שעות בודדות לפני תום המנדט של בנימין נתניהו להרכבת הממשלה, העלה היום (שלישי) יו"ר הוועדה המסדרת ח"כ מיקי זוהר שורת חוקים מטעם הליכוד: מתן פטור מחובת הנחה לחוק בחירות ישירות לראשות הממשלה, חוק ביטול תכנית ההתנתקות, חוק עונש מוות למחבלים, חוק איסור כניסת מסתננים, חוק הגבלת זכות העמידה, חוק מינוי שופטים לעליון, חוק התובע הכללי, חוק להסדרת ההתיישבות הצעירה, חוק פיסקת ההתגברות, חוק פסילת ראיה וחוק ביטול ממשלת חילופים.

ח"כ זוהר מודיע על דחיית ההצבעה בחוק לבחירה ישירה (קרדיט: דוברות הכנסת)

21:30: החוק לביטול ההתנתקות - בעד 19, נגד 13. ימינה, ישראל ביתנו, תקווה חדשה בעד, רע"מ נגד.

21:15: הצעת חוק התובע הכללי עברה ברוב של 18 בעד, 15 נגד. ישראל ביתנו ורע"מ נגד, ימינה ותקווה חדשה בעד.

21:05: הצעת החוק לשינוי שיטת בחירת השופטים לבית המשפט העליון עברה ברוב של 20 בעד, 13 נגד, 0 התנגדו.

20:55: ח"כ זוהר הודיע כי גם החוק לביטול ממשלת החליפים ירד מהפרק כי אין היתכנות: "הבאתי את ההצעה הזאת כי שמעתי שיאיר לפיד יתמוך בו, גם אם הליכוד יציג אותו". ח"כ מאיר כהן פונה ליועצת המשפטית בטענה כי תפקידה הוא לא לאפשר ליו"ר הוועדה לדחות הצבעות לפי ראות עיניו.

20:42: הצעת החוק לתיקון פקודת הראיות עברה גם היא ברוב של 20 בעד, 13 נגד, 0 נמנעים. ישראל ביתנו, תקווה חדשה וימינה - בעד. רע"מ נגד, כחול לבן נגד.

20:34: ח"כ זוהר הודיע כי נכון לעכשיו לא תתקיים הצבעה על חוק הבחירה הישירה, אך ייתכן כי תוך כדי הישיבה יחולו שינויים. זאת לאחר התנגדות רע"מ וגם התנגדות תקווה חדשה של גדעון סער. 

19:00: מפלגת רע"מ תצביע נגד הבקשה למתן פטור מחובת הנחה לחוק הבחירה הישירה - כך מסר למעריב ח"כ ואליד טאהא, נציג רע"מ בוועדה המסדרת.

18:30: החוק השני שעלה להצבעה הוא חוק פסקת ההתגברות, שעבר בתמיכת ימינה ותקווה חדשה: משמעו שהכנסת תוכל להחליט מראש שעניין כלשהו לא יהיה כפוף לביקורת שיפוטית (כלומר, להחליט שבג"ץ לא יוכל לפסול חוק מסוים מן הטעם שהוא אינו חוקתי – שהוא סותר את חוקי היסוד על זכויות האדם); או שהכנסת תוכל בדיעבד, במקרה שבית המשפט העליון יקבע שחוק מסוים אינו חוקתי, לחוקק אותו מחדש למרות שהוא אינו חוקתי ופוגע בזכויות האדם - 17 בעד, 15 נגד, 0 נמנעו.

18:20: החוק הראשון שעלה להצבעה בוועדה ועבר הוא החוק בעד מתן פטור מחובת הנחה לחוק ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון - 16 תומכים מול 13 מתנגדים, וביניהם גם רע"מ. בימין מבקשים להעבירה לקריאה טרומית במליאה כבר מחר. 

הדיון בוועדה המסדרת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
הדיון בוועדה המסדרת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

הדיון נפתח בצעקות לאחר שיו"ר הוועדה, ח"כ מיקי זוהר אמר כי "לכנסת ישראל ה-24 הגיעו 65 ח"כים שהצהירו תחת כל עץ רענן שהם תומכים באידיאולוגיה ימנית. גם בכנסת הקודמת ניסו להעביר חוקים ימנים כי יש מי שלא איפשר". ח"כ אלקין התפרץ ואמר: "קוראים לו בנימין נתניהו". בעקבות זאת ח"כ גלית דיסטאל-אבריאן זעמה ואמרה כי "נשף המסכות הוא שלך. המדינה שילמה על האגו שלך".

