יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מסר הערב (שני) לגדעון סער ונפתלי בנט כי במידה ולא ייכנסו לממשלה בראשותו, "גוש השינוי" יקדם הצעה לפיזור הכנסת ה-24.  הצעת החוק כבר הוגשה אתמול, על ידי חבר הכנסת עיסאווי פריג' ממפלגת מרצ, כאשר ההגשה נעשתה בתיאום עם לפיד. 

על פי תכנונו של יו"ר יש עתיד, השבוע אמורים להיסגר הקצוות מול מפלגות המרכז-שמאל, אשר יעניקו לו 45 מנדטים. במידה ולא יעלה בידיו להרכיב ממשלה, הוא יקדם בשבוע הבא את הצעת החוק על מנת למנוע מבנימין נתניהו להרכיב אותה. הרעיון עלול להיתקל בקשיי ביצוע משני כיוונים, גם להשיג רוב במליאה להצעת חוק לפיזור הכנסת, וגם לאור העובדה שביום רביעי הבא יפקע המנדט שקיבל לפיד מנשיא המדינה. למרות זאת, הוא יוכל לנצל את השליטה שלו בוועדה המסדרת כדי לאפשר לקדם במהירות הצעת חוק לפיזור הכנסת כל עוד המנדט בידיו.

יש לציין כי הצעות חוק פרטיות מוגשות במליאת הכנסת בימי רביעי. היום החליטה נשיאות הכנסת, המורכבת מהיו"ר יריב לוין וסגניו, כי השבוע לא יעלו בכנסת הצעות חוק פרטיות וגם בשבוע הבא לא יעלו הצעות חוק כאלה משום שהמליאה תעסוק ביום רביעי הבא בבחירת נשיא המדינה.

ח''כ פריג' מסר: "מדובר בכלי פרלמנטרי שראוי שיהיה על השולחן, גם אם אני מקווה ומאמין שלא יהיה בו צורך, שכן ניתן יהיה להקים ממשלת שינוי.  הגשת ההצעה נעשתה כמובן תוך ידוע ראשי גוש השינוי".

בתוך כך,  ביש עתיד דורשים שיו"ר הכנסת יריב לוין,  ימצא מועד להעלות בו לקריאה טרומית את הצעות החוק הפרטיות שעברו היום בוועדה המסדרת - לכל המאוחר עד יום רביעי הבא. במידה ולא, יו"ר הוועדה המסדרת, ח''כ קארין אלהרר, לא תעלה להצבעה את בקשתו של לוין, לקיים ברביעי הבא מליאת כנסת מיוחדת וחגיגית להצבעה על הנשיאות. כך הוא יצטרך לפתוח מליאה רגילה ברביעי הבא, ואחריה יקיים מליאה חגיגית להצבעה על הנשיאות.


מוקדם יותר היום אמר יו"ר יש עתיד, בפתח ישיבת סיעתו כי "בימים הקרובים נעשה הכל כדי להקים ממשלה. כל מי שרוצה לבוא לדבר, דלתי פתוחה. נשב, נדבר, נחשוב יחד איך בונים את הממשלה הטובה ביותר למדינת ישראל ולאזרחי ישראל. הסיכויים לא גבוהים, אבל כל עוד יש סיכוי, ולו הקטן ביותר, אנחנו נהפוך כל אבן כדי להקים ממשלה".

יו''ר יש עתיד יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יו''ר יש עתיד יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

סער עצמו חזר על הבטחת הבחירות שלו והודיע כי לא ייכנס לממשלה בראשות בנימין נתניהו. "המדינה לא זקוקה לעוד שנים של ממשלה כזו", טען יו"ר תקווה חדשה.

ללפיד נותרו תשעה ימים בלבד להרכיב ממשלה, בטרם יוחזר המנדט לנשיא המדינה ראובן ריבלין. מיד לאחר מכן, הנשיא ימסור את המנדט בחזרה לכנסת, כאשר כל ח''כ יוכל לנסות ולהרכיב ממשלה, במידה וימצא 61 חברי כנסת שיצביעו עבורו.