בחירות 2022: על רקע הפיצול בימין הדתי־לאומי והקשיים באיחוד בין המפלגות גוברת הדאגה בליכוד. בכירים במפלגה אמרו ל"מעריב": "האיחוד בין הציונות הדתית לעוצמה יהודית חשוב מאוד, ואנו מקווים כי הם אכן ימצאו את הדרך להגיע להסכמה, לטובת כל הימין כולו".

בכיר נוסף בליכוד הדגיש גם הוא את חשיבות הריצה המשותפת של הציונות הדתית ועוצמה יהודית, ואמר ל"מעריב": "האיחוד הוא עניין קריטי. הפעם הליכוד לא ייקחו על עצמם לשלם בשריונים והבטחות. הם חייבים להגיע להסכמות ובהקדם".

מתקרבים להסכמות? בצל המו"מ עם בן גביר - סמוטריץ' בהצהרה מפתיעה

"ככה עושים אחדות?": מדוע בן גביר עקץ את סמוטריץ'?

בינתיים גם מפלגת הבית היהודי, בהובלת ראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני, מעוררת דאגה במפלגת הציונות הדתית, בקרב הרבנים התומכים ביו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' וגם אצל בכירי הליכוד, העוקבים מקרוב אחר המתרחש בימין הדתי־לאומי. לפי סקרים שעליהם מסתמכים בציונות הדתית ובליכוד, כוחה האלקטורלי של הבית היהודי עומד כעת על כ־2 מנדטים, וריצתה העצמאית של המפלגה עלולה לסכן את מצבו של גוש הליכוד כולו.

על כן, בתקשורת המגזרית של הציונות הדתית וכן בקרב גורמים בליכוד, תוקפים בשיחות סגורות את הנהגת הבית היהודי ומפעילים לחצים לטובת פרישתם מהמרוץ. בבית היהודי חוזרים ומבהירים כי הם נחושים לרוץ עצמאית, ולא מתרגשים מהלחצים. במקביל נמשכים המגעים בין הציונות הדתית לעוצמה יהודית. בעוד גורמים המעורים בפרטי המו"מ בין בצלאל סמוטריץ' לבין איתמר בן גביר מדווחים על הקשיים המונעים התקדמות לקראת ההסכמות, יו"ר הציונות הדתית גייס תמיכה נרחבת של רבני המגזר הדתי־לאומי.

יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' (צילום:  אוליבייה פיטוסי פלאש 90)
יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90)

הפגישה בין סמוטריץ' לבין הרב חיים דרוקמן ושורה של רבנים נוספים התקיימה בסוף השבוע וכללה הצהרת הרבנים. ההצהרה מהווה, בין היתר, מסר ברור לבן גביר, כאשר רבני הציונות הדתית מסרו: "לציונות הדתית יש מנהיג פוליטי אחד שמביא לידי ביטוי את משנת הציונות הדתית ואת עולם הערכים המלא שלנו בנאמנות ובכישרון מעשי רב. אנחנו מגבים את בצלאל בכל מהלכיו וסומכים על שיקול דעתו".

עוד הוסיפו הרבנים, תוך כדי ביקורת סמויה על בן גביר: "אנו קוראים לשאר אנשי הציבור לנהל את השיח בדרך לאחדות המחנה באופן רציני וענייני... ללא איומים ואולטימטומים מיותרים וללא פרסומים שליליים ומתקפות בכלי התקשורת". מנגד, יו"ר עוצמה יהודית משדר ביטחון בכוחו הפוליטי, ונראה כי הוא לא מאוד מתרגש ממפגן כוחו של בן שיחו במשא ומתן. בצהרי יום שישי קיים בן גביר סיור בשוק מחנה יהודה הירושלמי, שהועבר בשידור ישיר בעמוד הפייסבוק שלו.

גבי אשכנזי (צילום: פלאש 90)
גבי אשכנזי (צילום: פלאש 90)

במהלך הסיור התרחשה תקרית שזכתה לסיקור נרחב ברשת: בתיעוד נראה חבר הכנסת נוזף באחד מאוהדיו, שקרא "מוות לערבים", בזמן שאחרים קראו "מוות למחבלים". בתוך כך, פרשן "מעריב" בן כספית חשף שלשום ב"אולפן שישי" בערוץ 12 כי נעשתה פנייה מהליכוד אל שר החוץ והרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, וכי הוצע לו שריון ברשימה, אולם אשכנזי דחה את ההצעה על הסף.