"מבצע 'שומר החומות' תקע למעשה את המגעים להקמת ממשלת שינוי", כך הודו אתמול גורמים בכירים בגוש השינוי. הגורם המרכזי לכך שמאז פרוץ המבצע נעצרו למעשה המגעים הוא החלטת מפלגת רע"ם בראשות ח"כ מנסור עבאס להפסיק את המשא ומתן עד להתבהרות המצב.

עד הבוקר נראה היה שברע"ם ירדו למחתרת מאז ירי הרקטות של החמאס לעבר ירושלים וחילופי האש בין צה"ל לארגוני הטרור ברצועה. בעוד שחברי כנסת ברשימה המשותפת התבטאו בנושא, ברע"ם שמרו על שתיקה מוחלטת. גם ח"כ מאזן גנאיים (רע"ם), שעמד לשאת אתמול נאום בכורה במליאת הכנסת, הודיע למזכירות הכנסת כי הוא דוחה את הנאום למועד אחר.

עד הבוקר. בראיון שנתן לרדיו "מכאן", התייחס יו"ר רע"ם למאמצים להקמת ממשלה ואמר כי "אין מנוס מלשוב למגעים הפוליטיים להרכבת הממשלה אחרי שהאש תדעך. יש לנו הזדמנות אמיתית למלא תפקיד חשוב בפוליטיקה הישראלית למען החברה שלנו".

בגוש השינוי גם העריכו כי הלחצים על יו"ר ימינה נפתלי בנט שלא להקים ממשלה הנשענת או נתמכת על ידי רע"ם ומפלגות שמאל רק ילכו ויתגברו ככל שיגיעו דיווחים על הרוגים ונפגעים בצד הישראלי וככל שהמערכה תתמשך. בנט, שנשאל על העניין אתמול, אמר כי "בימים שאחרי המתיחות, נשאל את כל השאלות". 

אתמול דיווחו גם בעבודה ובמרצ כי השיחות איתם, שהיו כבר לקראת סיכום, נתקעו ולא חודשו. זאת למרות שביש עתיד ניסו לשדר עסקים כרגיל ומסרו כי צוותי המסע ומתן ממשיכים להתקדם. "המשא ומתן כרגע הוא מן הסתם יותר מורכב ומתנהל יותר בשקט, אבל נמשך", אמר גורם ביש עתיד.

גורם בגוש השינוי אמר בשיחה עם "מעריב" כי "המגעים אומנם לא נעצרו לחלוטין ומתקיימים על אש נמוכה, אך כרגע חסרה החוליה המשמעותית בשרשרת, עבאס, שעצר את המשך המגעים נוכח המצב הביטחוני". 

במקביל, נמשך הלחץ בימין על חברי ימינה ובראשם איילת שקד. פרט להפגנות הליכוד שמתקיימות מדי ערב ליד ביתה בתל אביב, גורמים בכירים בליכוד ובימין מפעילים עליה לחצים כבירים במטרה לשכנע אותה "לעצור את נפתלי בנט ולהביא אותו חזרה לימין", כלשון הגורם.

גם בגוש השינוי ערים ללחצים שלהם נתונה שקד. גורמים בגוש אמרו כי "המצב בגזרת ימינה מאוד לא יציב. שקד לא רוצה להיכנס לממשלה עם מפלגות השמאל".