בחירות 2022: על רקע המשך ההכנות של המערכת הפוליטית ליום הבוחר שעתיד להתקיים ב-1/11, במגזר הערבי נראה כי אין התלהבות גדולה לצאת ולהצביע. על פי סקר שהתפרסם לאחרונה בערוץ "מכאן", הצביע על מה שנראה כמו שיעור ההצבעה הנמוך ביותר אי פעם בקרב המגזר הערבי בבחירות הקרובות - 39% בלבד. על כך, ד"ר מוחמד חלאיילה, מרצה באוניברסיטת חיפה וחוקר במכון הישראלי לדמוקרטיה, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM.

בפתח השיחה, התייחס ד"ר חלאיילה, על ההשפעה של אחוז ההצבעה הנמוך במגזר על הממשלה הבאה. לדבריו, "שיעור ההצבעה בחברה הערבית בישראל הוא שיקבע סופית את זהותו של ראש הממשלה. ה-61 של נתניהו, גם הוא יודע ומי שעוסק במלאכה, מבין שהם תלויים בשיעור ההצבעה של הערבים". 

בנימין נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)
בנימין נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)

ד"ר חלאיילה ניסה להסביר את אחוז ההצבעה הנמוך וטען כי "שיעורי ההצבעה הם במגמת ירידה, המצב ימשיך עד הגשת הרשימות באופן סופי. יש הרבה ויכוחים בין המפלגות שמרכיבות את הרשימה המשותפת, וגם בין המפלגות שמרכיבות את הרשימה המשותפת לרע"ם. הם כוללים בתוכם גם השמצות, זה מרחיק את הציבור".

"הציבור מאבד את האמון שלו גם במנהיגים שלו וגם המפלגות הפוליטיות. מה גם, מפלגות מרכז-שמאל, המנהיגים שלהם עסוקים גם במלחמות פנימיות, לא מתייחסים לציבור הערבי כשותף לגיטימי. הדבר החשוב ביותר בהקשר הזה, שהציבור הערבי מסתכל ומנסה להרגיש שיש תקווה לשינוי כלשהו והוא כל הזמן מתאכזב מחדש. לכן שלושת הגורמים האלו גורמים לציבור הערבי לחשוב רציונלית לא להצביע", הוסיף. 

לאחר מכן, נשאל מה יכול לגרום לשינוי, והשיב: "אני חושב שהשינוי קשור למספר גורמים, אני חושב ששיעור ההצבעה הוא הפיך. שיעור ההצבעה קשור בקמפיין של המפלגות הערביות, אם המפלגות ישימו בראש מעיינים את נושא שיעור ההצבעה ויפסיקו לחשוב להוריד אחד את השניה או מה כל אחת תקבל לעומת השניה. גם הרשימה המשותפת, אם היא תצליח לעבור את אחוז החסימה אבל אם רע"ם לא תעבור את אחוז החסימה, אז אנחנו עם ממשלת ימין על מלא".

"גם אם רע"ם תקבל חמישה מנדטים ותשפר את ההישג שלה לעומת הבחירות הקודמות, הרשימה המשותפת תפסיד עוד מנדט אחד, אנחנו עם ממשלת ימין על מלא שבמוקד שלה יהיה בן גביר. אז להפסיק השמצות, ללכת לקמפיין שהוא פוזיטיבי, שידבר על הכוח והעוצמה של הציבור הערבי. הדבר השני זה מעמד ראש הממשלה הסימבולי בתקופת מעבר, איך הוא פונה לציבור הערבי וכיצד הוא מתייחס אליהם כשותף לגיטימי במערכת הפוליטית הישראלית", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm