חבר הכנסת עמיחי שיקלי קיבל היום (ראשון) את הצעת הפשרה שהוצעה לו ויתפטר מן הכנסת. בנוסף, שיקלי ימשוך את הערעור שהגיש נגד ההכרזה עליו כח"כ פורש ובתמורה לא יינקטו נגדו סנקציות, כך שיוכל לרוץ בבחירות הקרובות במפלגה קיימת.

כזכור, בחודש אפריל הכריזה ועדת הכנסת על ח"כ שיקלי כח"כ פורש, מה שמנע ממנו לרוץ במסגרת קיימת בבחירות לכנסת הבאה. מיד לאחר ההכרזה הודיע שיקלי כי יפנה לבית המשפט על מנת "להיאבק בעוול שנגרם לי. בחודש יוני קיים שיקלי את הבטחתו וערער בבית המשפט על ההחלטה.

בערעור שהגיש שיקלי באמצעות עורכי הדין אלון פומרנץ ושמרית כרמי נעמת ממשרד ליפא מאיר ושות׳, מתוארים הכשלים הרבים שנפלו לטענת שיקלי בהחלטה להפרישו.

בין שאר טיעוניו, טוען שיקלי כי השאלות החוקתיות המהותיות שמציב הליך הפרשתו, ואשר דורשות כעת את הכרעת בית-המשפט המחוזי, הן ״האם לפי השיטה הדמוקרטית של מדינת ישראל הרשות המחוקקת מורכבת מ-120 חברי כנסת המבטאים את רצון ציבור הבוחרים, או שבעצם ממספר מצומצם של ראשי סיעות אשר על פי רצונם והחלטותיהם האישיות יישק דבר? האם חבר הכנסת הוא נאמן של הציבור או נאמן של המפלגה? האם תפקידו הוא להיות חייל ממושמע הסר למרותו של ראש הסיעה, אחרת יוכרז כפורש וצפוי למצוא עצמו מחוץ לחיים הציבוריים? והאם המחוקק התכוון לתת בידי ראשי הסיעות סנקציה דרמטית כזאת נגד חברי סיעתם על מנת לכפות משמעת סיעתית?״.

ח"כ שיקלי מסר לאחר החלטת בית המשפט: "השגנו הישג משמעותי. מי שרצה להכריז על פורש רק משום שהתחייבתי לעמוד בהבטחות לציבור הבוחרים מצא את עצמו בבית ויתר חבריו מגששים את דרכם ונאבקים על מקומם. המסר לכל שליח ציבור - לך עם מה שהבטחת לבוחר. סוף האמת לנצח".

בתוך כך, תמונת השיריונים המסתמנת לפי גורמים בליכוד, ברקע ביטול הפרשת שיקלי: המקום המשוריין בעשירייה הראשונה ילך אל רון דרמר או גל הירש. המקום המשוריין בעשירייה השנייה יהיה לשיקלי. המקום המשוריין בעשירייה השלישית יישמר עבור עידית סילמן.

עידית סילמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
עידית סילמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

שר האוצר אביגדור ליברמן הגיב להחלטת שיקלי ומסר: "גם אכלו דגים מסריחים וגם גורשו מהכפר. הסיפור הוא בכלל לא עמיחי שיקלי, אלא פספוס של הזדמנות היסטורית להעביר את חוק המטרו בקריאה שנייה ושלישית תמורת ביטול הפרשתו.למי שהספיק לשכוח, הצעה כזו הייתה מוטלת על הכף רק לפני כשבועיים ואני סברתי שנכון לקבל אותה ולשים את טובת האזרחים לפני הכל. ראשי מפלגות בקואליציה שהתנגדו אז, לא רק שויתרו על הפרויקט התשתיתי הכי גדול בתולדות מדינת ישראל אלא גם "יזכו" לראות את שיקלי מתמודד במפלגה קיימת.עדיין לא מאוחר לשים את האינטרס הלאומי בראש סדר העדיפויות, לכנס את המליאה ולהעביר את חוק המטרו".