נמשכת הטלטלה במפלגת השמאל מרצ. לאחר שיו"ר המפלגה ניצן הורוביץ הודיע כי לא יתמודד על ראשות המפלגה, הודיעה (שישי) היום השרה תמר זנדברג כי גם היא לוקחת פסק זמן ולא תתמודד בבחירות הקרובות. בתוך כך וועדת הבחירות של מרצ החליטה אתמול כי הבחירות לראשות המפלגה ולרשימתה לכנסת ה-25 יתקיימו במועד אחד, ה-23 באוגוסט. 

נציין כי השרה זנדברג תישאר בתפקידה כשרה עד להקמת ממשלה חדשה, כמו גם שר הבריאות ניצן הורוביץ. במקביל, גם השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג', אף הוא מרשימת מרצ, הודיע כי אין בכוונתו להתמודד על מקום ברשימה לכנסת ה-25.

ישיבת סיעת מרצ (צילום: מרק ישראל סלם)
ישיבת סיעת מרצ (צילום: מרק ישראל סלם)

"אני מלאת אמונה ואופטימיות על העתיד של מרצ, השמאל וגוש השינוי, אבל חלחלה בי ההכרה שהנסיון החמישי יהיה בלעדיי", אמרה.

"נתתי למסע הזה את המקסימום שלי. כחברת כנסת, כיושבת ראש המפלגה, כשרה, באופוזיציה ובקואליציה, שירתי את הדרך והציבור שבחר בי. אני מאמינה ששיניתי והשפעתי, ועכשיו זה יהיה הוגן לפנות את המקום לאחרות ואחרים שימשיכו אותו. אני רוצה להודות לחברות והחברים הרבים שכתבו, התקשרו, הפצירו בי בימים האחרונים להתמודד. הגלגל המפורסם שכל פוליטיקאי שואף להישאר עליו מרגיש כמו סיבוב במקום כעת. זה הזמן שלי לרדת ממנו", כתבה.

היא הוסיפה: "כמו רבים, גם אני מרגישה שהפוליטיקה קצת השתגעה. דווקא השנה האחרונה, שנה יוצאת דופן שבה זכיתי לעבוד במשרה מלאה עבור הסביבה הישראלית ולשרת במאה אחוז את האינטרס הציבורי, חידדה עבורי את הפער שבין העשייה הנשגבת הזאת ובין הפוליטיקה שכרוכה בה, שנדמית יותר ויותר צינית, משוסעת וחסרת מוצא. חשוב לי להדגיש שאתגייס לטובת הבחירות ושאסייע למרצ, לשמאל ולגוש השינוי בכל כוחותיי". 

"אני לא יכולה לסיים הודעה כזאת בלי תודה עמוקה ונרגשת לשותפים ולתומכות הרבים רבים שהלכו איתי לאורך השנים. נבחרת ציבור בלי ציבור היא כלום בעצם. ואני זכיתי. תודה גדולה לחברות וחברי הצוות שעבדו איתי כל התקופה, ושחתומים לא פחות ממני על כל מה שעשינו. תודה למשפחה שלי שתמיד איתי, לבנות שלי - אביגיל שהייתה בת שש וחצי כשנבחרתי לכנסת בפעם הראשונה, ורחל שנולדה בין בחירות 2 ל-3 בסבב של 2020. תודה לאהבת החיים שלי אורי זכי, שזה הכל בזכותו", סיכמה השרה.

הפריימריז במרצ - לקראת סוף אוגוסט

בתוך כך, ועדת הבחירות של מרצ החליטה אתמול כי הבחירות לראשות המפלגה ולרשימתה לכנסת ה-25  יתקיימו במועד אחד, ב-23 באוגוסט.
עד כה הציג את מועמדותו רק סגן שרת הכלכלה ח"כ יאיר גולן. עוד החליטה הוועדה כי ניתן יהיה להתפקד למפלגה עד ה-31 ביולי על מנת להשתתף בבחירות, בכפוף לאישור ועידת המפלגה לקיצור תקופת האכשרה.

בינתיים ממשיכים גורמים במרצ לנסות ולשכנע את יושבת הראש לשעבר זהבה גלאון להתמודד בפריימריז על ראשות התנועה מול סגן השרה גולן. גלאון תחליט במהלך השבוע הבא האם להיענות לפניות הרבות אליה ולהתמודד ולהערכת גורמים במרצ היא נוטה לקבל החלטה בעד התמודדות.

בכל מקרה, ההתמודדות של מרצ בבחירות תהיה קשה ומתוחה ללא קשר לזהות העומד בראשה. בסקר "מעריב" האחרון שפורסם הבוקר, המפלגה לא הצליחה לעבור את אחוז החסימה. 

לאור פרישתה של זנדברג, חברי מפלגתה הגיבו:

השר עיסאווי פריג': "אני קורא לזהבה גלאון לחזור ולעשות סדר בבית. האוירה שנוצרה בשנתיים האחרונות במפלגה ובמוסדות המפלגה עשו את שלה. מרצ, כדי שנהיה חלק מהגוש וכדי שנחזור למה שאנו חייבים לעשות, צריכה לעבור רעידת אדמה ולהחזיר את זהבה גלאון לראשות המפלגה".

ח"כ מוסי רז: "מצר על החלטתה של חברתי השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג שלא להתמודד לכנסת הבאה. הצטיינותה של תמר זנדברג כשרה להגנת הסביבה היא המשך לעבודה מרשימה בת 8 שנים בכנסת ולפני כן בעיריית תל אביב. תמר תחסר מאוד למרצ ולשוחרי הסביבה בישראל".