אחרי הקול: הפעילים החברתיים שמנסים לעודד את הציבור להצביע

החשש משיעור הצבעה נמוך על רקע הקורונה והייאוש מהפלונטר הפוליטי המתמשך הוליד יוזמות יצירתיות במטרה לעודד את הציבור לממש את זכותו הדמוקרטית. "המטרה היא להעביר את המסר הלאה"

דודי פטימר צילום: דודי פטימר
שליחי הסוכנות היהודית בעולם יוצאים להצביע בבחירות לכנסת ה-24. צילום: הסוכנות היהודית | צילום:

רגע לפני הבחירות לכנסת ה־24, הרביעיות בתוך פחות משנתיים, גובר החשש כי שיעור ההצבעה, על רקע משבר הקורונה והייאוש המתגבר מהפלונטר הפוליטי, יהיה נמוך במיוחד. בעקבות כך, שלל פעילים חברתיים משקיעים בימים אלה את מלוא מרצם בהוצאה לפועל של יוזמות שיעודדו את הציבור לצאת להצביע.

אחת מהם היא המסעדנית ומי ששימשה ראש מטה המאבק של המסעדנים, לילך ספיר מתל אביב, שהגתה בתקופת הקורונה את המיזם “קילומטר איט איז”, מיזם הפגנות במרחק קילומטר מהבית בזמן הסגר השני. כעת היא כבר עובדת על יוזמה חדשה. “אני בדיוק נוסעת להביא את הפוסטרים של ‘את הכי יפה כשאת מצביעה’ כדי להפיץ אותם בין כל הברים בארץ”, היא מספרת. “זה חלק מהמערך של היוזמה החדשה שלי, ‘הרחוב שלי עליי’”.

"יש משבר חמור, הקורונה הביאה את הפוליטיקה אל תוך המיטה שלנו יותר מתמיד, ושמתי לב שאין קמפיין ממשי שמשכנע אנשים לקום ולהצביע. מי שלא מצביע הם בדרך כלל אנשים שמתנתקים מקמפיינים, פוליטיקה וחדשות כי הכל נראה להם נורא מייאש, בייחוד בתקופת הקורונה. הפוליטיקה בקורונה השתלטה על כל החלטה בסיסית שלנו, ואנשים אומרים: ‘למה לי פוליטיקה עכשיו?’. זה לא בראש של אנשים שדואגים לשרוד בתקופה כזו. הבנתי שהדרך העיקרית להשפיע היא לדבר עם אנשים שאתה מכיר. אם תדבר עם השכן שלך, עם חבר שלך למשרד או עם חבר ממכון הכושר ותשכנע אותו לקום ולהצביע - ולא משנה למי - אז הוא יבין את החשיבות הזו”.

לילך ספיר בקמפיין לעידוד הצבעה
לילך ספיר בקמפיין לעידוד הצבעה | צילום: צילום מסך

אש בשדה קוצים

שיעור ההצבעה בבחירות לכנסת ה־23, במרץ 2020, עמד על 71% - הכי גבוה מאז בחירות 2015 - בעוד שבבחירות לכנסת ה־22 בספטמבר 2019 הוא עמד על 69%. על פי הסקרים, שיעור ההצבעה הוא שעתיד להכריע בין הגושים בבחירות הקרובות.

אסף שוורץ, מורה למדעים מאילת, החליט גם הוא להירתם לנושא. לאחרונה הוא פתח בפייסבוק את הדף “צאו להצביע”, שבו כתב: “שלושה סבבים, מאות אלפי חילונים לא יצאו להצביע... רק אם נצביע, תהיה הכרעה”. “אני מורה במקצועי, אבל בזמן הפנוי שיש לי החלטתי להפעיל את עמוד הפייסבוק הזה שנועד להסביר לאנשים מדוע עליהם להצביע”, הוא אומר כעת. “אתה רואה אחוזי הצבעה נמוכים ומבין שרוב האנשים שלא מצביעים הם חילונים”.

לדבריו, כבר במערכת הבחירות הראשונה מבין הארבע התחיל לתחזק את עמוד הפייסבוק, אבל במערכת הנוכחית לקח את היוזמה צעד קדימה בזכות אחד מעוקביו. “הוא הרכיב חתך נתוני הצבעה לפי שכונות והרמנו ממשק אינטרנטי מיוחד שמראה לפי עיר ורחוב כמה אנשים הצביעו וכמה לא, ואפילו למי הצביעו בבחירות הקודמות”, הוא מספר.

