בחירות 2022למרות שנראה כי המשבר במפלגות הערביות נפתר, הרשימה המשותפת התפרקה, ובל"ד הגישה את רשימתה בנפרד, כאשר חד"ש ותע"ל ימשיכו בריצה משותפת. בעקבות ההתפתחויות האחרונות, החליטה היום מפלגת "ישראל ביתנו" לפתוח בהליך פסילתו של יו"ר בל"ד, חבר הכנסת סאמי אבו שחאדה.

כדי להגיש עתירה כזו לוועדת הבחירות יש צורך בחתימות של שליש (12) מחברי מליאת הוועדה, הכוללת בסך הכל 36 חברים. עם זאת, ההערכה היא כי בסופו של דבר חבר הכנסת שחאדה ירוץ בבחירות כמתוכנן, לאחר שיש עתיד ומרצ הודיעו כי יצביעו נגד.

במכתב שהוגש על ידי חברת הכנסת לימור מגן תלם ומנהל הסיעה, רומן גרביץ, נכתב כי "אנו החתומים מטה מגישים לוועדת הבחירות הנכבדה בקשה לקבוע כי חה"כ סאמי אבו שחאדה מנוע מלהשתתף בבחירות לכנסת ה-25 לפי סעיף 7א' לחוק יסוד הכנסת. על פי הוראות סעיך 63א' לחוק הבחירות לכנסת, בקשה כמו זו המוגשת על ידנו, טעונה חתימתם של שליש מחברי ועדת הבחירות".

בתוך כך, ח"כ לימור מגן תלם מסרה: "סמי אבו שחאדה הוא סכנה קיומית למדינת ישראל, נעשה הכל על מנת שלא ישבו בכנסת אנשים שלא מכירים בכך שישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית ופועלים על מנת לשלול את סמלי המדינה. אנחנו מציעים לו בחום להתמודד בבחירות ברמאללה."

מפלגת בל"ד מסרה כי "הניסיון להשתיק את הקול הפוליטי הלא מתפשר של סמי אבו שחאדה יו״ר בל״ד ע״י הוצאתה מחוץ למשותפת והיום ע״י ניסיון פסילתו ע״י ליברמן - אדריכל הממשלה של לפיד ופרויקט הטרנספר. מוכיח שהמערכת הפוליטית בישראל לא רוצה לראות את בל״ד ורוצה להעלים את הקול הערבי הלאומי והדמוקרטי. אין הבדל בין ממשלת נתניהו לממשלת לפיד - ליברמן. ולכן הציבור הערבי יכריע: זה או המחנה הלאומי ומדינת כל אזרחיה בראשות סמי אבו שחאדה או מחנה הכניעה שרוצה להמליץ על גנץ ולפיד".

גם במפלגת הליכוד הגיבו להליך שפתחה בו ישראל ביתנו, ומסרו כי "אין הבדל בין בל״ד, רע״מ ותע״ל או חד״ש ולכן אנחנו בעד לפסול את כולם ולא רק אחד מהם".

בנימין נתניהו בפתח ישיבת סיעת הליכוד  (צילום: פלאש 90)
בנימין נתניהו בפתח ישיבת סיעת הליכוד (צילום: פלאש 90)

יו״ר סיעת מרצ, חה״כ מיכל רוזין: "מרצ תתנגד לפסילה של בל״ד. מי שמבקש לפסול את נבחרי הציבור של אזרחי ישראל הערבים, מבקש בעצם לפסול את הלגיטימיות של האזרחים והאזרחיות מהחברה הערבית ולהוריד את שיעור ההשתתפות שלהם בבחירות. המשימה העיקרית של גוש השינוי היא לא רק להוביל לממשלה חדשה- אלא לשיתוף אמיתי המבוסס על שוויון בין אזרחי ישראל כולם". 

כמו כן, חבר הכנסת עופר כסיף מסר: "ליברמן, נציגי הציבור הערבי הם לא עדים בחקירת שחיתות. לא תעלים אותם". יו"ר תע"ל, חבר הכנסת אחמד טיבי אמר: "חד"ש-תע"ל נגד בקשת הפסילה הגזענית והפשיסטית של ליברמן לפסול את ח"כ סמי אבו שחאדה".

זאת ועוד:  ניסיונות הפסילה לא הסתיימו וארגון "עד כאן" פועל בימים האחרונים בקרב מפלגות הימין לקדם בקשת פסילה של מפלגת רע"מ מהתמודדות "בשל קשרי התנועה האסלאמית לגורמי טרור" לטענת הארגון.

כזכור, הרשימה המשותפת התפרקה ערב הגשת הרשימות לוועדת הבחירות המרכזית. בחד"ש טענו שהם רצים ביחד עם תע"ל ובל"ד לבד והמפלגות שוב נערכו להגשה בנפרד של הרשימות, אחרי שקודם לכן בל"ד הגיעה להסכמות עם חד"ש ותע"ל, והרשימה המשותפת החליטה לרוץ שוב באותה המתכונת שבה רצה בבחירות הקודמות.