יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, הציג היום (שלישי) בסיום ישיבת הסיעה את התוכנית "לייצוב שיטת הממשל". על פי התוכנית, יידרש רוב של 70 חברי כנסת לפיזור הכנסת. בנוסף לכך ובניגוד לנהוג כיום, הכנסת לא תפוזר במידה ולא יעבור תקציב. 

סקר מעריב: כמה מנדטים מקבל בן גביר לבד, והאם איזנקוט תרם לגנץ וסער?

"היציבות היא ראשית הצירים – בלי יציבות לא נוכל לטפל ביוקר המחיה, בחינוך, באתגרי הלאומיים. הבחירות החוזרות והיעדר היציבות הפוליטית גורמות לשיתוק, לאיבוד אמון הציבור, ולפגיעה אנושה בדמוקרטיה הישראלית. משם – הדרך להקצנה, לייאוש, ולפגיעה בלכידות הישראלית קצרה ומסוכנת. אם לא נתקן – נפקיר את הזירה לסחטנים. נגיע למצב שכל שיקלי מלך, כל זועבי מלכה, ואזרחי ישראל שבויים במשחק של קיצוניים".

כמו כן, התייחס גנץ למשבר במערכת החינוך, וקרא לכינוס מיידי של ישיבת הממשלה. "מוטלת עלינו האחריות להתכנס ולקדם פתרון כהנהגה לצד הדיונים המקצועיים שלא מביאים עד כה לפתרון. דין החינוך כדין הביטחון. אסור להשאיר את ההחלטות ל-31.8", אמר. 

בני גנץ (צילום: קובי וולף)
בני גנץ (צילום: קובי וולף)

סגן רה״מ ושר המשפטים גדעון סער אמר בהמשך כי ״שינוי חוקי יסוד וכללי המשחק הדמוקרטיים זה דבר שצריך להתבצע בזהירות ובמתינות. יחד עם זאת - הניסיון של השנים האחרונות לימד אותנו שיש צורך בשינויים. צריך לשנות את הקלות הבלתי נסבלת שבה הכנסת מפזרת את עצמה והולכים לבחירות מוקדמות. צריך לקבוע רוב מיוחס לפיזור הכנסת. צריך לחזק את היציבות ואת המשילות. זה גם מה שהציבור מצפה מאיתנו. הנחיתי לפני ימים אחדים את משרדי לגבש תזכיר חוק בנושא זה ואנחנו גם נקדם אותו".

ח"כ איתן גינזבורג, המרכז את הנושא בסיעת "המחנה הממלכתי", הוסיף: "תכנית ׳המחנה הממלכתי׳ לייצוב הממשל בישראל, כוללת חבילת פתרונות על מנת לשים סוף לקלות הבלתי נסבלת של פיזור הכנסת, ולהבטיח מערכת יציבה בין בחירות לבחירות. אני מאמין בלב שלם שהבסיס לפתרון הבעיות הקשות ביותר של מדינת ישראל, אלו המשפיעות הכי הרבה על חיי היומיום של האזרח, נובע קודם כל מיציבות שלטונית. התכנית תסתום את ה׳פרצות׳ בשיטה שאפשרו לאופורטוניסטים לפזר את הכנסת עבור מטרותיהם האישיות".