אז שח"כ מיקי זוהר נפרד מעסקי הנדל"ן והיגואר ונחת בזירה הפוליטית, החיים שלו השתנו. יש שיאמרו, גם החיים שלנו. חבר הכנסת הצעיר והנמרץ, בן 34 בסך הכל בבואו לכנסת, צבר קילומטראז' מפואר של כותרות מביכות והתבטאויות שנויות במחלוקת. זוהר, כך נדמה, התאהב בעין הסערה. לפעמים הצליח לברוא אותה יש מאין.

בין כוח וכסף לכישרון: ההבדל הבלתי נתפס בין מיקי זוהר לבנו | דרור רפאל

ואז הגיעה ממשלת השינוי, המיקרופון נדד לכוכבים אחרים, התביית אצל ח"כ דוד אמסלם ומהצד השני, זוהר החל להתבטא במתינות, בזהירות מופלגת. במודע ובכוונה תחילה התמזג בשממה האופוזיציונית, ובתוך שנה נראה כי קושש לעצמו יותר תומכים והרבה פחות כותרות. "היום אני בשיא הפוליטי שלי", הוא מפתיע, "בשנה האחרונה צמחתי באופן דרמטי, ואני מעריך שזה יבוא לידי ביטוי גם בפריימריז".

מיקי זוהר (צילום: רמי זינגר)
מיקי זוהר (צילום: רמי זינגר)

היום אתה בשיא? איך בדיוק?
"אני מרגיש שהשיח המכבד שלי שם אותי במקום הרבה יותר טוב ברמה הציבורית. אני ממש מרגיש את זה בשטח. הרבה מאוד אנשים שלא תמכו בי בעבר מתכוונים לתמוך בי היום. הם אומרים לי, אנחנו מעריכים את הקו החדש שאתה נוקט. גם בסקרים הפנימיים בליכוד אני מקבל תוצאות טובות. אני בשיאי גם בגלל שאני מייצג את הליכוד בכל במה מרכזית ואומר את מה שהליכודניקים אוהבים לשמוע".

מה הליכודניקים אוהבים לשמוע?
"הליכודניק תמיד רוצה שיגידו לו את האמת. הוא לא אוהב שאומרים דברים לא נכונים. הליכודניק הממוצע רוצה שתהיה ישיר, חד, קצר, לא אחד שמנסה לייפות דברים. אם אתה רוצה להיות ליכודניק, אסור לך להתייפייף. הליכודניק רוצה שלא תתבייש במי שאתה, שלא תתנצל על מי שאתה, שתעמוד איתן ותהיה גאה בדעותיך. הליכודניק גם רוצה שתדבר בצורה מכובדת. שתעביר את המסר באופן מכובד. אני מרגיש את זה מהקהל שיושב בבית ורוצה שהנציג שלו בכנסת יעורר גאווה בלבו".

לכן עברת משיח מתלהם לשיח מכבד?
"אני חושב שבעבודה קשה אני מצליח לגעת בלב של הליכודניק".

היה קשה, המעבר הזה?
"ממש לא, כי ברמה האישית, הגישה שלי מאוד מכבדת. תמיד הסתדרתי עם כל חברי הכנסת וגם עם אנשים שאוחזים בעמדות שונות משלי. הבעיה הייתה כשאתה נמצא בעין הסערה ולפעמים אתה רוצה להבליט את הדברים שאתה אומר. ואז אתה מוצא את עצמך אומר אותם בצורה טיפה קיצונית וטיפה מיליטנטית וכתוצאה מכך הדברים מתהפכים עליך. אתה אומר משהו שאתה באמת מאמין בו, אבל הוא יוצא כל כך קיצוני שהוא הופך לרע ושלילי והוא פוגע גם בך כאיש ציבור וגם במסר שאתה רוצה להעביר. צריך לזכור שכשנכנסתי לכנסת ניסיתי והצלחתי לעשות הרבה דברים מבורכים, אבל אף אחד לא כתב על זה. כשהעברתי את הטבות המס לפריפריה, מישהו ציין את זה? אף אחד. אבל כשאמרתי אמירה מזעזעת או קצת קיצונית, כל המדינה דיברה על זה, וכולם ידעו מי זה מיקי זוהר. ולכן אתה נמצא בסוג של אמביוולנטיות: מצד אחד אתה רוצה לבלוט, מצד שני אתה יכול לבלוט רק באמצעות אמירות שמעוררות כעס"

אכן, מצב בעייתי.
"זה היה בעייתי עד שהגעתי לגיל 40. תמיד אמרתי שגיל 40 לבינה, כמו שכתוב בפרקי אבות, ובגיל הזה אמרתי לעצמי, תשמע, כולם יודעים מי אתה, מהיום תראה להם מי אתה באמת".

מי אתה באמת?
"מיקי זוהר שיודע לדבר בנחת, שאוהבים להקשיב לו, שמתחבר לכולם, שמסתדר עם כולם ואהוד על הרבה מאוד אנשים. אני לא מנסה להתחבב על אנשים, אבל אני רוצה שיקשיבו למה שיש לי להגיד. זו הסיבה לשינוי שעשיתי בסגנון שלי".

נציגי ציבור אחרים בליכוד לא עשו כמוך.
"הייתה כאן שנה מאוד קשה ברמה הפוליטית. אנחנו מרגישים מרומים. הלכנו דרך מסוימת עם אנשים שאמרו עליהם שהם חלק ממחנה הימין ובסוף הם הפרו את כל ההבטחות. זה עורר המון כעס אצלנו ולכן גם הביא לתגובות מאוד אמוציונליות. לפעמים גם באופן מיליטנטי וקשה. גם אני הרגשתי את התחושות האלו, גם אני רציתי הרבה מאוד פעמים לבטא אותן בצורה מאוד כועסת, אבל הגעתי למסקנה שאם אעשה את זה, לא אשיג כלום מלבד לפרוק את האמוציות".

מנהיגות לא נמדדת ביכולת שלה להגיב באיפוק גם בסיטואציות מכעיסות?
"כן. גם כשקשה צריך לגלות אחריות ולדבר באופן מכובד. לא צריך לשבור את הכלים, כי שבירת כלים פוגעת במדינת ישראל".

נראה שחלק מהחברים שלך בליכוד ובכנסת לא מבינים את זה.
"אני לעולם לא אבקר את חבריי ולא אחלק להם ציונים. אני חושב שיש לנו סיעה נהדרת ואנשים מעולים אחד אחד. כל אחד מביע את עמדותיו בדרכו. זו גם הסיבה שהליכוד היא המפלגה הכי גדולה, כי יש אצלנו מגוון דעות רחב ביותר".

כשחברי ליכוד מדברים בשפה לא ראויה נגד שופטי ונשיאת העליון, זה לא מבייש אותך כנציג המפלגה שלהם?
"אני לא מרגיש בושה בשום שלב. אם אדם מביע את עצמו באופן חריף מדי, אני אומר, אלו הרגשות הפנימיים שלו. אני אמשיך לקרוא לשיח ראוי כדי לחזור להנהגת המדינה, אבל אני לא יכול להיות במצב שאני סותם פיות של מישהו אחר". 

זו הייתה שנה לא פשוטה לסיעת הליכוד ולזוהר במיוחד. שרים לשעבר, חברי מפלגה בכירים וזוהר, שהיה יו"ר הקואליציה, גלשו מקדמת הבמה אל מאחורי הקלעים ונדחקו לפינה האופוזיציונית. הם מודרו ממהלכים מרכזיים וסירבו לקחת חלק פעיל בוועדות הכנסת. הדבר היחיד שהצליח להוציא מהם שבב של פעילות היה הניסיונות להפיל את הממשלה החדשה. "כשהפנמתי שאנחנו הולכים לאופוזיציה, לא ידעתי שזה יהיה כל כך קשה", מתאר זוהר. "בפועל התברר לי שהמשמעות הממשית של האופוזיציה היא מעבר ממצב שבו אתה משפיע ומחליט למצב שבו אתה יכול לגעת רק בדברים הקטנים ולקדם נושאים פרטניים באופן מסוים.

בכל התחומים של הכוונת מדיניות אתה חסר אונים לגמרי, וכמי שהיה כל השנים בצד המשפיע, החיים באופוזיציה היו מלווים בתחושה קשה של מועקה. הייתי רואה מעשים והחלטות של הממשלה, לפעמים הייתי מתפוצץ מבפנים אבל לא יכולתי לעצור את זה. יכולתי לצעוק, לדבר, להסביר למה זו החלטה גרועה, אבל לא באמת יכולתי לעצור אותה. זה היה מאוד מתסכל וממרמר".

איך נתניהו התמודד עם המעבר לספסלים האחוריים?
"ההתנהלות של נתניהו באופוזיציה העלתה את המניות שלו אצלי באופן דרמטי. ראיתי אותו עם אלפית מיכולת ההשפעה שהייתה לו כראש ממשלה, ועדיין הוא לקח את תפקיד יו"ר האופוזיציה בשיא הרצינות ונאבק כמו אריה להפלת הממשלה. הוא היה מכנס ישיבות עם תוכניות להפלת הממשלה כמעט על בסיס יומיומי".

