שמונה ימים בלבד נותרו עד לפקיעת המנדט להרכבת הממשלה שניתן לבנימין נתניהו, וראש הממשלה ואנשיו הנואשים מנסים כל דרך אפשרית, גם כאלה שנראות לא אפשריות.

אחת מהן היא פנייה של נתניהו אל בני גנץ בהצעה שאחרי כל הדם הרע ששטף את המרחב שביניהם נראית הזויה: הרכבת ממשלת רוטציה בהשתתפות כחול לבן, כשגנץ יכהן ראשון במשך שנה, נתניהו בשנתיים הבאות וגנץ שנה נוספת. היתרון, מבחינתו של נתניהו, הוא טרפוד ממשלת השינוי והישארות בבלפור. בכחול לבן אומרים שאכן נעשתה פנייה כזו, אולם התשובה הייתה: זה לא רלוונטי.

נתניהו על בחירות ישירות לראשות הממשלה. צילום: ערוץ הכנסת

ההיגיון שמאחורי הצעה זו הוא שגנץ כועס על חבריו לגוש השינוי משום שאינם מייעדים לו תיק בכיר בממשלה שהם מנסים להקים והוא יעדיף להיות ראש ממשלה כבר עכשיו, ברוטציה עם נתניהו, על פני תפקיד של שר זוטר.

גורם בליכוד סיפר כי בימים האחרונים שוחח גנץ באופן לא רשמי עם בכירים בליכוד ודן עמם גם בשאלה כיצד צעד כזה עשוי להיראות מבחינה ציבורית, שהרי אם יחבור לנתניהו תהיה זו פעם שנייה שהוא מפר הבטחה ברורה לבוחריו. בכיר בליכוד הצדיק את המהלך של נתניהו ואמר: "מבחינה מוסרית, זה מה שביבי חייב לגנץ".

אבל התוכנית שבה משקיעים נתניהו ואנשיו מאמץ של ממש היא שיפור ההצעה שאיתה הליכוד יתייצב למשא ומתן עם ימינה. מטרת המהלך היא סיכום עם נפתלי בנט על הקמת ממשלת ימין, עם התחייבות של בנט לא לקיים מגעים עם גוש השינוי, ובכך לסכל כל אפשרות להקמה של ממשלה אחרת.

גורמים בליכוד אומרים: "ברגע שבגוש השני יבינו כי אין יותר אופציה לממשלת בנט־לפיד, שחקנים נוספים ירצו להצטרף לממשלת ימין ובכך ייפתר הפלונטר שנוצר בגלל התנגדותו של בצלאל סמוטריץ' לשתף פעולה עם מפלגת רע"ם בכל צורה שהיא".

לצורך שיפור ההצעה לימינה כונסה אמש, לבקשת נתניהו ובנוכחותו, ועדת החוקה של הליכוד, ואישרה הצעת החלטה בנוסח הבא: "כדי לאפשר הקמת ממשלה בכנסת הנוכחית, ראש הממשלה יביא בפני מרכז הליכוד הצעת החלטה שתסמיך אותו להביא בפני מזכירות הליכוד הצעה מפורטת לשילוב ברשימת הליכוד של חברי הכנסת ממפלגה אחרת, שתתמוך בהקמת ממשלה על ידי הליכוד". ובמילים פשוטות: נתניהו מבקש לקצר את ההליכים בתוך מפלגתו כדי לקבל את אישור הליכוד להציע לבנט את איחוד סיעותיהם לקראת הבחירות הבאות. יו"ר מזכירות הליכוד השר ישראל כ"ץ הביע את תמיכתו בהצעת ההחלטה לאישור איחוד סיעות.

"ברגע שההחלטה עוברת לאישור מזכירות הליכוד זה מבטיח לנתניהו שאיחוד הסיעות נמצא אצלו בכיס", אומרים אותם גורמים. "בדרך כלל, אם נתניהו ויו"ר המזכירות ישראל כ"ץ תומכים בהחלטה כלשהי, היא עוברת במזכירות פה אחד. כך שביום רביעי הקרוב, או לכל המאוחר - ביום חמישי, נתניהו יקבל קלף מיקוח נוסף במגעים מול ימינה. אז ניתן יהיה לפתוח במשא ומתן מזורז עם בנט כאשר ההצעה שתועבר אליו היא הקמת ממשלת ימין בראשות נתניהו, כאשר ימינה מקבלת תיקים בכירים כגון ביטחון, חוץ ותיק משמעותי נוסף, וכן את הסכם איחוד הסיעות לקראת הבחירות הבאות, עם אפשרות למיזוג מפלגות מלא בהמשך".

בליכוד מתכוונים לבקש מבנט להיות "הצד המגשר" בניסיון להביא למשא ומתן הקואליציוני גם את תקווה חדשה של גדעון סער. "כרגע סער לא מאשר לאיש כי הוא נכון לנהל מגעים עם הליכוד, אבל לא מן הנמנע שסער ובנט יחליטו לגשת למשא ומתן יחדיו, מתואמים, בסגנון 'ברית האחים' שכרתו בנט ולפיד בשנת 2013", אומרים בליכוד.

אנשי הליכוד שמקיימים שיחות פרטיות עם סער מתרשמים שהוא לא סגר את הדלת בפני האפשרות הזו. גורם בליכוד ששוחח עם סער באופן בלתי רשמי אומר: "הבעיה המרכזית היא שגדעון לא מאמין לנתניהו".

אפשרות נוספת להגיע לרוב הדרוש להקמת ממשלה בראשות נתניהו היא "לצוד עריקים" ממחנה השינוי. גורמים בליכוד אמרו: "אנשי בנט רמזו לנו שאם נתקדם איתם, הם ידעו להביא שני חברי כנסת לפחות שיעדיפו לעבור צד על פני בחירות חמישיות".

כאן יש להזכיר שלפי החוק, חברי כנסת המהווים שליש מסיעתם ומצהירים על עצמם כמתפלגים, הם נחשבים לסיעה עצמאית ורשאים להצטרף לממשלה ללא קשר לעמדתה של הסיעה שממנה הם מתפלגים. אם הם מהווים פחות משליש מסיעתם, החוק אוסר עליהם להתמנות לשרים ולרוץ לכנסת הבאה במסגרת המפלגות הקיימות. הפתרון שעליו מדברים בסביבת נתניהו הוא שאם אותם עריקים יימצאו, אבל יהוו פחות משליש מסיעתם, הם יתפטרו מהכנסת מיד אחרי הצבעתם בעד הממשלה וימונו לשרים באותה ממשלה כאשר הם כבר אינם חברי הכנסת.