המירוץ לבחירות 2022: שרת התחבורה, מרב מיכאלי, ניצחה היום (שני) בפריימריז שהתקיימו לראשות מפלגת העבודה, והיא תמשיך לעמוד בראש הסיעה גם בבחירות הקרובות. מיכאלי זכתה ב-82.48 אחוז מקולות המצביעים, ובכך גברה על מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני שקיבל 16.16% אחוז מהקולות. 1.37% נמנעו.

 בבחירות הפנימיות שנערכו היום השתתפו 15,070 חברי וחברות מפלגה שהם 43% מכלל בעלי ובעלות זכות ההצבעה. אחוז ההצבעה גדל בכ-35% מהבחירות לראשות המפלגה אשתקד.

מיכאלי מסרה לאחר פרסום התוצאות: "הערב הוכחנו שגם העבודה גם לריצה למרחקים מאוד ארוכים. תודה. תודה על האמון, המנדט להמשיך לעבוד בשבילכם, להמשיך להוביל את המפלגה, להמשיך להילחם על הערכים שלנו. העובדה שזו הפעם הראשונה מאז שיש פריימריז למפלגה שהיא בוחרת מחדש את היו"ר, מעידה על השינוי העמוק והמרגש שעשינו. מפלגת העבודה בוחרת בהמשכיות, להמשיך ולבנות את עצמה מחדש, יציבות שאפיינה את הסיעה בקואליציה החשובה שהיינו חלק ממנה. ניצחון  לערכים שאנחנו מאמנים בו ונלחמים למעניהם, האמון האדיר שקיבלתי ממכם הוא המשך האמון שבנינו ביננו בשנה האחרונה, רק לפני שנה וחצי כל זה היה נראה בלתי אפשרי".

"עשיתי מה שנראה אז בלתי אפשרי והיום המפלגה בוחרת להמשיך את התנופה הזו בכל הכוח. בשנה הזו בנינו את המפלגה מחדש, הקמנו את ממשלת השינוי והתחלנו לקיים את ההבטחות שלנו, העבודה היום היא מפלגה חזקה ומאוחדת, נאמנות להבטחות שרק התחלנו לקיים, הסיעה נתנה לנו מנדט להמשיך ולתת יציבות. העבודה הבטיחה היום שהיא מפלגה שרואה רחוק, היא לא מוותרת על הערכים, הציונות ומדינת ישראל האהובה שלנו. לא רצינו את הבחירות האלו, אבל עכשיו העבודה הולכת בראש מורם כדי לבנות ממשלה טובה וחזקה עוד יותר ממה שהייתה לנו וזה אפשרי. אתם ואנחנו יודעים שזה אפשרי, הרבה יותר מדי זמן המחנה שלנו אומר לעצמו שאם רק יצביע אסטרטגית ולא עם הלב, ננצח. ובכן, זה לא עובד. ולא רק זה, זה מוביל לייאוש כי להצביע כך ולהתפלא ששוב מקבלם ממשלות ימניות זה מייאש, ויותר מדי זמן המחנה שלנו מיואש, אבל הייאוש הוא מייאש והוא מונע מאיתנו לראות שהכוח הוא בידיים שלנו.

"ראש הממשלה מטעם העבודה, גולדה מאיר פסימיות היא מותרות שיהודי אינו יכול להרשות לעצמו. אם כל אחד יצביע לפי ערכיו, נוכל להשיג את הערכים הללו, שוויון, חופש הדת ומדת, דמוקרטיה, אמת. אם נצביע לנבחרי הציבור שאומרים את האמת ועושים את מה שהם אומרים, אם כל אחד ואחת מאיתנו ילכו במה שאתם אמינים בו ולא אסטרטגיה יהיה לנו הרבה יותר כוח והרבה יותר השפעה, ועם זה תוכלו לקום בבוקר איך חלום אחרי חלום הופך למציאות והיא הולכת ומשתנה לפי מה שאתם רוצים שיהיה. האיש שקוראים לו חוזה המדינה, הרצל, בעצם הגה את מדינת ישראל. היו הרבה אנשים שחשבו שהו הזה את המדינה הוא אמר אם תרצו אין זו אגדה, ואני אומרת לכם אם תרצו אין זו אגדה, כל הציונות כולה מבוססת על המילים האלה, סיעת העבודה בוחרת באופטימיות. אנחנו יודעים שזה אפשרי, זה בידיים שלנו, בתשעה באוגוסט יתקיימו בחירות לסיעה לכנסת, זה הזמן להצטרף עכשיו ולהיות חלק ממי שירכיבו ויבחרו את הנבחרת הזאת, בואו אלינו אנחנו מחכים לכם", סיכמה.

מרב מיכאלי עם חברי מפלגתה, לאחר הניצחון בפריימריז (צילום: אבשלום ששוני)
מרב מיכאלי עם חברי מפלגתה, לאחר הניצחון בפריימריז (צילום: אבשלום ששוני)


מזכ"ל מפלגת העבודה, עו"ד ערן חרמוני שהתמודד על תפקיד היו"ר אמר עם קבלת התוצאות: "אני גאה מאד במסע שעשינו. למעלה מ- 2,400 מחברי המפלגה הביעו אמון במועמדותי לתפקיד יו"ר המפלגה ובחזון שלנו למפלגת העבודה רחבה, מרכזית וחברתית, מפלגת שלטון גדולה. הזרעים שזרענו במסע הזה עוד ינבטו בעתיד ויחזירו את תנועת העבודה לימיה המפוארים".

אני שמח על מהלך דמוקרטי מרשים. חשוב לדעת ולכבד תוצאות של בחירות גם כאשר לא מנצחים, וכך בכוונתי לנהוג ולהוות דוגמה לפוליטיקה טובה יותר. ברצוני לברך את יו"ר המפלגה מרב מיכאלי על ניצחונה. אתייצב לצידה ביחד עם חבריי ונילחם יחדיו להצלחת המפלגה בבחירות. אני קורא לכל חלקי הבית להתאחד ולעבוד יחדיו - מלמעלה עד למטה. תודה מיוחדת למאות הפעילים וראשי המטות מכל רחבי הארץ ומכל רבדי החברה הישראלית שפעלו מכל הלב ומתוך תפיסה אידיאולוגית רחבה: אתם העוגן האמיתי של מפלגת העבודה והשותפים הכי טובים שיש". 

יו״ר סיעת העבודה, ח״כ רם שפע מסר: ״מברך על ניצחונה של חברתי, מרב מיכאלי. שהקימה לחיים מחדש את מפלגת העבודה, אני סומך עליה שתביא אותנו ליעד - לחזור ולהיות מפלגה מרכזית. מפלגת העבודה עשתה היום היסטוריה כשבחרה לתת אמון בהנהגה מחודש ביושבת הראש.  כיור הסיעה פעלתי בדיוק כדי לעשות את זה, לייצר חיבורים ועבודה משותפת ולהוכיח שמפלגת העבודה יכולה לפעול אחרת, ביחד ובאמון הדדי.  יש מפלגות שמדברות על דמוקרטיה, אנחנו גם עושים דמוקרטיה וממשיכים בדרך הזאת. ערן חרמוני הוא בשר מבשרה של המפלגה וזה הזמן של כולנו להתחבר ולפעול יחד, למען הצלחת המפלגה בבחירות הקרובות".

השר נחמן שי: "מברך את חברתי היקרה ויושבת ראש המפלגה -בפעם השניה- מרב מיכאלי. מנהיגה אמיתית וראויה, שתמשיך להוביל את המפלגה קדימה, חברות וחברי המפלגה איתך ומאמינים בך, כפי שהוכח היום. לכי מחיל אל חיל- הצלחתך הצלחתנו.״ רה"מ לפיד: "מברך את שרת התחבורה, מרב מיכאלי,  על הבחירה ליושבת ראש מפלגת העבודה. נמשיך לעבוד ביחד למען אזרחי ישראל". 

ח"כ קריב: "ברכות ליו"ר העבודה, חברתי מרב מיכאלי, שזכתה להבעת אמון מרשימה ותמשיך להוביל אותנו ול-15,000 חברי וחברות המפלגה שהשתתפו בהליך הדמוקרטי. יש מפלגות שמדברות על דמוקרטיה ויש מפלגות שעושות דמוקרטיה". ח"כ לשעבר זהבה גלאון: "מברכת את חברתי על הניצחון המרשים בפריימריז. גאה בך מנהיגות נשית מנצחת".

פריימריז מפלגת העבודה  (צילום: אבשלום ששוני)
פריימריז מפלגת העבודה (צילום: אבשלום ששוני)


לקראת הפריימריז, כמה שמות בולטים במפלגה הודיעו על תמיכתם ביו"ר הנוכחית השרה מרב מיכאלי. על המסמך חתומים השר עמר בר-לב, השר נחמן שי, ח"כ אמילי מואטי, ח"כ גלעד קריב, ח"כ אפרת רייטן מרום, ח"כ רם שפע, ח"כ אבתיסאם מראענה וח"כ נעמה לזימי. 

כזכור, בפריימריז לראשות המפלגה שנערכו בחודש ינואר אשתקד, זכתה מיכאלי ב-77 אחוז מקולות המצביעים, ובכך הפכה למנהיגה השלישית בתולדות המדינה לאחר גולדה מאיר ושלי יחימוביץ'. מדובר בהישג היסטורי למיכאלי, שלראשונה מאז הונהגו הפריימריז במפלגת העבודה יו״ר נבחר לכהונה שניה ברציפות.

המשימה העיקרית שתעמוד בפני מיכאלי תהיה שאלת החיבורים בגוש השמאל. שרת החבורה הבהירה שחרף דשדושה של מר"צ בתחתית הסקרים, חיבור בין המפלגות, נכון לעת עתה, לא על הפרק. בשבוע שעבר טענה מיכאלי בריאיון ל-103FM כי "הניסוי הזה של חיבור העבודה ומרצ כבר נעשה ונכשל. הוא חותך את מספר המנדטים של שתי המפלגות ואנחנו לא יכולות לקחת את הסיכון הזה. אני סומכת על מרצ, הם יעברו ויהיו בסדר גמור".

"מפלגת העבודה צריכה להמשיך בדרכה, להיבנות מחדש כדי להיות המפלגה שהיא בסופו של דבר היום בנוף היחידה שיש לה אידיאולוגיה ברורה, ערכים ברורים, פועלת למען מה שרוב הציבור בישראל רוצה". היא נתנה כדוגמה את החבירה בין המפלגות בעבר והסבירה: "מה שהיה 11 מנדטים נחתך לשישה והדבר הזה עלול לקרות שוב באופן חמור יותר", אמרה. 

כזכור, בחודש שעבר אישרה ועידת מפלגת העבודה את תקנון הבחירות הקובע כי בעלי זכות ההצבעה לראשות המפלגה יהיו חברים וחברות שהתפקדו בטרם הכרזת רה"מ על פיזור הכנסת בתאריך 20.6.2022.