בוועדת הבחירות המרכזית הסתיימה הלילה (חמישי) הגשת הרשימות המתמודדות בבחירות לכנסת ה-25 לאחר שהוגשו 40 רשימות, לעומת 39 בבחירות הקודמות.

עדכונים שוטפים:

יו"ר מפלגת צעירים בוערים, הדר מוכתר,  הגיעה למשכן והציגה את הרשימה, כאשר במקום הראשון נמצאת בת אל חזן. מיד אחריה לפי הסדר, יניב נתנאל, רחל קרויזר, שחר אחיקם צפניה, עמרי קלישר ושלומי פרץ. טרם הגשת הרשימה, אמרה מוכתר: "ברשימה שלי לא תמצאו פוליטיקאים לשעבר, לא סלבס ולא טייקונים. תמצאו צעירים שישבו באוהלים ברוטשילד, שלקחו אתי לכיכר ציון ובמקום לנסוע להודו הצטרפו אלי. לא צריך כאלה שישבו כאן עשרים שנה ולא עשו כלום. אין לי ארבעה יועצים אסטרטגיים ולא לשכה. יש להם את היכולת יותר מאלה שישבו כאן עשרים שנה ולא עשו כלום".

לאחר מכן מפלגת "הבית היהודי" הגישה את רשימתה לכנסת ה-25. רשימת המפלגה: 1. איילת שקד 2. יוסי ברודני 3. אמיתי פורת 4. ניצה דרשן-לייטנר 5. יום טוב כלפון 6. אורנה שטרקמן 7. משה חניא 8. נוי רוזנפלד 9. גילה בן נאים 10. ג'רמי סלטן.

מפלגת מרצ הגיעה אף היא למשכן הכנסת על מנת להגיש את רשימתה לבחירות הקרובות, כפי שנקבעה בפריימריז שערכה המפלגה. יו"ר המפלגה זהבה גלאון: "בבחירות הקרובות מרצ תתמודד בגאווה עם נבחרת מצוינת של מועמדים ומועמדות, מתוך בטחון בבוחרות ובוחרים שלנו, וברבים שמצטרפים אלינו בשבועות האחרונים. נרוץ מתוך אמונה מלאה בדרך שבחרנו ומתוך גאווה בהישגים של מרצ במסגרת ממשלת השינוי, ומתוך ידיעה שהפעם יש לנו הזדמנות אדירה לעשות שינוי בסדר העדיפויות.  לקדם באמת את הערכים שמובילים אותנו בכל יום בממשלה ובכנסת - המאבק לסיום הכיבוש וקידום השלום, שוויון, צדק חברתי וסוציאל-דמוקרטיה. אנחנו מרצ - ורק התחלנו".

ראשי מרצ (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
ראשי מרצ (צילום: תומר נויברג פלאש 90)

חברי הכנסת גלעד קריב ונעמה לזימי הגישו לוועדת הבחירות המרכזית את רשימת נבחרת מפלגת העבודה לבחירות לכנסת ה-25: במקום הראשון שרת התחבורה מרב מיכאלי, במקום השני חברת הכנסת נעמה לזימי, במקום השלישי חבר הכנסת גלעד קריב , חברת הכנסת אפרת רייטן במקום החמישי. במקומות 10-5: רם שפע, אמילי מואטי, יאיא פינק, אבתיסאם מראענה והשר עמר בר לב.

ח"כ הרב גלעד קריב: "הגשנו כעת את רשימת העבודה לכנסת. זו רשימה מרשימה ומגוונת, עם נבחרות ונבחרי ציבור בעלי עשייה מוכחת וקבלות, עם ייצוג דמוקרטי ומרשים של כל חלקי החברה הישראלית. במערכת הבחירות הזו, מפלגת העבודה היא היחידה שמציגה תוכניות ונלחמת על האמת ועל הערכים שלנו".

הפריימריז במפלגת העבודה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
הפריימריז במפלגת העבודה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

תנועת ש"ס, "התאחדות הספרדים שומרי תורה תנועתו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל", הגיעה למשכן והגישה גם היא את רשימתה. במקום הראשון ניצב שר הפנים לשעבר, אריה דרעי, שחוזר לכנסת לאחר שהתפטר בעקבות הסדר הטיעון בעניינו. במקום השני חבר הכנסת יעקב מרגי, במקום השלישי חבר הכנסת יואב בן צור, וחבר הכנסת מיכאל מלכיאלי סוגר את הרביעייה הראשונה.

במקום החמישי במפלגת ש"ס, נמצא חבר הכנסת חיים ביטון, במקום השישי חבר הכנסת משה ארבל, במקום השביעי, חבר הכנסת ינון אזולאי, במקום השמיני, חבר הכנסת משה אבוטבול, במקום התשיעי, חבר הכנסת אוריאל בוסו, ובמקום העשירי, חבר הכנסת יוסי טייב.

יו"ר המפלגה, חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי אמר: "באנו בשם מאות אלפי אזרחי מדינת ישראל שעוקבים בדאגה גדולה אחרי החדר הזה ורואים סיעה ועוד סיעה שמדברים ואף אחד לא מייצג באמת את אותן שכבות חלשות שבמשך שנה שלמה התעלמו מהן. בשם תנועת ש"ס, תנועתו של המרן עובדיה יוסף שהייתה חשובה לו מדינת ישראל וזהותה, והמלחמה ביוקר המחיה, באנו להגיש את הרשימה של המפלגה הזאת".

מפלגת ש''ס מגישה את רשימתה לכנסת ה-25 (צילום: ברונו שרביט)
מפלגת ש''ס מגישה את רשימתה לכנסת ה-25 (צילום: ברונו שרביט)

קודם לכן, לאחר תקופה סוערת בקואליציה, מפלגת רע"מ, בראשות חבר הכנסת מנסור עבאס, הגישה את רשימתה, כאשר במקום השני מופיע חבר הכנסת וליד טאהא, במקום השלישי וליד אל-הואשלה, ומי שסגורת את הרביעייה הראשונה היא חברת הכנסת אימאן חטיב יאסין. במקום החמישי ד"ר יאסר חוג'איראת, במקום השישי עבד אל-כרים מסרי, במקום השביעי עטא אבו מדירם, ובמקום השמיני איברהים אבו לבן.

יו"ר המפלגה, חבר הכנסת עבאס אמר: "אנחנו מגישים את רשימת רע"מ החדשה והמתחדשת. אנחנו התחלנו מהלך שאנחנו עדיין בעיצומו, מהלך של שותפות פוליטית ברמה הכי גבוהה, בקואליציה, והבענו את הרצון שלנו לקחת אחריות ולטפל בבעיות של החברה ערבית, ביחד כמובן עם רשויות המדינה ובעזרת ה' הצלחנו לעשות את זה בשנה שעברה, ואנחנו רוצים להמשיך בתהליך הזה ולבנות קשרים עם כל פלחי החברה בישראל. היו קשיים, הסקנו מסקנות, ואני חושב שהוכחנו שאפשר לעשות את זה".

בנוסף, חבר הכנסת עבאס הביע הצהרה מפתיעה, לאחר שנשאל האם במפלגתו ירצו להיות שרים ולהשתלב בממשלה. הוא אינו שלל זאת, ואמר "יכול להיות, אנחנו לא פוסלים זאת מבחינה עקרונית, אנחנו שוקלים את הדברים ונפעל בהתאם לאפשרויות הפוליטיות שיעמדו בפנינו". עבאס גם פנה ליו"ר ועדת הבחירות והביע בפניו את סוגיית ההסתה בשיח הפוליטי. עבאס אמר כי "אני בדרך כלל לא משתמש בביטויים קשיים כלפי פוליטיקאים, השיח הזה פוגע אמנם ברמה אישית, ומאשים אותנו בתמיכה בטרור, אבל זה פוגע בעיקר בזכויות האזרחיות של האזרחים הערבים והיכולת שלהם להיות חלק מהמערכת וקבלת ההחלטות, ולכן מן הראוי לתת את הדעת, אנחנו מבקשים שתנסו לנתב את השיח הפוליטי למקום יותר טוב של הכלה וסבלנות".

מפלגת רע''מ לכנסת ה-25 (צילום: דוברות רע''מ)
מפלגת רע''מ לכנסת ה-25 (צילום: דוברות רע''מ)

מפלגת יש עתיד, בראשות ראש הממשלה, יאיר לפיד, הגישה את רשימתה. שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, אמרה: "אני מייחלת שנוכל להביא בשורה ויציבות שלטונית למדינת ישראל, כי הגיע הזמן. הרשימה שלנו יציבה לאורך זמן, והיא באמת מאוד מגוונת. מכל קשת המגזרים, חילונים, דתיים, מהעיר, מהכפר, גברים ונשים. יש לנו רשימה עם כמעט 50 אחוז נשים, רק בחמישייה הראשונה אנחנו שלוש שרות. אנחנו מרגישות גאווה גדולה להגיש את הרשימה לכנסת ה-25".

רשימת יש עתיד לכנסת ה-25 (צילום: יש עתיד)
רשימת יש עתיד לכנסת ה-25 (צילום: יש עתיד)

דרמה של הרגע האחרון נרשמה לאחר שהרשימה המשותפת התפרקה הלילה. ברשימה לא נצליחו להגיע להסכמות ובל"ד הגישה את רשימתה בנפרד וכמוה גם חד"ש ותע"ל, שירוצו יחד בבחירות לכנסת ה-25.

בחד"ש טענו שהם רצים ביחד עם תע"ל ובל"ד לבד והמפלגות שוב נערכו להגשה בנפרד של הרשימות, אחרי שקודם לכן בל"ד הגיעה להסכמות עם חד"ש ותע"ל, והרשימה המשותפת החליטה לרוץ שוב באותה המתכונת שבה רצה בבחירות הקודמות.

שעות ספורות לפני סיום מועד הגשת הרשימות לבחירות לכנסת ה-25 היה נראה כי ברשימה המשותפת הולכים לקראת פילוג, זאת למרות ההסכם שהושג השבוע. על פי גורמים ברשימה, מפלגת בל"ד איימה לפוצץ את ההסכם ודרשה מספר שינויים הנוגעים לרוטציה ברשימה ואת המקום הראשון.

