ישירות שהיו מאפשרות הקמת ממשלה כזו כפי שבוחריו באמת רוצים".