השר יועז הנדל ועמיתתו לרשימת הרוח הציונית, איילת שקד, השיקו היום (שני) בעיר לוד את תכניתם להחזרת המשילות בערים המעורבות, בנגב ובגליל. בנאומו, הנדל ביקר בחריפות את מצב הביטחון בישראל: "המדינה התעלמה מהבעיה, שהלכה ותפחה עד למימדים בלתי נתפסים".

רוצים למנוע את אי היציבות השלטונית? זה מה שצריך לעשות | דעה
"הנגב - מערב פרוע": עידן רייכל בהתבטאות נוקבת וחריגה

השר פתח בתודות לנוכחים, ביניהם היו צביקה האוזר אמיתי פורת ויום טוב חלפון. הנושא הראשון שהוא התייחס אליו בנאומו היה אסון השייטת שהתחרש לפני 25 שנים: "זה היה מבצע רחוק מחופי ישראל, באנצריה, עם מודיעין לקוי ותוצאות נוראיות. איבדתי שם חברים רבים אבל לרגע לא פקפקתי ביכולת שלנו לשלוט במתקפה או לזהות יעדים מבצעיים. היום, אני מפקפק ביכולת הישראלית לשלוט במצבי חירום, אלא אם כן נשבור את ההגה בחדות מהנסיעה הזאת לכיוון המצוק".

השר ציין את אירוע הרצח באום אל פאחם שהתרחש אמש: "הלילה נרצח העיתונאי נידאל אגבארייה. אני עומד כאן כשר תקשורת, שתחת אחריותו נרצח עיתונאי - אירוע שנחשב קיצוני מאוד בעולם המתקדם. כמי שמבקש את אמון הציבור להפוך לשר ביטחון הפנים, הרצח הוא עוד סימן למציאות הביטחונית בתוך המדינה בשני העשורים האחרונים".

"במגזר הערבי אין ריבונות. נקודה", הוא הוסיף, "הנשק שיורה בעיתונאי בתוך המגזר הוא זה שיופעל נגד יהודים מחוץ למגזר. מדינת ישראל ויתרה, אני לא מתכוון לוותר על החזרת המשילות כחלק מהקמת הממשלה". "במקום הזה, איפה שאנחנו עומדים, ממש לא מזמן בהלך מבצע שומר חומות – ירו עלי ועל תושבי העיר היהודים. שרפו בית כנסת, הבעירו מכוניות, הטילו אימה על תושבי העיר - וזה לא קרה רק כאן. זה קרה כמעט בכל עיר מעורבת. זו חבית נפץ - והיא עלולה להתפוצץ בכל רגע שוב וכולנו יודעים שהיא תהיה יותר חריפה וקשה".

השר התייחס לאובדן המשילות ואמר: "ב-20 השנים האחרונות התרחשו במקביל שני תהליכים הרסניים חברו לאובדן משילות: הזנחת הפשיעה והלאומנות בחברה הערבית, והחלשת המשטרה בכלל ומעמד השוטר בפרט. הפשע הערבי התחזק, והפך מבעיה מקומית לבעיה ארצית, תוך חבירת גורמי פשיעה לגורמים, לאומניים בחברה הערבית. המדינה התעלמה מהבעיה, שהלכה ותפחה עד למימדים בלתי נתפסים, עד שהתפוצץ לנו בפנים".

הוא הציע פתרון לאובדן המשילות והודיע: "המערכת לא מתקנת את עצמה בהתנדבות. אני מודיע כאן, שאפעל להקמת ועדת חקירה לאירועי שומר החומות. הכישלון הוא רוחבי והלקחים הנדרשים לא הופקו. אני מצפה מכלל חברי הכנסת לתמוך בכך, עוד בממשלה זמנית. תמיכה מלאה תאפשר הקמת ועדת חקירה כבר עכשיו".

הנדל מנה את עיקרי תוכניתו להחזרת המשילות: "תוספת תקציבית של 3 מיליארד שקלים לתקציב המשרד לביטחון פנים; הקמת חטיבות טקטיות והקמת משמר לאומי; חוסם עורקים לבריחה מהמשטרה והעלאת שכר מיידית לשוטרים שהתגייסו ב-5 השנים האחרונות; השלמה מיידית של התקנים החסרים במשטרה; הגדלת תקני השוטרים במשטרה; חיזוק מערך המודיעין דובר הערבית; שיפור הכשרת השוטרים".

עוד אמר כי בתוכניתו תכנונים למגר את הפשע המאורגן, הקמת בתי דין לפשיעה חקלאית ופשע מאורגן וחיסול הטרור בדרכים תוך אכיפה מוגברת. עוד הוסיף כי בתוכניתו קיימים תכנוני "האצת הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב עם גזרים ומקלות ואכיפת חוקי הגנת הסביבה בנגב וביו״ש".

לסיכום נאומו, הנדל הודיע: "לא אכנס לשום ממשלה שלא תאמץ את התוכנית שלנו להפסקת הכאוס והחזרת המשילות ותכניס אותה להסכמים הקואליציוניים, כולל הקצאת סכום מפורט כאמור בתקציב המדינה".