אמש נפגשו לראשונה יו"ר ימינה, נפתלי בנט, ויו"ר רע"מ, מנסור עבאס, במסגרת הניסיונות להקמת ממשלה. הבוקר (חמישי) שוחח הפרשן הפוליטי מוחמד מג'אדלה, ראש חטיבת החדשות של רדיו "נאס", עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM, וניתח את האינטרסים של עבאס ובנט בקיום הפגישה.

"בעיקר מדובר בפגישת היכרות, הרי שני האנשים לא הכירו אחד את השני לפני, מנסור עבאס לא מזמן נכנס לכנסת, לא יצא להם לעבוד ביחד, לעשות עסקים לפני. אז היה חשוב במיוחד לבנט, ימינה שביקשה את הפגישה הזאת, היה חשוב להם להכיר את עבאס בשני רבדים, בפן האישי שבנט ועבאס יכירו אחד את השני וברמה הפוליטית. ברע"מ אומרים שבנט הגיע כל כך מוכן, ידע עם מי הוא יושב, עשה שיעורי בית, והוא הבין בעצם, מנסור עבאס הבין שבנט הגיע עם שאלות ברמה האישית והפוליטית, כל כך התעניין בעמדות של התנועה האסלאמית ורע"מ. היה חשוב לרע"מ להסביר שיתוף הפעולה הזה במידה ויתקיים בין רע"מ וימינה, יש הרבה על מה לדבר חוץ מהסוגיות הבוערות והבעייתיות שפחות יסכימו עליהן הצדדים. הם אמרו 'בוא נדבר יותר על ענייני רווחה, חינוך, מצוקה כלכלית, דיור, אלימות, כל סדר יום אזרחי של החברה הערבית'. אלה הדברים שאנחנו רוצים לקדם, במילים אחרות אפשר להגיד שהם שמו את כל הסוגיות הבעייתיות בצד", אמר מג'אדלה.

כשנשאל האם המסר לבנט היה 'יש על מה לדבר, אם המחיר יתאים לנו נלך איתך', השיב מג'אדלה: "נכון מאוד, אבל גם אי אפשר להתעלם זה שבנט היה מעוניין בשיחה הזאת לדעתי יותר ממנסור עבאס, למרות שעבאס אמר בשבוע שעבר 'בנט לחץ את ידי לראשונה ואני מקווה שהמשך יבוא', ימינה לא חיכו הרבה ויזמו את השיחה. אני מבין שקיום המפגש הזה בעצם היו הרבה גורמים בגוש השינוי שדחפו אותו, אמרו 'אנחנו עשינו כל מה שאנחנו יכולים, לפיד נפגש עם עבאס, המגעים מתקיימים, עכשיו זה הצעד שלך, האיש מתקרב לליכוד'. הקשרים שלו עם יריב לוין מאוד טובים, מיקי זוהר גם נכנס לתמונה, ובגוש השינוי אמרו לבנט 'לך תציל את המצב, תשב עם מנסור עבאס, תחזיר אותו אלינו קצת, שלא ילך עד הסוף ולא ייכנס יותר מדי לליכוד'".

בהמשך נשאל מג'אדלה על תגובת הציבור הערבי לפגישה, והשיב: "אני מופתע עד הרגע הזה, שעד עכשיו אין הודעת גינוי ואין ביקורת או שום דבר שלילי שיצא כנגד המפגש הזה, לא מהרשימה המשותפת, ולא ממנהיגי ציבור, חברי כנסת ערבים אחרים, זה מאוד מוזר. חייבים להודות על האמת, אם המפגש היה מתקיים לפני כמה חודשים לפני הסיפור שהתחיל בין רע"מ והליכוד, אני אומר בכנות שכל החברה הערבית הייתה מגנה את זה - הרשימה המשותפת, ההנהגה הציבורית. עצם העובדה שמנסור עבאס נפגש עם בנט, יושבים ומוציאים הודעה שהאווירה הייתה טובה ואף אחד לא מדבר בחברה הערבית - זה שינוי, זה לא היה קורה לפני כמה חודשים. בנט תומך בחוק הלאום, אחד האנשים שנתפסים כלא פחות קיצוניים מנתניהו מבחינת העמדות המדיניות שלו".

בהמשך התייחס מג'אדלה גם לרשימה המשותפת, ולסיכויים שחבריה יתמכו ביאיר לפיד ובממשלה הפוטנציאלית: "ברשימה המשותפת קיבלו החלטה בחד"ש ובבל"ד, שלושה מנדטים, לא הולכים להמליץ על לפיד ולא הולכים לתמוך בממשלה של לפיד כל עוד בנט חלק מהנוף. נשאר תע"ל, ואחמד טיבי עם שני המנדטים שלו שאומר 'אני לא רוצה לקבל החלטה כרגע, לא רוצה להגיד מה העמדה שלי כבר מעכשיו, אני אחכה עד הרגע האחרון'".

"אני חושב שטיבי הוא זה שהגה בכלל את הרעיון הזה, בוא לא נשכח, האיש נמצא בכנסת יותר משני עשורים, יודע לעשות עסקים עם כולם. עבאס לקח את זה שני צעדים קדימה, וטיבי מבין שלפעמים הוא יכול ליהנות מהרעיון, ולכן הוא מנצל אותו ורוצה להבליט אותו. לפיד אומר, במידה ואצטרך את ההיעדרות של רע"מ אני אצטרך עוד אצבע אחד שתיעדר כדי שזה יעבור במליאה. לכן גם אם רע"מ יעדרו מההצבעה על הממשלה של בנט לפיד, הוא יצטרך עוד אצבע שיכול להיות שטיבי יספק את הדבר הזה. ברע"מ אומרים בכל הצבעה, כל ממשלה שתובא לכנסת להצבעה אנחנו נצביע או בעד או נגד, לא ניעדר, לא נמנע, אנחנו רוצים להיות חלק פעיל בקואליציה, או שנפיל כל ממשלה שתגיע. לכן התפתחות שכנראה תקרה לראשונה, ברע"מ לא מסתפקים בפגישה שהייתה, מצפים שבקרוב תהיה עוד פגישה עם גדעון סער, אחד האנשים החשובים גם במגעים, אמורים להיפגש איתו. הם אומרים 'אם בגוש השינוי רוצים להוכיח שהם לוקחים אותנו ברצינות כשותפים אנחנו מצפים לטלפון מסער'", סיים מג'אדלה את דבריו.