השר לביטחון הפנים עמר בר־לב (העבודה) התראיין היום (חמישי) בתוכניתו של גדעון אוקו ב-103FM, והתייחס למספר נושאים ובהם: נאומו הצפוי של ראש הממשלה יאיר לפיד באו"ם, דבריו של מפכ"ל המשטרה בריאיון בידיעות אחרונות ועל ההתחממות בגזרה הבטחונית.

ח"כ מהעבודה נגד המפכ"ל שבתאי: "בר לב צריך לערוך לו בירור"
"בר לב ונחמן שי לא יצאו מהמשרד שלהם בשבועות האחרונים"

"אני בוודאי תומך בפתרון שתי המדינות וברעיון הציוני שאומר שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי ותוכל להמשיך להיות לאורך מאות שנים מדינת הלאום רק אם יהיה בה רוב ברור של יהודים", אמר השר לביטחון פנים בפתח דבריו, "אני לא דיברתי על פרטנר מהצד השני ואני לא יודע אם יהיה או לא יהיה פרטנר אך בסופו של דבר נצטרך כזה".

"ברגע זה המצב הוא כזה שאני תומך בהפרדות מהפלסטינים בלי להזיז שום חייל צה"ל משום מקום או שום שוטר מג"ב או חוליה ביו"ש, אבל להפסיק לבנות מחוץ לגושי ההתיישבות ולקבוע סוף סוף מהם גושי ההתיישבות שהם יהיו חלק בלתי נפרד מישראל גם בעתיד הרחוק, גם אחרי שישכון כאן שלום", הוסיף.

"אני מאוד שמח שיאיר לפיד אמר את מה שאמר, עדיין אני חושב וגם סקרים מראים שלפחות 50 אחוזים מהעם, לפעמים יותר לפעמים פחות, רוצים אותו הדבר. זה הרבה יותר מחמישים אחוזים מאמינים, ציין השר בר-לב.

יאיר לפיד (צילום: מייקל סטיף, באדיבות ארגון FIDF)
יאיר לפיד (צילום: מייקל סטיף, באדיבות ארגון FIDF)

לאחר מכן אמר כי "המסר הזה לא יפפגע בנו אלא להפך. אני חושב שזה מחדד את המאבק הציוני שלנו ומהי ציונות ואיך משמרים את מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. אני מסתכל על מצביעים פוטנציאליים של כחול לבן ושואל אותם, כאלו שבעבר הצביעו לעבודה, שעכשיו כחול לבן כוללת את סער אלקין ועוד שהם בעד סיפוח יו"ש אני אומר להם 'זאת ההזדמנות שלכם לחזור הבייתה למפלגת העבודה'".

בנוסף התייחס השר לביטחון פנים לפיגוע בחולון: "כל רוצח ובוודאי מחבל הוא בן אדם לא נורמלי מעצם החלטתו לפגוע באזרחים. לצערנו אין בכל פינה במדינת ישראל שוטר, לפחות עדיין. אחד מהמאמצים שגם המפכ"ל מוביל וגם אני מוביל זה תוספת כוח אדם ותקציבים למשטרה שכשידוע עכשיו הכול תקוע בגלל שאין תקציב ל-2023. גם לא יהיה בעתיד שוטר בכל פינת רחוב ולכן דברים כאלה עלולים לקרות ולפחות בחלק מהמקרים שהיו בזמן האחרון ראינו שני שוטרי יס"מ שזיהו מחבל כזה רק לפי התחושה המקצועית שלהם".

"אני חושב שאזרחי מדינת ישראל לא צריכים להיות מודאגים, צריכים להיות ערניים כמו תמיד כי תמיד אזרח עירני יכול לשים לב למשהו שנראה בעיניו מוזר, חשוד ולא שיגרתי", הוסיף, "אני לא חושב שצריך להיות מדואגים, צריכים לחגוג את החגים. בשביל זה יש את משטרת ישראל, ביו"ש את צה"ל, זה התפקיד שלהם לשמור על הביטחון והשקט".

לאחר מכן, התייחס השר בר-לב לאמירת המפכ"ל בנוגע לחסימת הרשתות החברתיות בריאיון שהעניק לידיעות אחרונות, ואמר: "אני ממש לא מסכים איתו, זו הייתה אמירה אומללה. אני לא יודע, לא הייתי שם איתו בחדר, לא יודע את ההקשר שהוא אמר את זה אבל בהחלט במדינה דמוקרטית תקשורת חופשית זה גם ברשתות החברתיות". 

מפכ''ל המשטרה קובי שבתאי  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
מפכ''ל המשטרה קובי שבתאי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

"אני לא אכנס למה אמרתי לו על כך, אבל אני אומר בצורה ברורה וחד משמעית שזה לא תפקידו של המפכ"ל לקבוע דברים כאלה גם אם לדעתו יש אירוע קיצוני כזה או אחר", הוסיף, "זה ממש לא תפקיד לא של המפכ"ל ולא הרמטכ"ל, בשביל זה יש שר ביטחון, שר ביטחון פנים וממשלה. לשמחתי אנחנו שומרים על חופש התבטאות במדינת ישראל".

לסיום התייחס השר ממפלגת העבודה לפריימריז האחרונים ולמיקומו במקום שעלול להיות לא ריאלי בבחירות לכנסת: "בוודאי שהתאכזבתי מהתוצאות, בעיקר מזה שאני עובד כמעט 24/7 למען ביטחון אזרחי מדינת ישראל ובאמת לא השקעתי כמעט זמן בתשומת לב לפריימריז האלה".

כאמור, בעקבות דבריו של המפכ"ל פרסמה המשטרה הבהרה, בה נטען כי "המפכ"ל התייחס לתרחיש הקיצוני ביותר שיש בו סכנה לדמוקרטיה הישראלית ולביטחון המדינה במקרה של התקוממות המשלבת אלמנטים רחבים של טרור בתוך מדינת ישראל. המפכ"ל התייחס בדבריו לחסימת אותם מסיתים הקוראים לפיגועי טרור וליציאה המונית לרחוב במצב שבו ישנן מאות ואלפי קריאות והתבטאויות מהסוג הזה שמלבות את האירוע. בשום שלב הכוונה לא הייתה להצר את צעדיהם של אזרחי ישראל אלא מדובר בצעד נקודתי וזמני בהחלט שיתאפשר ברשות ובסמכות אשר נועד להגן על חייהם של האזרחים ועל הדמוקרטיה הישראלית בעת חירום לאומית המסכנת את ביטחון המדינה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM