לראשונה מאז הטלת המנדט: יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, נשא הערב (חמישי) דברים בבית העיתונאים בתל אביב, ודיבר על מלאכת הרכבת הממשלה, זאת לאחר שנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין העניק לו אתמול את המנדט לכך. 

"נשיא המדינה נתן לי אתמול את המנדט להקים ממשלה בישראל, אמרתי "כבוד הנשיא, ממשלת אחדות ישראלית היא לא פשרה אלא מטרה, מה שישראל צריכה עכשיו". וכמו כדי להוכיח את זה מיד עלה לשידור נתניהו, שוב משמיץ, משסה, תוקף הכי נמוך שאפשר את נפתלי, גדעון, השמאל ואותי, סגנון שמבייש את התפקיד ואת האדם. בדיוק את זה אנחנו מבקשים לשנות. ישראל היא מדינה פצועה, זקוקה לשקט ולאחדות וחייבת ממשלה מתפקדת", פתח לפיד.

"ישראל עייפה ממריבות ומסתכלת על הפוליטיקאים, תוהה מתי יפסיקו לריב ויתחילו לעבוד בשבילם. והתשובה היא עכשיו. לא על הכל מסכימים, זו תהיה ממשלה מורכבת אבל תהיה לה מטרה פשוטה, להוציא אותנו מהמשבר ובעיקר מהמשבר בתוכנו. לא נצליח לפתור אף אחת מהבעיה שלנו אם נמשיך לריב", המשיך.

"אם נצליח להקים ממשלה היא גם תנהג אחרת כלפי האופוזיציה, לא נשמיץ, לא נקטין, נכבד ונטפל בבעיות גם של מי שלא הצביע לנו. בנט אמר אתמול בצד שממשלת אחדות תמנע בחירות חמישיות, אבל זה רק חלק מהעניין. המטרה העיקרית תהיה להתחיל פה משהו אחר, נקי, הגון מתפקד. ברית ישראלית של אנשים הגונים ופטריוטים. מאמין בכוונות הטובות של שותפי העתידיים, אנשים שונים עם דעות שונות אבל זה שמישהו לא מסכים איתך לא הופך אותו לאויב", הוסיף לפיד.

"כולם אוהבים את המדינה מעומק ליבם רוצים לבנות ולתקן. לכל אחד מאיתנו יש עבר, ציטוטים שהוא מתחרט עליהם ודעות שהוא שינה. אין לי שום כוונה לעסוק בזה. מי שרוצה  להיתקע בעבר - בעיה שלו, אנחנו לא פה כדי להילחם על העבר אלא להילחם על העתיד. מיומי הראשון בפוליטיקה זו משאת נפשי, זו משאת חיי: מציאת הטוב המשותף משיכת החברה הישראלית מהמחלוקת אל עבר ההסכמה. היום אנחנו עושים ביחד עוד צעד בכיוון הזה", סיים לפיד את דבריו.

בסיום נאומו נשאל לפיד על ידי העיתונאים במקום בנוגע לאפשרות של חברי כנסת שיערקו מגוש השינוי לגוש נתניהו, והשיב: "נראה לי שהאירוע בשליטה".

על הטענה להפרת הבטחת בחירות מצד נפתלי בנט אמר לפיד: "בסופו של דבר שאלה מה צריך הציבור לא מה אמרו הפוליטיקאים. הציבור צריך ממשלה שתעבוד בשבילו, מה שחשוב זה שתהיה ממשלה מתפקדת, הישראלים כל כך עייפים מהפוליטיקה. הם רוצים ממשלה שהם יוכלו לומר 'וואלה, כבר שבועיים לא חשבתי עליה, היא עושה את עבודתה'".

על השאלה האם ההצעה לבנט להיות ראשון ברוטציה עומדת בעינה למרות הפרישה של ח"כ שיקלי, השיב לפיד: "מה שהצעתי לפני קבלת המנדט תקף אחרי קבלת המנדט מפני שהמילה שלי היא ברזל, זה מה שהתכוונו וזו ההצעה היחידה שיש על השולחן. זה חלק ממה שאנחנו מנסים להחזיר לתרבות הפוליטית בישראל, ממשלה שבה אנשים מאמינים אחד לשני. בנט מעולם לא רימה אותי ואני לא רימיתי אותו, וזו כבר התחלה מרעננת ליחסים בין פוליטיקאים".

"אני יכול להבטיח לך שלא יהיו 36 שרים וסגני שרים כמו בממשלה הנוכחית מפני שזה אבסורד ולא משרת את אזרחי ישראל. אני הייתי באופוזיציה חמש שנים, זה אולי פחות נעים אבל זה חלק מהחיים הפוליטיים, אז שישבו קצת באופוזיציה. בהבדל אחד, הממשלה הנוכחית הייתה כמעט אלימה כלפי האופוזיציה, זה לא יהיה המצב אצלנו", הוסיף לפיד.

כזכור, מוקדם יותר היום, ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף בחריפות את יו"ר ימינה נפתלי בנט ואמר כי הוא "מסתיר את האמת. הממשלה שיקים תהיה ממשלת שמאל רופסת שתרכין ראש מול הלחצים הבינלאומיים ותחזיר אחורה את כל ההישגים לנו".