לדבריה הצטרף גם ח"כ אופיר כץ, שתקף גם הוא את אלקין וטען כי "מאז שח"כ אלקין עזב את הליכוד, הוא לא מפסיק לזלזל. אתה ידוע כאיש שחמט, אבל אני מציע לך לצפות במשחקי כדורגל: שחקן שמבקיע גול לקבוצה בה גדל, הוא לא חוגג על חשבון מה שהיה פעם הבית שלו. בושה לראות את ההתנהלות שלך. אתה לא חייב להגחיך".

אלקין השיב: "לא אמרתי ולא תשמעו ממני גינויים וגידופים כלפי הליכוד. זו תנועה שהיתה לי בית למשך הרבה שנים. אני אוהב ומעריך את פעיליה. יש לי מחלוקת עם יו"ר התנועה ואמשיך לתת לכך ביטוי".

לאחר שנרגעו מעט הרוחות, אמר ח"כ זוהר: "למה החלטתי להעלות להצבעה? בסוף כשזה מגיע ללחוץ עם האצבע בעד או נגד נושא מסויים, יש ציבור בבית שמסתכל ויש לזה השפעה על החלטת הבוחר. מי שיבוא ויספר שכל האידיאולוגיה שלו הוא רק לא ביבי, שעשה לא מעט למען מדינת ישראל, ועדיין יש כמה אנשים שבוחרים לערבב את העניינים האישיים עם נתניהו, הציבור ישפוט אותו על זה ויראה לו את הדרך החוצה".

ח''כ זאב אלקין בדיון הוועדה המסדרת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
ח''כ זאב אלקין בדיון הוועדה המסדרת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

כאמור, ימינה הודיעה היום כי היא תצביע בעד חקיקת בחירה ישירה בישיבת הוועדה המסדרת שתיערך היום בכנסת, אך תתנגד לביטול הפריטטיות שכרוכה בחוק. עם זאת, גורם בימינה הבהיר כי "בעניין הבחירה הישירה, מדובר בשלב זה רק בפטור מחובת הנחה. בהמשך, בהתאם לסיטואציה, נקבל החלטה לגבי המשך קידום החקיקה. נוכל לקדם או לתקוע את זה בכל שלב".

כמו כן, המפלגה עדכנה כי היא "תצביע בעד החוקים האידיאולוגיים החשובים לימין - ההתיישבות צעירה, פסקת התגברות ועוד". הדברים נאמרו במענה לפניות כתבים.

כזכור, הצעת חוק הבחירה הישירה, שבסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו נתפסת כמוצא מהפלונטר הפוליטי והמבוי הסתום אליו נקלע, ואילו בגוש מתנגדי נתניהו זוכה לכינוי "הצעת החוק לבחירות חמישיות", הונחה על שולחן הכנסת. יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ מיקי זוהר,  יכנס היום (שלישי) את הוועדה לדון בקידום מהיר של שורת חוקים, בהם גם הצעת החוק לבחירה ישירה, על מנת שיובאו להצבעה במליאת הכנסת כבר מחר.

הצעת חוק בחירות ישירות by maariv on Scribd

כאמור, נשיאות הכנסת, המורכבת מיו"ר הכנסת יריב לוין וסגניו, אישרה הבוקר להניח על שולחן הכנסת 402 הצעות חוק פרטיות, ובכלל זה את הצעת החוק לבחירה ישירה. בשפה הפרלמנטרית, ההצעות קיבלו "פ" ומספר סידורי, ומעתה ניתן לקדמן לאחר תקופת המתנה של 45 יום, אך אם מבקשים לקדמן בהליך מזורז ניתן לבקש מוועדת הכנסת פטור מחובת הנחה.

את הבקשה יש להגיש לוועדת הכנסת, שטרם הוקמה, ולהבטיח שיהיה לכך רוב. את הצעת חוק הבחירה הישירה יזם יו"ר ש"ס אריה דרעי והגישו אותה חברי הכנסת מיכאל מלכיאלי ומשה ארבל מש"ס. 

סדר היום של הוועדה המסדרת (צילום: ללא)
סדר היום של הוועדה המסדרת (צילום: ללא)