"בליכוד מאחזים את עיני הציבור ומרעילים אותו. יש ח"כ בליכוד שאמר שבית המשפט העליון זה ראש הנחש וזה עבר כאילו כלום. הם עוסקים בהכשרת הלבבות למעבר למשטר מסוג אחר. זה לא משטר דמוקרטי כמו שאנחנו מכירים משטר דמוקרטי", אמר אתמול (שלישי) שר המשפטים גדעון סדר בכנס הדירקטורים של לשכת רואי החשבון.

סער טוען: "הליכוד שינה את פניו וערכיו"; והאם יש סיכוי לעריקים?
באמצעות חוקרים פרטיים: המעקב התמוה אחרי גדעון סער

בתשובה לשאלתי במסגרת ראיון איתו הוסיף: "במידה שנתניהו יזכה לרוב וירכיב את הממשלה תהיה פוליטיזציה טוטאלית של מערכת המשפט ושיטת הממשל. זה מסכן את היכולת לשמור על עצמאות בתי המשפט".

לדבריו, "החלשת מערכת המשפט תביא לריכוז כל הכוח במדינה ברשות המבצעת, ששולטת על מינוי השופטים וששולטת בכנסת מכוח הרוב הקואליציוני. זאת לא מדינת ישראל שהכרנו. זה לא חילופי שלטון. זה שינוי המשטר ולשם ביבי, סמוטריץ', יריב לוין ושלמה קרעי מובילים אותנו".

בתשובה לפרשת כמיסה־ליברמן ו"להזמנת הרצח" המיוחסת כביכול לשר האוצר הסביר שר המשפטים: "אני מעניק ליועצת המשפטית לממשלה גיבוי מוחלט גם בפרשת כמיסה. משעשע לגלות שמגיעים עם סיפור שלפי הטענה קרה לפני למעלה מ־20 שנה, וצץ באופן מפתיע במערכת הבחירות".

הוא הוסיף: "אם הסיפור הוא בן 20 שנה, זכותה של היועצת המשפטית לבדוק היטב את הנושא ואת ההחלטה היא תקבל לפי השיקול המקצועי שלה. מבלי להתייחס למה שקרה באופן עובדתי, כי אני לא מכיר את העובדות מכלי ראשון, שר האוצר מכחיש את הדברים, ואין לי סיבה שלא להאמין לו".

שר המשפטים גדעון סער בהשקת קמפיין ''המחנה הממלכתי'' (צילום: אבשלום ששוני)
שר המשפטים גדעון סער בהשקת קמפיין ''המחנה הממלכתי'' (צילום: אבשלום ששוני)

על סוגיות יוקר המחיה והדיור הוסיף שר המשפטים: "מעבר לרפורמות, לתחרות, להורדת חסמים ומכסים, אתה רוצה להביא מענה מיידי ליוקר המחיה ולכן הצעתי לשקול שימוש במרכיב מס אפילו בהוראת שעה באופן זמני לבלימת ההתייקרויות כדי להקל על השכבות החלשות".

סער אמר: "אני יודע שלא אוהבים את התפיסה הזו במשרד האוצר בגלל הצורך באחידות שיטת המס, אבל עדיף למצוא דרכים שהמדינה תוותר על הכנסות גם בתחום הקרקע כדי להוזיל את מרכיב הדיור ולהקל על הציבור. למים הוסיפו את מרכיב המע"מ וזה משמעותי. מע"מ זו לא פרה קדושה שאסור לגעת. אפשר להוריד בעזרת מיסוי את יוקר המחיה בהוראת שעה לתקופה מסוימת. עובדה שהעליתי כמה פעמים את נושא הבלו. האוצר התנגד, בסוף עשו את מה שהצעתי באיחור של חצי שנה".

על מחירי הדיור הוסיף שר המשפטים: "אפשר להציף את השוק בקרקע למגורים במחיר ששואף לאפס כי זה המרכיב שבו המדינה מוותרת על הכנסות על מנת שתהיה הקלה על האזרחים. אני בהחלט תומך בזה. לא תמכתי בהצעת לפיד בעבר לבטל את המע"מ על דירות. אני חושב שההצעה שלי עכשיו יותר טובה - לבנות בהיקפים גדולים, כולל מהלכים שעשינו בעבר כשהייתה עלייה מברה"מ לשעבר. אז המדינה נתנה התחייבויות רכישה לקבלנים".