דני בטיטו מיבנה וחברו אמיר בר־יוחאי יזמו את “10 בריבוע”, יוזמה שגם היא נועדה לשכנע אנשים לצאת ולהצביע. “בבסיס היוזמה עליך להכין רשימה של עשרה אנשים שאתה מכיר, לצלצל אליהם ולבקש מהם שני דברים: האחד - שאותו בן אדם שצלצלת אליו יאפשר לך לצלצל אליו שוב ביום הבחירות ולהזכיר לו ללכת לקלפי להצביע”, מספר בטיטו. “הדבר השני הוא לבקש ממנו לצלצל גם הוא לעוד עשרה אנשים ולעשות אותו הדבר”.

דני בטיטו בפעילות לעידוד הצבעה
דני בטיטו בפעילות לעידוד הצבעה | צילום: פרטי

מריצים סוס

מאחורי היוזמה "מסע הבחירות של הסוס" עומדת חבורת האמנים יוסי עמר, אלון גרינברג, מתן גולן, ברוכי שפיגלמן, יפעת פליידרמן, טובית הורן, יעל קיליקובסקי, לי גודו, אייל נאור, יעל כהן, ערן פוקס, ג'סיקה מורגן, מיכל הרמן ושני ישורון. אלה מסתובבים ברחבי הארץ כשהם סוחבים סוס ענק שיצרו במו ידיהם ומעודדים אנשים לעבור מפסיביות לאקטיביות.

"הרעיון הזה נולד בתקופת הקורונה, במהלך ההפגנה בבלפור, כשהרגשנו שלא סופרים אותנו כאזרחים", מסביר עמר, שבסטודיו שלו נבנה הסוס. "רצינו לעשות מיזם מסוים כדי להביע אקט מחאתי ויצרנו את הסוס. העלינו אותו בעגלה לבלפור עם מסר מחאתי. זה היה נחמד, אבל הרגשנו שזו לא המטרה. אנחנו לא רוצים למחות אלא לשנות".

עם היוודע דבר הבחירות הקרובות, החלו עמר וחבורתו לרקום את הרעיון ל"מסע הבחירות של הסוס". "החלטנו להציג את הסוס בכנסת ולקיים 'מסע בחירות', שבמסגרתו אנחנו מריצים את הסוס לראשות הממשלה", מספר עמר. "זה מסע ללא אג'נדה, ללא מצע, ללא שייכות פוליטית, אלא מסע שבא ואומר: ברגע שהסוס יהיה ראש ממשלה, מה אתה מצפה ממנו שיעשה בשבילך?".

יוזמה נוספת היא "הקול שלי הולך לשנות", שמאחוריה עומד אופיר גוטלזון, איש הייטק ישראלי שחי בקליפורניה. "כבר מהבחירות של 2019 התעסקתי בלנסות לעודד ישראלים לטוס לארץ ולהצביע", הוא מספר. "החלטתי לקחת שיטות שעבדו בעידוד ההצבעה בארצות הברית ולממש אותן בישראל. אחת היוזמות הכי פופולריות בארצות הברית אפשרה לאנשים מהיישוב להעלות סרטונים קצרים שבהם הם אומרים מדוע הם הולכים להצביע".

"בהשראת היוזמה הזו הקמנו דף פייסבוק בשם 'הקול שלי הולך לשנות' שבו ישראלים מעלים סרטונים ומתארים בהם מדוע הם ילכו להצביע. כדי לקדם את היוזמה פנינו גם לישראלים שגרים בחו"ל ולא יכולים להגיע לארץ כדי להצביע וביקשנו מהם לצלם סרטונים מעודדי הצבעה. בכך אנחנו מממשים את הערבות ההדדית בין הקהילה הישראלית בחו"ל לבין הקהילה בארץ".

גוטלזון וחבריו יזמו יוזמה נוספת שנועדה לעודד ישראלים לצאת ולהצביע: ב־20 במרץ בשעה 20:00, שעון ישראל, תתקיים הפגנת סולידריות חוצת יבשות של ישראלים המתגוררים ברחבי העולם עם הישראלים שבישראל. לפי התכנון, ההפגנות ישודרו בלייב בפייסבוק מהערים השונות, בהן ברצלונה, ברלין, רומא, בזל, קיימברידג', שיקגו, ניו יורק, סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, טורונטו, ונקובר, מיאמי וסידני.

"מטרת ההפגנה היא לשמור על הדמוקרטיה הישראלית ולקרוא לציבור הישראלי לממש את זכותו וחובתו האזרחית בקלפי", אומר גוטלזון. "לישראלים הגרים מחוץ לישראל קשה ולעתים לא ניתן להגיע לארץ להצביע. אולם החשיבות שבהצבעה, במיוחד בשעה קשה זו, היא קריטית".

תגיות:
עידוד הצבעה
/
בחירות 2021
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף