בחירות 2022יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-25, שופט בית המשפט העליון יצחק עמית החליט היום (חמישי) כי על מפלגת "יש עתיד" להסיר באופן מיידי מכל חשבונות הרשתות החברתיות שברשותה, תמונות הכוללות חיילים או מתקני צה"ל שצולמו בתקופת מערכת הבחירות שצולמו בתקופת מערכת הבחירות, וכן, לשלם 40 אלף שקלים לכיסוי ההוצאות המשפטיות של מפלגת הליכוד. זאת, לאחר העתירה שהגישה המפלגה בנושא.

במכתב העתירה, טענו בליכוד, כי ראש הממשלה ומפלגתו מפרסמים בחשבונותיהם הפרטיים והפוליטיים תמונות שונות, אשר מהוות תעמולת בחירות, תוך שימוש בנכסי ציבור ובחיילי צה"ל. בתוך כך, בליכוד העידו כי אחת התמונות מתעדת את ביקורו של רה"מ לפיד בבסיס חיל האוויר בשבוע שעבר, שם נראה מצולם עם חיילי צה"ל ומטוסי קרב. בתמונה אחרת, שפורסמה בחשבון האינסטגרם של רה"מ, "ניתן לראות אותו עומד לצד קצין בחיל האוויר, ככל הנראה מפקד החיל, כששניהם בגבם למצלמה, "מביטחים בהמראה ש למטוס קרב ממסלול ההמראה בבסיס שבו נערך הביקור".

ראש הממשלה יאיר לפיד במהלך הצגת הרשימה (צילום: אבשלום ששוני)
ראש הממשלה יאיר לפיד במהלך הצגת הרשימה (צילום: אבשלום ששוני)

עוד נכתב, כי בתמונה אחרת, שפורסמה גם היא בחשבון האינסטגרם של ראש הממשלה, "נראה יושב במעגל ביחד עם מספר קצינים וחיילים בחיל האוויר, כאשר מאחוריהם נראה מטוס קרב של צה"ל. בתחתית התמונה נוסף הטקסט 'אבל יותר מכל מטוס חדשני - יש לנו את החיילים הכי טובים בעולם'".

בתוך כך, ביש עתיד טענו שיש לדחות את העתירה. לטענת המפלגה, התמונות המופיעות בפרסומים של העתירה אינן מהוות תעמולת בחירות, אלא אופי הפרסום הוא "חדשותי בעיקרו". עוד נטען כי "תוכן הפרסומים עוסק ביכולות של צה"ל, בייחוד בהקשר איום הגרעין האיראני, ואין בהן התייחסות לרה"מ או להיותו מועמד בבחירות. וכי לראייה התמונות אושרו לפרסום בחשבונות הרשמיים של משרד ראש הממשלה במתכונת דומה או זהה".

בנימין נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)
בנימין נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)

עוד נטען כי "אין די בעובדה שהתמונות פורסמו בחשבונותיהם הפרטיים והפוליטיים ברשתות החברתיות בכדי להצביע על כך שמדובר בתעמולת בחירות. הן רכשו מלע"מ את הזכות לעשות שימשו בתמונה, כך שאין לקבל את הטענה כי נעשה שימוש אסור בנכסי ציבור".

בהחלטה, כתב השופט עמית כי "בניגוד לטענות של רה"מ לפיד ומפלגת יש עתיד, במרבית התמונות לא מצאתי תוכן בעל תכלית חדשותית - אינפורמטיבית, מלבד התמונה הרביעית שבה נראים רה"מ ומפקד חיל האוויר ובתחתית טקסט בנושא הפעילות נגד הגרעין האיראני. יתר התמונות כלל לא כוללות תוכן חדשותי". עוד נכתב כי "פרסום התמונות בחשבונות הפרטיים והפוליטיים של המשיבים אינו נופל בגדר החריגים המצומצמים המתירים פרסום ותיעוד של מועמדים בבחירות, שעה שהם מבקרים במתקני צה"ל. מהפרסומים עולה כי התכלית הדומיננטית שלהם היא תעמולתית".