בימינה גובר הזעם על ראש הממשלה בנימין נתניהו עקב התנהלותו כלפי היו”ר נפתלי בנט והמפלגה בימים האחרונים. בעקבות זאת, קוראים במפלגה לנסות שוב להקים ממשלת שינוי.

לדברי גורמים בימינה, אחרי שבנט הפגין אחריות והודיע כי על רקע המצב הביטחוני אין אפשרות להקים ממשלת שינוי במתכונת המקורית, וכי הוא חוזר למאמץ להקים ממשלת ימין - “נתניהו פשוט נעלם”.

בתחילת השבוע תכננו נציגי ימינה והליכוד, טל גן־צבי ויעקב אטרקצ’י, לקבוע לו”ז של משא ומתן, אך הדבר לא קרה. נתניהו אף נתן למקורביו להבין כי יעדיף בחירות חמישיות על פני הקמת הממשלה בכנסת הנוכחית. 

על רקע התנהלותו של נתניהו, כמה עשרות פעילי ימינה פרסמו עצומה הקוראת לבנט ולשאר חברי הסיעה - “לעשות כל אשר לאל ידיכם כדי להקים עבור עם ישראל ממשלת אחדות שוויונית. זאת על אף חילוקי הדעות והקושי להכיל את המלכוד הפוליטי”.

למרות ההבהרות של בנט כי אינו עוסק בפוליטיקה בזמן הלחימה, בליכוד עוקבים בדאגה אחרי הלך הרוח בקרב אנשי ימינה. כמה מבכירי הליכוד החלו ביממה האחרונה סבב שיחות, במטרה “להעיר את נתניהו ולהסב את תשומת לבו למה שקורה אצל בנט, רגע לפני שיהיה מאוחר מדי”.

טל שלו, כתבת אתר וואלה, חשפה אתמול כי יו”ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה תיווך בין ח”כ איילת שקד (ימינה) לנתניהו ושכנע אותה למנוע מבנט לקחת חלק בממשלת השינוי של יאיר לפיד. 

לפי מקורות פוליטיים, נוה היה בקשר עם נציגו של נתניהו במשא ומתן, אטרקצ'י, והעביר לשקד הצעות מראש הממשלה.

מטעמה של שקד נמסר: "מדובר בשקר מוחלט. ח"כ שקד לא קיבלה אף הצעה מאפי נוה. כל הצעה שהועברה לשקד לפיצול ימינה נדחתה על הסף. לאורך כל הדרך הייתה שקד מתואמת עם בנט, והמהלכים נוהלו בשותפות מלאה". מטעמו של נוה לא נמסרה תגובה. 

שקד ונוה נחשבים למקורבים מאז שהיא כיהנה כשרת משפטים והוא כיו"ר לשכת עורכי הדין, בין השנים 2015־2019. שיתוף הפעולה ביניהם נודע בעיקר בוועדה למינוי שופטים, שבראשה עמדה שקד.

שבועיים לפני סיום המנדט שקיבל להרכבת ממשלה, תקף אתמול לפיד בחריפות את נתניהו והממשלה על ניהול המבצע בעזה.

לפיד, שעד כה גיבה את צעדי הממשלה במערכה, כתב בפוסט בפייסבוק: "אם אנחנו רוצים למנוע את הסבב הבא, ישראל זקוקה לממשלה אחרת שבתום הסבב הנוכחי תגייס את הקהילה הבינלאומית כדי לשקם את עזה, ותשתמש בתהליך הבנייה כדי לפרוק את חמאס מנשקו". 

לפיד קבע: "הצבא הצליח, הממשלה נכשלה". הוא קרא לא להתעלם מבקשת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לסיום המבצע.

"התקיפות של חיל האוויר בעזה נועדו ליצור הרתעה", כתב לפיד. "הן עשו זאת, אבל הרתעה אינה מטרה בפני עצמה. היא נועדה לאפשר לקובעי המדיניות לשנות את המצב מעמדת כוח. פעם אחר פעם צה"ל העניק לנתניהו וממשלתו את עמדת הכוח הזו – פעם אחר פעם, פעם אחר פעם, לא עשה נתניהו דבר עם המנופים שהעמיד לו צה"ל. זהו כישלון מדיני וביטחוני בלתי נסלח. אזרחי ישראל משלמים עליו את המחיר”.

בתוך כך, יו”ר הוועדה המסדרת ח”כ קארין אלהרר (יש עתיד) התייחסה אתמול לסיכוייו של לפיד להרכיב ממשלה בזמן שנותר לסיום המנדט ואמרה: "אני כופרת בהנחה שאין סיכוי לממשלת שינוי. יש עוד אופציות".