מתקרבים לממשלת שינוי: יו"ר רע"מ מנסור עבאס ייפגש הערב (ראשון) עם מועצת מפלגתו כדי להציג לחברי המפלגה את ההסכם המסתמן עם לפיד ובנט כדי לקבל את אישורם. זאת, לאחר סוף שבוע עמוס בשיחות, בהן שיחה בין בנט לעבאס שהוגדרה כ"טובה". 

במקביל, מוקדם יותר היום יו"ר מפלגת ימינה נפתלי בנט זימן את חברי סיעתו לישיבה דחופה ברעננה. ח"כ עמיחי שיקלי שהודיע כי לא יתמוך בהקמת ממשלה עם גוש השינוי הוזמן כמו כולם, אך הודיע שלא יגיע. 

כאמור, בימינה אישרו כי בנט נועד עם יו''ר רע''מ מנסור עבאס, כאשר השיחה הוגדרה כטובה. במהלך השיחה, שוחחו השניים על האפשרויות השונות העומדות לפניהם. עוד נמסר כי סוכם שצוותי המו״מ יעמדו בקשר ויפגשו בהמשך. בנוסף, יתקיימו גם שיחות של צוותי המו"מ בכפר המכבייה. המטרה היא לפתור כמה ויכוחים עקרוניים סביב חלוקת התיקים.

בתוך כך, צוות המו"מ של העבודה נועד בצהריים לראשונה עם צוותי ימינה ויש עתיד. עד כה הצוותים לא נפגשו וטרם דנו בחלוקת תיקים. פגישה דומה נערכה גם עם צוות המו"מ של מרצ. ביש עתיד אמרו: "המטרה לכונן ממשלה מהר ככל האפשר". גורם בגוש השינוי: "יש התקדמות, יהיו קווי יסוד רזים שמבוססים על ההסכמות בין המפלגות". 

בנט: "או ממשלת אחדות או בחירות חמישיות". צילום: ערוץ הכנסת

בתוך כך, יו"ר ישראל ביתנו ציין הבוקר בכאן ב' כי "הפערים במגעים לא גדולים". לדבריו, "יש סיכוי, עם קצת רצון טוב, להקים ממשלה עוד השבוע".

חבר הכנסת דוד ביטן (הליכוד) סיפר בראיון בגלי ישראל כי איילת שקד טענה בפניו שלא תעזוב את ימינה גם במקרה של חבירה לממשלת גוש השינוי. "אני חושב שאיילת שקד צריכה להבין שעם כל רצון להחזיק את תיק המשפטים - היא צריכה לקבל מנהיגות. דיברתי איתה, היא אמרה לי שהיא לא תעשה את הצעד הזה של לעזוב את בנט. אני כן מצפה ממנה לעשות את הצעד הזה", אמר ביטן.

ביטן ציין עוד כי מלבד עמיחי שיקלי, לא נראה שיהיו חברי כנסת נוספים מימינה שיתנגדו לכניסה לממשלת "גוש השינוי": "לדעתי הם יקימו ממשלה. אני לא מפחד מהאופוזיציה, לא חושב שאני צריך להיות באבל מהמצב הזה. נרים את הראש. בנט לקח 200 אלף קולות מהימין לשמאל, זה מגה עריק. אם יבוא עוד אחד או שניים מהמפלגה שלו אז אולי יהיה מה לעשות, כרגע זה לא מסתייע".

ח"כ יואב קיש הצטרף לביקורת על ימינה, ואמר בגל"צ: "יש פה מהלך שלפני חודשיים אף אחד לא היה מאמין לו. מדובר בצביעות, כל מה שמעניין אותם זה הכיסאות ולכן הם מוכרים את כל הערכים שלהם".

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, אמר גם הוא בכאן ב': "אם בנט חותך לשמאל הוא עושה את הטעות של החיים שלו. סמוטריץ' ואני מנענו ממשלה עם המשותפת ועבאס, עכשיו התור של בנט לעמוד בעקרונות שהוא הבטיח לציבור" .

יאיר לפיד ונפתלי בנט (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד ונפתלי בנט (צילום: מרק ישראל סלם)

כאמור, במהלך יום שישי ערך בנט פגישות בנוכחות יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, עם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, יו"ר תקווה חדשה גדעון סער, יו"ר כחול לבן בני גנץ ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, במסגרת המאמצים להרכבת ממשלה. צוותי המו"מ טענו כי השיחות התקיימו ברוח טובה. 

בתום המפגשים שערך עם ראשי המפלגות כתב בנט בחשבון הפייסבוק שלו: "אני חושב שמיותר לציין שאני מוכן ללכת רחוק ולשלם מחיר פוליטי אישי ב'בייס' שלי ובלבד שתקום ממשלה. אפשר להסכים שלא להסכים. אבל - יש עקרונות ליבה שאני לא מוכן לוותר עליהם וקווים אדומים שלא אעבור".

עוד הוסיף: "אלה לא ימים קלים. אני יודע מאין באתי ולאן אני הולך, ואני נחוש למצות את הנסיון הזה עד סופו, אבל זה לא פשוט כשאנשים שהלכת איתם כברת דרך, שגידלת אותם פוליטית, משתמשים נגדך במלים קשות שאני אפילו לא רוצה לחזור עליהן. אני קורא לחבריי בימין: אפשר לא להסכים, אבל סוג השיח המתלהם הזה, הזה הוא בדיוק הסיבה שהציבור לא נותן לנו רוב, פעם אחרי פעם. הציבור מאס בסגנון הזה, בהשתלחות האישית, בסימון בוגדים, בהאחזות בשלטון בכל מחיר". 

"אינני יודע אם אצליח, אבל אני יכול להבטיח לכם, שאני, בכל כוחי, אנסה לתקן. מדגיש שמדובר בניסיון. האווירה אמנם טובה, אבל הפערים לא פשוטים לגישור", כתב. 

ח"כ פריג' על הניסיונות להקמת ממשלה בגוש השינוי: "אני שמתי את האגו בצד"

חבר הכנסת עיסאווי פריג' (מרצ) שוחח עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לניסיונות להרכבת הממשלה בגוש השינוי: "נעשה את הכל כדי שהשבוע תהיה ממשלה מושבעת, נקודה. בכל תיק שתקבל, מרצ תמקסם את העשייה בו. מרצ הולכת בעקביות - האידיאולוגיה מתחילה בהסרת חסמים והראשון הוא מי שפוגע בשלטון החוק והדמוקרטיה - ביבי נתניהו".

הוא הוסיף עוד כי "אני ער לכל מה שקורה, אני מדבר בשם מפלגתי. בן אדם שעתה בא למשא ומתן, מבקשים ממך דברים, אתה מציג דרישות. אם הדרישה הפכה להיות עובדה מוגמרת? אני לא יודע"

כאשר נשאל אם במידה ולא יקבלו את תיק החינוך תהיה ממשלה, השיב כי "תהיה בכל זאת ממשלה, מרצ בכל תיק שיהיה לה, היא תמקסם את העשייה בו". הוא הדגיש כי גם אם לא יהיו להם שרים בממשלה, "למרצ יש את התבונה הנכונה, שלא תהיה מכשול לממשלת שינוי".