ועידת מפלגת העבודה תתכנס היום (שני) באופן מקוון כדי לאשר את תקנון הבחירות ולהצביע על ביטול תפקיד מזכ"ל המפלגה, אותו ממלא כיום ערן חרמוני, שכזכור התמודד על תפקיד יו"ר המפלגה מול מרב מיכאלי והפסיד. מיכאלי מבקשת לבטל  את השריון השמור למזכ"ל במקום ה-11 וגם לאשר תיקון בחוקת המפלגה כך שתפקיד המזכ"ל יבוטל כולו, הצעה שאושרה בהנהלת המפלגה. ההצבעה תתקיים היום בין השעות 12:00 ל-15:00.

"לא מבינים מה צריך לעשות": מרב מיכאלי נגד הממשלה בפרשת "סרסור הסוהרות"

חוג תלמים, אחד החוגים הגדולים במפלגת העבודה פרסם אמש הודעה בה נאמר כי "החוג  עומד מאחורי יו"ר המפלגה והנהגתה, אך עמידה זו לא מונעת להשמיע ביקורת כשזו נדרשת. על כן, חברי וחברות החוג - על ציריו הרבים בועידה - קוראים ליו"ר ולמזכ"ל המפלגה לגבש הצעה חלופית, סבירה יותר, שתהיה מקובלת על שני הצדדים. זאת מתוך אמונה שההצעה הנוכחית, ערב הבחירות לכנסת, פוגעת במפלגה ובכך גם בעתיד המדינה והחברה הישראלית".

השרים וחברי הכנסת לשעבר, עוזי ברעם, מיכה חריש, אופיר פינס, איתן כבל וחיליק בר - שכיהנו בעבר תפקיד מזכ"ל מפלגת העבודה, פרסמו הודעה משותפת בה אמרו כי הם מאמינים בחשיבות הגדולה של מוסד המזכ"לות, ומתנגדים להצעה לבטלו: "כמי שליוו את חיי המפלגה בתקופות שונות, אנו מאמינים כי תפקיד מזכ"ל המפלגה שהוא תפקיד נבחר, הוא תפקיד חשוב וזו טעות לבטלו".

גם פיני קבלו, יו"ר סיעת העבודה בהסתדרות, יצא נגד ביטול תפקיד המזכ"ל וכתב בפוסט בפייסבוק כי "זה הזמן לעצור את ההשתוללות, את הבריונות, את ביטול מוסד המזכ"ל במפלגה שהקימה את המדינה".לדבריו "מוסד המזכ"ל הוא הסמל היחודי של מפלגת העבודה" ואסור לבטלו.

חרמוני עצמו אמר לקראת ההצבעה היום כי "חבל מאוד שבזמן קריטי למפלגת העבודה ובעודנו נאבקים כדי לעבור את אחוז החסימה, במקום לאחד את המפלגה ולהתרכז בהצלחתה בבחירות, מיכאלי בוחרת לנהוג בפלגנות ובנקמנות רק בגלל שהעזתי להתמודד מולה בבחירות דמוקרטיות". לדבריו מדובר במחטף לא חוקי, היא מביאה הצעה לביטול תפקיד ומוסד נבחר במפלגה דמוקרטית אשר קיים בה מיום היווסדה - תפקיד של איזונים ובלמים - כל זאת כאשר מיכאלי עצמה טענה לפני שנה וחצי שלא ניתן לעשות שינויים מבניים במפלגה ערב בחירות.

מזכ''ל העבודה ערן חרמוני (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
מזכ''ל העבודה ערן חרמוני (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

השרה מיכאלי התייחסה הבוקר בכאן ב' להצעתה לביטול תפקיד מזכ"ל מפלגת העבודה ואמרה: "זה אומנם תפקיד היסטורי, אבל כבר מזמן אין לו סמכויות והשפעה מעבר לעובדה שיש עוד ראש פוליטי במפלגה. המנכ"ל עוסק בניהול היום-יום. לכבוד הוא לי שערן חרמוני התמודד מולי. זה לא אישי. העבודה חייבת להתקדם".

כאמור, ועידת מפלגת העבודה תתבקש לאשר היום גם את תקנון הבחירות לרשימת העבודה לכנסת ה-25  שתבחר בפריימריז שיתקיימו ב-9.8.22. על פי התקנון רשימת העבודה לכנסת תקבע כך: במקום הראשון תשובץ יו"ר המפלגה. אחריה ישובץ המועמד או המועמדת שקיבלו את מירב הקולות. לאחריהם ישובצו המועמדים והמועמדות לסירוגין כך שיישמר האיזון המגדרי – לאחר כל גבר תוצב אישה ולאחר כל אישה יוצב גבר.

ככל ועד המקום ה-11 לא ייבחרו מועמדים שהם נציגי מחוזות המפלגה, יובטח ייצוגם של נציגי המחוזות כך: במקומות 11 עד 14 ישבוצו מועמדי הקיבוצים, המושבים, הדרוזי והערבי. ליושבת ראש המפלגה הזכות למנות שני שיריונים בכל עשיריי מועמדים וכן לסיכומים מול מפלגות אחרות ככל שיוחלט על התמודדות במסגרת רשימה משותפת. במקרה כזה תוזז הרשימה בהתאם.