סיכום היום הראשון של הגשת הרשימות

אתמול, במהלך היום הראשון להרשמה, הוגשו 18 רשימות, ביניהן מפלגת הליכוד, בראשות ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו, המחנה הממלכתי, בראשות שר הביטחון בני גנץ, הציונות הדתית, בראשות חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', ישראל ביתנו, בראשות שר האוצר אביגדור ליברמן, ומפלגת ישראל חופשית-דמוקרטית, בראשות אלי אבידר. 

מפלגת הציונות הדתית נעלה את יום ההרשמה הראשון כשהגישה רשימה בעלת השם הארוך ביותר: "הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' ועוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר". 

יו"ר מפלגת נעם ח"כ אבי מעוז נענה לבקשת יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, והחליט כי מפלגתו תחבור לרשימת סמוטריץ' ובן גביר. מעוז ישובץ במקום ה־11. נתניהו הגיע אתמול לביתו של הרב צבי טאו, רבה של מפלגת נעם, כדי לשכנע אותו לקבל את הצעת ראשי הציונות הדתית לריצה משותפת בבחירות, בניסיון למנוע בזבוז קולות לגוש הימין. 

יו''ר ועדת הבחירות, השופט יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל)
יו''ר ועדת הבחירות, השופט יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל)

שילוב מפלגת נעם גרר תגובות חריפות ביש עתיד ובמרצ. "היום בפרק ההישרדות האישית, מה הבטיח נתניהו לאבי מעוז? אנחנו מהמרים או על קידום טיפולי המרה בבתי הספר או על איסור הפלות. מה ההימור שלכם? גוש בן גביר־ביבי מסוכן לישראל", אמרו ביש עתיד.

יו"ר סיעת מרצ ח"כ מיכל רוזין הגיבה: "נתניהו חבר לכוחות החשוכים ביותר בחברה הישראלית כדי לקושש קולות שיחלצו אותו ממשפטו. הרב טאו, המנהיג הרוחני של מפלגת נעם, טוען שמקומן של נשים הוא בבית ונגד שירותן בצבא ושלהט"בים צריכים לעבור טיפולי המרה. זוהי קריאת השכמה לכל מי שמאמינים בדמוקרטיה, אסור לנו לתת לרב טאו את המפתחות למדינה ולנהל את החיים שלנו כאן".

מפלגת העבודה ומרצ יגישו את רשימותיהן היום. במרצ ובעבודה הכחישו כי הדבר מעיד על אפשרות של איחוד ביניהן ברגע האחרון. לעומת זאת, ביש עתיד, שגם היא תגיש את רשימתה היום, אמרו "תמיד יש תקווה".

את ההצגה אתמול בוועדת הבחירות גנבה כהרגלה מפלגת הפיראטים, שנציגיה התייצבו גם הפעם בפני השופט עם כובעים של שודדי ים. נועם כוזר וחבריו קראו לבטל כליל את אחוז החסימה ולעבור לדמוקרטיה באינטרנט. 

פיראטים הגשת רשימות לכנסת (צילום:  אוליבייה פיטוסי פלאש 90)
פיראטים הגשת רשימות לכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90)

עוד הוגשה אתמול רשימת "יש כיוון בראשות עמוס דב סילבר", מייסד טלגראס שהוסגר לישראל מאוקראינה ונתון כבר שלוש שנים במעצר בחשד של ניהול ארגון פשע וסחר בסמים.

אלי יוסף, יו"ר רשימה בשם "הלב היהודי", הסביר ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט יצחק עמית כי מדינת ישראל הפקירה את חסיד אומות העולם ראול ולנברג לגורלו וכי הוא מבקש למחות במכירת נשק למשטרים רודנים. אלי אבידר הגיש את רשימת "ישראל חופשית ודמוקרטית" שהוא עומד בראשה, המורכבת מחושפי שחיתויות ומפעילים מוכרים בתנועות המחאה.

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה ומתן כהנא הגישו יחד לשופט את רשימת המחנה הממלכתי בראשות בני גנץ. עוד הוגשו אתמול רשימת ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן, והרשימה הכלכלית החדשה בראשות פרופ' ירון זליכה. 

מי שהקדימה להגיע אתמול בבוקר לכנסת לפני כולם הייתה יו"ר מפלגת צעירים בוערים הדר מוכתר, שהיא עצמה אינה מועמדת בשל גילה הצעיר. בטרם הגישה את טופסי ההרשמה של מפלגתה התברר לה למרבה המבוכה שהמועמד שלה למספר 1 ברשימה קיבל רגליים קרות, והיא נאלצה לדחות את הגשת הרשימה להיום. 

מוכתר הספיקה לחולל אתמול מהומה במסדרונות הכנסת כשהתפרצה בצעקות לעבר נציגי המחנה הממלכתי בשעה שמסרו הצהרה לתקשורת. סדרני הכנסת הרחיקו אותה מחוץ למשכן.