למה הוא לא ביצע חפיפה כנהוג?
"כי הקואליציה בחרה באופן מובהק להתעלם מקיומנו כאופוזיציה. היא לא נתנה לנו את המקומות שלנו בוועדות הכנסת, היא לא כיבדה את בחירת הציבור בכל הקשור לחברים שהיינו צריכים למקם בוועדות וגם את החפיפה הקואליציה הציעה לעשות באופן שיהפוך לאייטם תקשורתי שיביך את נתניהו. הם ניסו כל הזמן להציג את נתניהו באור שלילי, שהנה הוא באופוזיציה והוא כבר לא משפיע והם החזקים והם המובילים. הם לא באמת רצו לעשות פגישה רצינית ומקצועית. לכן לא רצינו ליפול למלכודת הזאת".

חפיפה ותדרוכים בין ראשי ממשלות מתקיימים בדלתיים סגורות, ללא נוכחות התקשורת.
"בפועל זה לא עובד ככה. זיהינו שהיה ניסיון לייצר אייטם תקשורתי רדוד ולא פגישה רצינית ומועילה. ראשי הקואליציה שכחו שלפחות חצי מאזרחי ישראל תמכו בנו, והגישה שלהם הובילה למשבר בכנסת ובעבודת הממשלה". 

אין ספק שהקשיתם מאוד על ממשלת השינוי.
"כי זו הייתה ממשלה מאוד מסוכנת ובעייתית, שנשענה באופן מוחלט על מנסור עבאס, העצימה את חוסר המשילות ופגעה בביטחון ישראל. מהרגע הראשון הממשלה החרימה אותנו, לא אנחנו אותם. מהרגע הראשון היא לא נתנה לנו את המקום הראוי בוועדות, הרחיקה אותנו מכל דבר ועניין ופשוט התעלמה מקיומנו. כשראינו את ההתנהלות השערורייתית של הממשלה, לא יכולנו לשתף פעולה ולעזור לה לשרוד. אם היינו נותנים לממשלה הזאת לשרוד עוד שנה, ישראל הייתה במצב חמור בהרבה. בשנה האחרונה ישראל הלכה אחורה כמעט בכל פרמטר".

בשנה האחרונה הממשלה העבירה את תקציב המדינה.
"זה הביא למצב שאזרחי ישראל יכולים לגמור את החודש?".

בקדנציה שלכם אזרחים יכלו לקנות דירה או לגמור את החודש?
"כן, חד־משמעית. לא היה קל, המחירים עלו, אבל לפחות באופן מתון".

במשמרת שלכם נתניהו התעקש שלא להעביר את התקציב ולהפוך את המדינה בת ערובה לאינטרס פוליטי.
"אי־העברת התקציב נבעה מהרבה מאוד סיבות, בהן גם היעדר הסכמות עם כחול לבן. לא רצינו להוביל את ישראל למערכת בחירות חמישית. כשאין לך הסכמות והבנות פוליטיות וכלכליות עם שותפה בכירה לקואליציה, אתה מתקשה מאוד להעביר תקציב. כחול לבן לא היו פרטנרים אמיתיים ולא רצו שותפות אמיתית, ולכן ההחלטה שלא להעביר את התקציב התקבלה בגללם".

בשנה האחרונה, בניגוד למשמרת שלכם, נשמר השקט בעוטף עזה.
"לייחס את השקט בדרום להצלחת הממשלה זו בדיחה. השקט שיש היום בדרום נובע מהמכה הקשה שאנחנו נתנו לחמאס בסבב הלחימה האחרון. יכול להיות גם שלחמאס היה נוח עם הממשלה שהתנועה האסלאמית היא לשון המאזניים בה. אפשר היה לעשות איחוד בעם ישראל, שהוא דבר מבורך וחשוב, באמצעות ממשלה רחבה שיש בה את הקולות של כולם, לא רק את קולות המיעוטים מימין, שמאל וערבים".

ימינה, תקווה חדשה, ישראל ביתנו וכחול לבן זה שמאל?
"כחול לבן זה לא ימין. זה השמאל בהתגלמותו. עמדותיו של בני גנץ הן שמאל, ההתנהלות שלו כשר הביטחון היא התנהלות השמאל, ולכן גם החיבור שלו עם סער לא עובד על הציבור".

נתניהו לא היה הראשון שהכשיר את עבאס?
"אני קיימתי את השיחות הראשונות עם מנסור עבאס כיו"ר הוועדה המסדרת. עבאס פנה אליי מיוזמתו והציע לי הצעה: תקימו ממשלת 60, רע"ם תימנע באופן חד־פעמי בהצבעה אחת, בתמורה לאלפית ממה שהיא קיבלה בממשלה הזו, ולאחר מכן איש איש ילך לדרכו. אמרתי לו שעל פניו זה נשמע רעיון שצריך לשקול. הלכתי עם הרעיון הזה לנתניהו, אמרתי לו, עבאס לא דורש שותפות המשכית, אלא הימנעות חד־פעמית בתמורה להקמת אוניברסיטה למגזר הערבי ועוד כמה דברים קטנים. אבל נתניהו לא הסכים. התשובה שלו הייתה חד־משמעית: אני לא עושה עם רע"ם שום עסקה. וזה מה שהביא לבחירות. לימים סברתי שזו הייתה החלטה שהיה צריך לשקול אותה ברצינות, אבל נתניהו החליט שלא, הוא ראש התנועה, אז קיבלתי את עמדתו. האבסורד הגדול היה שיחד עם נתניהו גם זאב אלקין התנגד למנסור עבאס. הוא אמר שזו תהיה שגיאה חמורה להסתמך על מפלגתו. אבל אחרי שתי מערכות בחירות הוא לא היסס להקים קואליציה בשותפות מלאה עם מנסור עבאס".

מה בעצם הבעיה שלכם עם עבאס?
"מנסור עבאס משתייך למפלגה שיש בה הרבה מאוד עמדות קיצוניות. כשאני שומע את ווליד טאהא ואת מאזן גנאים, אני מבין שזה שמנסור עבאס מנסה להציג את עצמו כאילו הוא דוגל במשהו חדש לא מסתדר עם העובדה שחברי מפלגתו חושבים אחרת ממנו. הקואליציה הזו לא נפלה בגלל מנסור עבאס אלא בגלל חברי מפלגתו שלא מסכימים איתו".

למה התנגדתם לחוקים שהיו מיטיבים עם הציבור שלכם, כמו חוק האזרחות, חוק ההטבות לחיילים וחידוש תקנות יו"ש?
"המטרה הכי גדולה שהייתה לנו, מטרת־העל, הייתה להפיל את הממשלה. וכדי להפיל ממשלה אתה צריך לפעמים לעשות פעולות שלא נוח לך לעשות אותן. לא היה נוח להצביע נגד דברים שאזרחי ישראל משלמים את המחיר עליהם".

תקין בעיניך להילחם על מטרות פוליטיות במחיר פגיעה בתושבי ישראל?
"ידענו היטב שמצד אחד נביא לנפילת הממשלה אבל לא נייצר כאוס מוחלט. ידענו שתקנות יו"ש יעברו מיד אחרי שהממשלה תיפול, וידענו שנוכל להעביר את חוק האזרחות בתנאים שלנו, כי אחרת שקד הייתה קורסת תחת הנטל במשרד הפנים. הפלת הממשלה הייתה ערך קריטי, וידענו שגם אם יעברו חודשים ספורים עד שזה יקרה, נוכל לשרוד את המחיר בשם המטרה הגדולה". 

אז לקחתם סיכון, לפגוע בתושבי מדינת ישראל מתוך הנחה שאולי הממשלה תיפול? ומה היה קורה אם היא בכל זאת הייתה שורדת?
"מתחנו את החבל אך לא קרענו אותו. מתיחת החבל לפני קריעתו כחלק מניסיון מוצלח להפלת קואליציה היא מעשה פוליטי חכם".

מה אתה חושב על בנט?
"נפתלי בנט בעיניי הוא טרגדיה פוליטית. הוא היה מיועד לאורך כל השנים להיות ראש ממשלה, אבל כשהוא הגיע לנקודה שבה היה צריך להכריע אם לוותר על האידיאולוגיה ולהקים קואליציה, או לחכות בסבלנות למועד שבו יוכל להיכנס לתפקיד בעתיד, הוא קיבל את ההחלטה הלא נכונה ושילם את המחיר".

ויאיר לפיד?
"בסופו של יום לפיד עשה את המהלך הפוליטי החכם ביותר בעיניי. הוא הצליח באבחה אחת לעשות כמה פעולות: להקים קואליציה שהוא ראש הממשלה החליפי שלה, להפוך לראש ממשלה בפועל, לשרוף 13 מנדטים של הימין ולהעביר אותם מצד לצד ולמנות את עצמו כראש מחנה השמאל. על זה יהיו הבחירות: מחנה השמאל של לפיד מול מחנה הימין בראשות נתניהו".

ראש הממשלה יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
ראש הממשלה יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

יש עתיד וכחול לבן רואות בעצמן מפלגות מרכז, לא שמאל.
"התופעה הזו שנקראת 'מפלגות מרכז' היא מופרכת בעיניי. אני לא מאמין במונח הזה בכלל. יש ימין ויש שמאל. יכול להיות שיש ימין רך ויכול להיות שיש שמאל מתון, אבל מרכז? לא מקובל עליי. המרכז זה אמירה שנוחה לאנשים כמו גנץ או לפיד כדי להביא קולות. שינסו בבקשה לתאר לי מה האידיאולוגיה של איש מרכז: נגד מדינה פלסטינית או בעד, בעד כלכלה חופשית או נגד, סוציאליזם, ליברליזם? יונה ביטחונית או נץ?".

ומרב מיכאלי?
"מיכאלי היא אשת שמאל מובהקת, שאינה מתביישת בעובדה הזאת. היא מייצגת את עמדות מרצ ושתי המפלגות נלחמות על אותן התפיסות. איך אומרים אצלנו בליכוד? אנחנו לא מתערבים באיך שהשמאל מחלק את הקולות. מוזר בעיניי שהיא לא מצטרפת למרצ. היא הרי שמאל קיצוני כמוה. אולי היא רוצה לשמור על היותה שליטה יחידה במפלגת העבודה. זה מאוד אופייני לגישה המפא"יניקית. מצחיק לראות שכדי לשמור על הממלכה אין לה שום בעיה שמרצ ייפלו מתחת לאחוז החסימה. זה רק מראה עד כמה הגישה שלה אגואיסטית".

מרב מיכאלי  (צילום: אבשלום ששוני)
מרב מיכאלי (צילום: אבשלום ששוני)

איילת שקד היא לא ימין מובהק? למה אתם לא מקבלים אותה לשורותיכם?
"לאיילת שקד היו הרבה מאוד הזדמנויות להצטרף לליכוד ולהפוך לחלק ממנו. היא לא קיבלה את ההחלטה הנכונה עד שהרכבת עזבה את התחנה והסיכוי הפך להיות מאוחר מדי בשבילה".

נדמה שהסיכוי פתוח לכל מנהיגי הימין חוץ ממנה, מישהו הטיל עליה וטו?
"אין על שקד שום וטו. יש החלטה שאין לה ערך מוסף היום".

שרת הפנים איילת שקד (צילום: רמי זרנגר)
שרת הפנים איילת שקד (צילום: רמי זרנגר)

ולגדעון סער יש?
"גדעון סער לא רצה בשום שלב להיות חלק מהליכוד. רצינו להקים קואליציה יחד איתו וניסינו ופנינו שוב ושוב אבל זה לא צלח". 

לעומת עמיחי שיקלי ועידית סילמן?
"שיקלי וסילמן ראויים לשריון בליכוד, כי הם הלכו אחרי האידיאולוגיה ולא אחרי הכיסא. אני פועל בנושא על מנת שיקבלו את השריון בגין הדרך שהלכו בה". 

הם ביקשו ממך?
"לא. אני עושה את זה עצמאית".

שנה באופוזיציה היא פרק זמן סביר להתארגנות מחדש גם ברמה המפלגתית וגם ברמה האישית, וזוהר לוקח את ההזדמנות בעשר אצבעות. "בראייה לאחור אני חושב שהאופוזיציה הייתה הדבר הטוב ביותר שקרה לליכוד אחרי 12 שנים רצופות בהנהגת המדינה", הוא מאבחן. "בזמן ששלטנו, לציבור לא היה מושא להשוואה, והוא לא היה יכול לראות את ההבדל בינינו לבין היריבים הפוליטיים שלנו. היום אפשר לראות בקלות את ההבדל. השנה הקשה שעברה על אזרחי ישראל הוכיחה שאנחנו היינו הרבה יותר טובים בהנהגת המדינה".

ניצלת את הזמן באופוזיציה גם כדי ללמוד מטעויות?
"כן. למדנו מהקואליציה איך צריך למשול. צריך לומר את האמת, הממשלה הזו משלה. אומנם היא משלה לא טוב ועשתה שגיאות, אבל היא הוכיחה שיש מושג כזה שנקרא משילות. הם עשו ככל העולה על רוחם עם החוק הנורווגי ועם הכספים הקואליציוניים ולא עשו חשבון לאף אחד. אנחנו נמנענו מלעשות את זה כשהיינו בהנהגת המדינה, אבל כשהם עשו את זה, הם קיבלו מחיאות כפיים. זה לקח גדול בשבילנו: כשאתה יושב על כס השלטון, תמשול ואל תפחד ממה שיגידו עליך בתקשורת או בבית המשפט. ככה פועלת משילות".

זה המודל שלכם?

"כדי שנוכל לייצר פלטפורמה למשילות צריך שהיסוד המרכזי יהיה חקיקת פסקת ההתגברות, כי היא נועדה לאפשר לנבחרי הציבור למשול. לא יעלה על הדעת שאם נרצה לקדם נושא מסוים, בית המשפט יבוא ויגיד, לא, אתם לא יכולים. בית המשפט לא נבחר על ידי הציבור, אנחנו נבחרנו על ידי הציבור".

אבל בית המשפט אמור לרסן את נבחרי הציבור ולאזן בין הרשויות.
"אני לא כופר בזה, תפקיד בית המשפט לאזן בין המערכות, אבל לא להיות אמון על קביעת המדיניות של המדינה. כשאתה קובע מדיניות מסוימת ובעיני בית המשפט זה לא מוצא חן, יש לך אפשרות ליישם את המדיניות בפסקת ההתגברות. בשנים האחרונות בית המשפט התערב במדיניות הממשלה. למשל, הוא טען לאורך זמן שאסור להרוס בתי מחבלים בנימוקים של זכויות אדם, ואני אומר שהזכות שלי כנבחר ציבור לקבוע משהו שהוא אולי קצת מרחיק לכת אבל לפעמים הוא מציל חיים. אם הייתה לנו פסקת התגברות, היינו יכולים לגרש משפחות מחבלים ולהרוס את בתיהם".

בשנה האחרונה נשמעו דיבורים מצד אותם נבחרי ציבור על מכלאות, גירוש הפקידים ו"ניקוי אורוות" במערכת המשפט.
"אין לליכוד שום כוונה להחריב את מערכת המשפט, ומי שאומר את זה מנסה לפגוע בנו בבחירות הבאות. הימין מתכוון רק לרפא ולתקן הרבה חוליים במערכת המשפט ובכך להשיב אליה את אמון הציבור".

נתניהו ותומכיו מדברים בעיקר על המשפטים נגדו.
"נתניהו הוא הדוגמה לחוליים הרבים שמצריכים תיקון. כשיש יותר מדי עוצמה לגוף מסוים עד כדי כך שהוא יוצא מגדרו להרשיע ראש ממשלה שעשה רבות למען המדינה, אז אתה מבין שיש בעיה במערכת".

ראש ממשלה שעשה רבות חסין מפני החוק?
"אף אחד אינו חסין מפני החוק, אבל אני מצפה שכשיפעילו את החוק, החוקר יעשה את עבודתו באופן תקין ונקי וישר ולא באופן מוטה, ושהחוק לא יפעל באובססיביות כלפי אדם שמייצג ציבור גדול. עובדה שבשנה האחרונה שמענו את העדויות בבית המשפט וראינו באופן ברור שהתיקים נגד נתניהו מתפוררים".

אם התיקים מתפוררים בבית המשפט, למה צריך לצאת בהתקפות חסרות תקדים נגדו?
"כי כשאתה הולך למשפט נגד ראש ממשלה מכהן, ובדרך חוטא בחקירות מזוהמות ומפתה עדי מדינה בשיטות שלדעתי לא נעשות כלפי אף אחד, אתה מבין שיש בעיה במערכת". 

אתה מקורב לנתניהו, איך הוא מתמודד עם כתב האישום?
"נתניהו פייטר. הוא נלחם על האמת שלו. הוא לא מאלה שמוותרים. כל אחד אחר היה אומר מזמן, עייפתי, אני מרים ידיים, תודה רבה, להתראות ושלום וממשיך בחייו. זה לא נתניהו. ראיתי אותו בתחושות קשות של כעס וכאב ואפילו גם עצב. הוא בן אדם בשר ודם. הוא לא רובוט. אבל ראיתי גם את העוצמה". 

וראית בוודאי גם את תליון הנאמנות.
"תליון הנאמנות הוא גימיק לא מוצלח, הסיפור הזה לא משקף שום דבר שקשור לקו המפלגה ולמה שחושבים חברי הסיעה. גם נתניהו יצא נגדו ואמר שזה לא סיפור מצחיק. אנחנו מאוד מכבדים ומעריכים את נתניהו, אבל אף אחד לא שם תליונים ולא סוגד למנהיג".

