בחירות 2022המערכת הפוליטית ממשיכה את הכנותיה לקראת יום הבוחר שעתיד להתקיים ב-1/11. בתוך כך, חבר הכנסת ויו"ר מפלגת בל"ד, סמי אבו שחאדה, נאם היום (שבת) והתייחס לירידה החדה באחוז ההצבעה במגזר הערבי ולמצב הפוליטי בחברה הערבית בתוך ישראל. זאת, על רקע סקר "מעריב־סופהשבוע", שנתן לרשימה המשותפת, שישה מנדטים.

בפתח דבריו, התייחס לאחוז הצבעה בקרב המגזר הערבי ואמר כי "בעקבות כך יש צורך בסקירה רצינית של פרויקט הרשימה המשותפת, יש ירידה משמעותית באחוזי ההצבעה, ובשיח הפוליטי שמוצג לחברה הערבית. מצבנו הפוליטי בחברה הפלסטינית בתוך ישראל נמצא במשבר עמוק וחמור, בגלל צרות האופקים, והצורך בארגון מדיני גדול בהרבה".

סמי אבו שחאדה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
סמי אבו שחאדה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

חבר הכנסת שחאדה הדגיש כי "הגענו למצב שבו השיח הפוליטי הידרדר משמעותית, והדיון בינינו לבין השמאל והימין הציוני מתעסק בתקציבים וכספים ולא על מאבק נגד הפרויקט הקולוניאלי ופרויקט המתנחלים שמחזק את העליונות הגזעית". בהמשך, שחאדה התייחס ליו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, ואמר כי "הדגש על נתניהו הוא טעות ועלינו להודות בכך. הבעיה היא שהמערכת הפוליטית, כל מפלגות השמאל והימין נושאות בטעות זו, והיעדרותו של נתניהו מהמערכת הפוליטית לא תסיים את הכיבוש ואת האפליה".

לדבריו, "אנחנו לא חלק השמאל או מהימין הציוני, אלא חלק מתנועה לאומית, ואנו מייצגים את עמנו בפוליטיקה הישראלית, ולא נהיה חלק מרשת ביטחון עבור אף צד. אנחנו לא רוצים לדחוק אף אחד לשוליים, וכל שותף שרואה את התוכנית הפוליטית שלנו כמתאימה לו, אנחנו מברכים על כך. אנחנו לא מקבלים את תמיכתה של אף ממשלה, לא מבפנים ולא מחו"ל, וכל השמות שהועלו לא מציעים שום דבר רציני כדי לשים קץ לגזענות ולעליונות ההודית.

"אנו מודעים לכך שאין שותף לרעיון הפוליטי שלנו בישראל ולכן לא נמכור לאנשים אשליות, ונהיה ברורים עם העם שלנו. המטרה היא להעלות את אחוז ההצבעה ולתקן את השיח הפוליטי של הקהילה הפלסטינית בישראל", סיכם.