מוחמד מג'אדלה, כתב חדשות 12התייחס הבוקר (ראשון) לפיצול ברשימה המשותפת, אשר הוביל לכך שבל"ד תרוץ בנפרד מרשימת חד"ש-תע"ל וכיצד הפיצול משפיע על המפה הפוליטית. בדבריו התייחס מג'אדלה לאפשרות שהפיצול יעניק לראש הממשלה יאיר לפיד ואמר: "זו יכולה להיות הזדמנות החיים של לפיד להקים פה ממשלה של שמאל-מרכז".

בפתח דבריו הסביר מג'אדלה את טענתו וציין כי "בל"ד הם החבר'ה הבעייתים במשותפת שלא רצו לתת רשת ביטחון או להיות חלק מקואליציה. גם במקביל זו יכולה להיותה מפלה הכי גדולה שיש . אנחנו רואים ביומיים האחרונים הזדהות שהולכת וגוברת עם בל"ד, הם מקבעים את הנרטיב שהם הקורבן, שעשו להם תרגיל מסריח. במידה וזה יקרה, אם בל"ד יצליחו לשרוף 80-90 אלף קולות זה כנראה אומר שגם רע"ם ותגם חד"ש לא עוברות את אחוז החסימה. לא יהיו מפלגות ערביות בכנסת הבאה, שזה אומר בוודאות שנתניהו יוכל להקים ממשלת ימין על מלא. אולי בגלל שהם רצים לבד הם ישרפו את המועדון וכולם יפסידו".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

עוד הוא הוסיף כי הטקטיקה של בל"ד נובעת מתוך מצבה הגרוע בסקרים: "המצב הקיים של בל"ד הוא הכי גרוע שיש, בל"ד בסקרים במשך שנתיים קיבלה 9 אחוזים, הם היו עם מנדט אחד במשותפת. מבחינתם, בל"ד הרי בסוף לא הלכו ורצו לעבר הבחירה, ברגע האחרון הם מצאו את עצמם מחוץ לרשימה, ולכן יותר גרוע מזה לא יהיה. אז אומרים לבל"ד 'מה אפשר עוד להפסיד?'".

לטענתו של מג'אדלה, אחוז ההצבעה בחברה הערבית לא ישנה, מכיוון שמדובר בקולות "שבסוף נשרפים": "לכן זה לא באמת עוזר, גם אם אחוזי ההצבעה עולים בחברה העברית זה לא משיג את המטרה ולא שומר על הגוש. בתסריט הכי טוב יהיה לרע"ם 4-5 מנדטים ולחד"ש 4-5 מנדטים. שתיהן לא יקבלו 5 5, עשרה מנדטים בוודאות לא יהיו. בכל מקרה אנחנו רואים שהגוש הזה בגלל מה שתקורה במפלגות הערביות ובגלל גם חוסר הטיפול וכל התפעול הזה של לפיד גרם למה שאנחנו רואים".

על האפשרות שלפיד הוביל לפיצול במשותפת: "אין לא ללפיד ולא ליש עתיד את היכולת והראייה שיש לנתניהו בגוש הימין באיך שהוא מסדר. זה לא המצב. ביש עתיד נרדמו בשמירה, גם כשהם ידעו לא רצו להתעניין. אז לפיד לא עד כדי כך שולט בגוש הזה, בטח לא במה שקורה במשותפת, אבל אין ספק שזה יכול לשרת אותו. משותפת בלי בל"ד היא מפלגה יותר קלה מבחינת לפיד. טיבי ועודה מוכנים לעשות עסקים יותר מתקדמים עם לפיד, הם יכולים לתת רשת ביטחון, להמליץ עליו בפני הנשיא".

הרשימה המשותפת (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
הרשימה המשותפת (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"ברגע שהיה הפיצול אתה קולט שהשיח הפוליטי משתלט על החברה הערבית. יש שיח פוליטי שהולך וגובר בחברה הערבית. בל"ד לא עוברים את אחוז החסימה, ועדיין יש מגמה ואנחנו רואים יותר קולות שמזדהים עם אבו שחאדה, בגלל שכאילו עשו לו תרגיל. בל"ד לא תיפסל, . כל הדיבור הזה על הפסילה של בל"ד משרת את הגוש של הימין. ברגע שכל מפלגת ימין כזו או אחרת רוצה לפסול את בל"ד ולחזק אותם יותר בציבור הערבי, ואז זה שורף יותר קולות בגוש המרכז שמאל", הסביר.

בסיום השיחה מג'אדלה התייחס לשר האוצר אביגדור ליברמן ובניסיונו לגייס את האזרחים הערבים להצביע: "כנראה הוא לא מבין את ההפוך על ההפוך בחברה הערבית. הוא מגייס אותם להצביע, אבל מגייס אותם להצביע לבל"ד. ליברמן לא מבין מה הוא עושה, הוא נותן מתנה לנתניהו והוא לא מבין את זה. אבל זה ישראל ביתנו, מה אני אגיד לך".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm