המנדט שניתן לראש הממשלה בנימין נתניהו להרכיב ממשלה יפקע הלילה בחצות ובבית הנשיא נערכים ליום שאחרי. נתניהו קיבל לרשותו 28 ימים לצורך הרכבת ממשלה אך מאמציו עד לרגע זה לא צלחו והמנדט יסתיים הלילה בחצות. 

אם לא תהינה התפתחויות דרמטיות של הרגע האחרון ואם נתניהו לא יבקש ארכה נוספת מנשיא המדינה צפוי ראובן (רובי) ריבלין לפרסם מחר בבוקר קריאה לראשי הסיעות להעביר לו את עמדתם לגבי הטלת המנדט על מועמד אחר, במידה והם מעוניינים בכך.

על פי חוק יסוד: הממשלה, לחבר הכנסת עליו הטיל נשיא המדינה את מלאכת הרכבת הממשלה, נתונים 28 ימים להרכבת הממשלה מיום ההטלה. הנשיא רשאי להאריך את התקופה עד 14 ימים אך הוא אינו חייב להענות לבקשה.

עם פקיעת המנדט עומדות בפני הנשיא שתי אפשרויות שעליו לממש בתוך שלושה ימים: להטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ אחר שהודיע לנשיא שהוא מוכן לקבל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה ולח"כ זה יהיו 28 ימים להרכבת הממשלה - אותם לא ניתן להאריך או להודיע ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה.

הנשיא צפוי לממש מחר את האופציה הראשונה ולהטיל על ח"כ אחר, קרוב לוודאי על יאיר לפיד, את המנדט, לאחר שהנשיא יקיים סבב התייעצויות קצר עם נציגי הסיעות. 

יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

מבית הנשיא נמסר כי יתכן והנשיא יקיים פגישות בהתאם לבקשות של הסיעות השונות ועד תום שלוש היממות שעומדות לרשותו להחליט בנושא.

ביש עתיד ובמפלגות גוש המרכז שמאל - כחול לבן, העבודה ומרצ מצפים ומעריכים שהנשיא יטיל את המנדט על יו"ר המפלגה ח"כ יאיר לפיד, גם אם יתממש תרחיש שבו הליכוד, החרדים והציונות הדתית ביחד עם רע"ם ימליצו לנשיא להטיל את המנדט על יו"ר ימינה נפתלי בנט ויווצר רוב למענו.

בתרחיש היפותטי שבו הנשיא יחליט להחזיר את המנדט לכנסת הדבר יחייב כל  מועמד שיבקש להרכיב ממשלה לגייס חתימות תמיכה של 61 ח"כים במועמדותו.

אבל כאמור במערכת הפוליטית מעריכים שהנשיא יטיל בתם סבב ההתייעצויות על לפיד את תפקיד הרכבת הממשלה. "אני רציתי להגיע לרגע שבו המנדט עובר אלי עם ממשלה סגורה ומוכנה. אף אחד לא עשה יותר ויתורים מאתנו כדי שזה יקרה. אף אחד לא עבד קשה יותר מאתנו כדי שזה יקרה. התשתית מוכנה. אפשר להקים ממשלה", אמר אתמול לפיד בישיבת הסיעה. 

"הקמת ממשלה זה לא מכרז. זו שליחות. יש כאן מדינה. בעוד יומיים אנחנו יכולים להשביע ממשלה חדשה בישראל. היא לא תהיה מושלמת, אבל היא תהיה ממשלה שתיקח אחריות ותעסוק בניהול המדינה", הוסיף.