לקראת בחירות 2022: על פי סקר שנערך ע"י המכון הישראלי לדמוקרטיה, 21% מהערבים שהצביעו בבחירות האחרונות אינם מתכוונים להצביע, לעומת 2% בלבד בקרב היהודים. במעבר בין הגושים, קיימת יציבות בגוש הימין לעומת ניידות במרכז-שמאל. 

נתניהו מעצב את הפירמידה בליכוד - אך דאגותיו נודדות למחוזות אחרים | אנה ברסקי
תשובה מוחצת: כך המפתח למנדט ה-61 עובר דרך המגזר הערבי  

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

בחירות 2022: חוק התפזרות הכנסת עבר בקריאה טרומית. צילום: ערוץ הכנסת

בעוד שלושה רבעים (75%) ממי שהצביעו בבחירות הקודמות למפלגות שהרכיבו את האופוזיציה ציינו כי יצביעו שוב לאותה מפלגה ו-9% נוספים יצביעו למפלגה אחרת שנמנתה על גוש זה, בקרב מפלגות הקואליציה פחות ממחצית (45%) מאלו שהצביעו להן ציינו כי יצביעו שוב לאותה המפלגה ועוד 15% יצביעו למפלגה אחרת שנמנית על גוש זה. היחידה שיוצאת דופן בקואליציה היא יש עתיד - 72% מבוחריה ציינו כי יצביעו לה שוב בבחירות הקרובות.

המעבר בין הגושים: 9% ממצביעי הקואליציה לשעבר ציינו כי יצביעו בבחירות הקרובות לאחת ממפלגות האופוזיציה לשעבר (רובם – מצביעי ימינה. הנתונים נאספו לפני הקמת מפלגת "הרוח הציונית"), אך פחות מ-1% ממצביעי מפלגות האופוזיציה מדווחים כי יחצו את הקווים ויצביעו בבחירות הקרובות לאחת ממפלגות הגוש השני. 

תזוזות גדולות בשמאל (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
תזוזות גדולות בשמאל (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)

בכל הנוגע לזהות המנהיג, 39% מהציבור ציינו כי רק או בעיקר זהות המנהיג משפיעה על החלטתם לאיזו מפלגה להצביע, 36% השיבו כי השפעת זהות המנהיג ורשימת המועמדים היא שווה ורק 13% ציינו כי רק או בעיקר רשימת המועמדים היא שמשפיעה עליהם. בקרב הציבור היהודי, זהות המנהיג מרכזית יותר מבציבור הערבי (43% לעומת 22%).

לפי הממצאים, השיטה המועדפת היא פריימריז פתוחים (32.5%). במקום השני, נמצאות השיטות של פריימריז בקרב חברי מרכז המפלגה ופריימריז בקרב חברי ועידת המפלגה (25%). תמיכה מועטה בהרבה נמצאה לבחירת מועמדי המפלגה על ידי המנהיג (11%) או על ידי ועדה מסדרת של המפלגה (7%). יש לציין כי שיעור גבוה מאוד, כרבע מהמרואיינים, ציינו שאינם יודעים.

הרוב מעדיפים פריימריז (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
הרוב מעדיפים פריימריז (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)

עמדות המפלגה בנושא יוקר המחייה והכלכלה הן כיום הגורם הראשון (44%) בהחלטת הציבור הרחב עבור איזו מפלגה להצביע. במקום השני בחשיבות זהות העומד בראש המפלגה בשיעורים נמוכים בהרבה (24%). סדר עדיפויות זה תקף בנוגע לשלושת המחנות הפוליטיים בקרב יהודים, וכן בקרב ערבים. שיעור נמוך בחרו בעמדות המפלגה בנושאי חוץ וביטחון כסיבה המרכזית להחלטתם לאיזו מפלגה להצביע (11%). פילוח המרואיינים היהודים לפי הגדרה דתית, מעלה כי בקרב החרדים והדתיים, במקום הראשון מדורגות עמדות המפלגה בנושא דת ומדינה (חרדים: 52%; דתיים: 33%). 

יוקר המחיה בראש (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
יוקר המחיה בראש (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)