הלילה (שלישי) בחצות יפוג המנדט של ראש הממשלה בנימין נתניהו להרכיב את הממשלה, והוא יחזור לנשיא המדינה ראובן איבלין, שיצטרך להחליט מה הוא עושה: נותן לנתניהו ארכה להרכבת הממשלה, מעניק את המנדט למועמד אחר, או מחזיר אותו לכנסת. 

אתמול שאלנו כאן מה צריך ריבלין לעשות עם המנדט, 16,435 מכם הצביעו וקבעו, ברוב גדול - 58.3% - כי הוא יעביר אותו ליו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד. כזכור, בסבב ההתייעצויות אחרי הבחירות, קיבל לפיד את מספר ממליצים השני הכי גדול אחרי נתניהו, ונראה כי רוב הגולשים חושבים שהדבר הטבעי לעשות הוא לתת לו את האפשרות לנסות להקים ממשלה. 

במקום השני מבחינת הגולשים, עם 14.4%, נמצאת האפשרות שהנשיא ייתן לראש הממשלה שבועיים נוספים לנסות להרכיב ממשלה. אחריה האפשרות שהמנדט יחזור לכנסת, עם 13.8%.

באופן מפתיע, האפשרות שהנשיא יטיל את הרכת הממשלה על יו"ר ימינה, נפתלי בנט, קיבלה הכי מעט קולות, אם כי בפער נמוך לעומת האחרות - 13.6%.

האפשרויות של הנשיא

במידה והנשיא יחליט להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על מועמד אחר, השאלה היא על מי, כשיש שני מעומדים שרוצים את התפקיד - יאיר לפיד ונפתלי בנט. הסוגיה הזו היא גם אחת מנקודות המחלוקת בין השניים במגעים להרכבת ממשלה ב"גוש השינוי", כשכל אחד מהם רוצה להיות זה שיקבל את המנדט. 

אפשרות נוספת, אם כי ככל הנראה קלושה, היא ריבלין ייתן לנתניהו ארכה של שבועיים לנסות להקים ממשלה, אם האחרון יראה לו שיש התקדמות והוא זקוק לעוד קצת זמן. על פי ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות, קשה לראות את זה קורה.

אפשרות רביעית, ואולי הסבירה ביותר, היא שהנשיא יחזיר את המנדט לכנסת. במקרה כזה לחברי הכנסת יש שלושה שבועות להציג מועמד שיכול להביא 61 מנדטים להקמת ממשלה. במקרה כזה זה יכול להיות כל חבר כנסת מכהן להיות מועמד, ולא רק מי שהמליצו עליו בסבב ההתייעצויות לפני חודש.