ניסיתם ארבע פעמים להרכיב ממשלה וכשלתם. מה ישבור את התיקו במערכת הבחירות הבאה?
"הפעם אנחנו ערוכים יותר ויודעים איך לנצח. אם נעבוד נכון וחכם, נצליח להביא מעל 61 מנדטים. אנחנו מתכננים להעלות את אחוזי ההצבעה במעוזי הימין למספרים חסרי תקדים. הייתי הרבה שנים חבר מועצה וסגן ראש עיר, אז אני שוקד על תוכנית להבאת המצביעים באופן שמזכיר את המערכות המוניציפליות. אני מכיר את סגנון העבודה המוניציפלי. הוא הרבה יותר פרטני".

מה, תלכו אחד אחד?
"כן. הכוונה היא ממש לתפוס אחד אחד את אלו שאנחנו יודעים שהם תומכים בנו, ולוודא שהם מגיעים לקלפי. במקום להפעיל מערכת מוניציפלית אחת, אתה מפעיל 230 מערכות מוניציפליות בכל רחבי הארץ. הפרמטר השני הוא הבאת מצביעים חדשים שהצביעו בעבר למפלגות ימין לכאורה כמו ימינה, תקווה חדשה או כחול לבן. זאת עבודת הסברה. צריך להעביר את המסר לכל מי שהצביע ימין, קיבל שמאל ומחפש היום בית חדש, שאידיאולוגית אנחנו זהים לחלוטין". 

אלו שחיפשו בית חדש עזבו אתכם משום שלא יכלו לשאת את ההתקפות על מערכת המשפט, את סיפורי נתניהו וגם את הסגנון שאתה עצמך היית חלק ממנו בעבר.
"נתניהו קורא לשיח מכבד שמדבר לכולם. לכל אורך השנים הוא שמר על איפוק והקפיד על סגנון מאוד מכבד למרות שהוא עצמו הותקף באופן חריף וחוצה גבולות".

אבל חלק מהנציגים שלו בליכוד לא נוהגים כמוהו.
"גם אני בעצמי וגם חלק מחבריי נגררנו לפעמים לשיח מאוד קיצוני ולא מכבד, גם כי כשבצד השני תקפו אותנו, הגבנו בכעס ורתחה. השמאל היה הרבה יותר נוקב ופוגעני מאיתנו, אבל רק את הדברים שלנו בחרו להבליט ולהגיד שהימין לא שמר על שיח מכבד".

ליו"ר המפלגה אין אחריות על הסגנון של נציגיו או השפעה על הפעילים שלו בשטח? 
"מי שחושב שיש באפשרות הליכוד או יש עתיד או כחול לבן לשלוט באמירות של פעילי מפלגה טועה".

אבל ישנה רוח המפקד.
"יש יו"ר תנועה שמוביל קו ברור, ראוי ומכובד, והיכולת שלו לרסן או לתבוע מחברי מפלגתו מה לומר היא מוגבלת. הדרך היחידה לקבוע מה נכון ומה לא היא באמצעות פריימריז. רק שם מתפקדי הליכוד יקבעו איזה אמירות הם אהבו יותר ואיזה אהבו פחות. הם אלו שיספרו לנו דרך ההצבעה איך הם רואים את ההתנהלות של חברי הכנסת. זה היופי בליכוד ובדמוקרטיה, שבסוף אנחנו אומרים את מה שאנחנו חושבים, ובאים מתפקדי הליכוד ומחלקים על זה ציונים".

איזה ציון תקבל, להערכתך?
"אני מרגיש שאני בשיאי, ובפריימריז הקרובים אקבל תוצאה מכובדת. השאיפה שלי היא להשתלב בעשירייה הראשונה". 

זו שאיפה ריאלית?
"אני מעריך שאגשים אותה".

מיקי מכלוף זוהר התחתן בגיל 19, הפך אב לארבעה, עסק בנדל"ן, עבר לפוליטיקה המקומית כחבר מועצת העיר קריית גת ומאוחר יותר כסגן ראש העיר, נכנס לכנסת ובתוך קדנציה וחצי הפך ליד ימינו הלא רשמי של ראש הממשלה לשעבר נתניהו. הוא כיהן כסגן יו"ר הכנסת מטעם הליכוד, יו"ר הסיעה ויו"ר הקואליציה ודי במהירות רכש לעצמו שם של רוקח שערוריות. בקדנציה הקודמת הגיע למקום הראשון בדירוג פעילות חברי הליכוד למען שמרנות דתית בכנסת ויזם את הצעת החוק שתמנע מחברת כרטיסי האשראי למכור שירותי ביטוח. אך מאידך היה מעורב גם בתקריות מביכות. 

בתחילת דרכו הפוליטית נחשב זוהר לחבר כנסת מתלהם וקולני, וגם כביצועיסט־על בשליחות נתניהו בשל הנאמנות הבלתי מתפשרת שהפגין כלפיו. בדירוג העשייה הלאומית של חברי הכנסת בליכוד שפרסמה תנועת מטות ערים בשבוע שעבר, זוהר קטף את המקום הראשון עם 65 הישגים, כשבמקום השני יריב לוין ובתחתית הרשימה אורלי לוי־אבקסיס ודוד ביטן. הנתונים הללו שהובאו לידיעת המתפקדים לקראת הפריימריז על רשימת הליכוד שיתקיימו השבוע, מקפיצים את סיכוייו של זוהר להתברג לחמישייה הפותחת. "הוכחתי שגם בלי לצעוק ובלי להשתולל אפשר להיות הכי ימני בסיעה", הוא מעיד על עצמו. 

איך אתה מתכונן לפריימריז?
"בעבודה קשה ואינטנסיבית ובגיוס מצביעים מכל רחבי הארץ. מדובר במפלגה שהיא כמו משפחה. אנחנו באים לשמחות ולאזכרות, וגם אם יש בינינו ויכוחים, אנחנו מאוד מחוברים. אני מוצא את עצמי עובד מבוקר עד לילה בלי הפסקה כדי לקבל תמיכה. אדם חכם לימד אותי שאם אתה רוצה לקבל תמיכה, אתה צריך לבקש אותה". 

אם תיבחר במקום משמעותי בפריימריז ומפלגת הליכוד תנצח בבחירות, מה תבקש לעצמך?
"יש סיכוי גבוה שאקבל תפקיד משמעותי בממשלה הבאה. שר דומיננטי ובכיר. בגלל הרקע החברתי־כלכלי שלי, המשרדים שהכי מעניינים אותי הם חינוך, תחבורה או משרד הכלכלה". 

הגם שהמסע אל הפריימריז שואב ומכלה כוחות, זוהר מוצא את הזמן לתמוך ולהתרגש מבנו המוזיקאי אליאב זוהר, שהפך לאחרונה למתמודד בולט בתוכנית "הכוכב הבא". "כבר מגיל 9 אליאב כתב והלחין שירים", מתמוגג זוהר האב. "אני זוכר את עצמי רץ איתו להקליט את השיר הראשון שלו בגיל 12. הוא למד לנגן על גיטרה, עשה פיתוח קול, למד ברימון ויצר אלבום. אנחנו מאוד מעורבים ותומכים בקריירה המוזיקלית שלו".

לא היית מעדיף שימשיך בדרכך, לנדל"ן או לפוליטיקה?
"לא, להפך. לא רציתי שהבן שלי יהיה פוליטיקאי, כי זה עולם לא קל ויש בו הרבה רגעים קשים ומאבקים לא פשוטים. אליאב לא מתעניין בפוליטיקה בכלל ובחר בעולם אומנותי שבו הוא מוקף בהרבה אוהבים ותומכים". 

השם שלך עזר לו?
"אני חושב שההפך, השם שלי שם אותו בנקודת נחיתות, כי היו סטיגמות מוקדמות וקהל שלא אוהב את העמדות הפוליטיות שלי. אבל אני חושב שבתוכנית 'הכוכב הבא' הוא הצליח לשבור את הסטיגמות, כי יש קהל עצום שהתחבר אליו ושם בצד את העובדה שהוא בן של פוליטיקאי מסיעה מסוימת". 

אליאב זוהר מתוך ''הכוכב הבא'' (צילום: צילום מסך קשת 12)
אליאב זוהר מתוך ''הכוכב הבא'' (צילום: צילום מסך קשת 12)

אילו עצות אתה נותן לו?
"שהצלחה היא עניין של התמדה ונחישות. אני אומר לו, תעבוד קשה ואל תוותר לעצמך. בגלל שאני מכיר את התקשורת, אני נותן לו עצות איך להתראיין, מה כדאי לומר ועל מה עדיף לוותר. והוא שומע, אבל לא תמיד מיישם. הוא מאוד עצמאי עם דעה משלו ודרך מאוד ברורה".

גם אתה מוזיקלי?
"אני אוהב ומבין מוזיקה, בעיקר רוק'נרול ישראלי וגם אוהב לשיר".

תופיעו יחד?
"אליאב אמר שבאחת ההופעות הוא יזמין אותי לשיר איתו, אבל לא אהיה מסוגל, זה יביך אותי. אני לא זמר, אנחנו חיים בעולמות אחרים. אמרתי לו לאחרונה, 'עד היום אמרו לך, אתה הבן של מיקי, אני מקווה שעוד מעט יגידו לי, אתה אבא של אליאב'".