מכה לנתניהו: העתירה שהגישה מפלגת הליכוד לוועדת הבחירות המרכזית נדחתה על הסף, ונאומו של ראש הממשלה יאיר לפיד בעצרת האו"ם בניו יורק יועבר הערב (חמישי) בשידור ישיר בתקשורת הישראלית. השופט ביקר את תזמון הגשת העתירה, שעות ספורות לפני מועד הנאום, ואף עקץ בהחלטתו את הליכוד: "הבדל גדול בין שידור של מסיבת עיתונאים במתנ"ס בנווה חמציצים לבין שידור של נאום בעצרת האו"ם". 

כאמור , בליכוד הגישו מוקדם יותר היום עתירה נגד יש עתיד, שידורי קשת, שידורי רשת וכאן תאגיד השידור הישראלי, בדרישה למנוע שידור ישיר של נאום רוה"מ יאיר לפיד בעצרת הכללית של האו"ם ולהשהות אותו ב-10 דקות, כפי שנעשה עם נאומים שונים של נתניהו בעבר בתקופת בחירות.

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון יצחק עמית, דחה את עתירת הליכוד על הסף ואף ביקר את התזמון של הגשתה, שעות ספורות לפני מועד הנאום. השופט עמית כתב בהחלטתו: "דינה של העתירה להידחות על הסף. מועדה של העצרת הכללית של האו"ם היה ידוע מבעוד מועד, ואף דבר נאומו של ראש הממשלה בעצרת".

"הגשת עתירה מספר שעות טרם הנאום מכניסה את יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית ואת המשיבים לסד זמנים שלא מאפשר בירורה כראוי. בעתירתה לא מפרטת מדוע מצאה להגיש עתירתה בסמיכות כה רבה למועד הנאום, ומה המידע החדש שנודע לה – רק היום בשעות אחר הצהריים המצדיק קבלה לדיון. די בשיהוי כבד זה כשלעצמו כדי לסלק את העתירה על הסף". 

עוד הוסיף: "העותרת [הליכוד] לא מצאה לנכון לצרף את ראש הממשלה לפיד כמשיב לעתירה, למרות שהוא "מבצע העבירה" לכאורה, ואף לא את המדינה – אשר בשמה הוא נואם באומות המאוחדות. אף פגם זה משליך על הקושי לברר את העתירה כדבעי, ובחינת הטענות כולן – הן של מי שעתיד לנאום, שלגביו נטען שייתכן כי נאומו יישא דברי תעמולה, והן את המדינה, שהנאום נישא בשמה ועבורה". 

"ככלל, מניעה או הגבלה מראש של ביטוי תיעשה במשורה ובזהירות. התפיסה הרווחת היא כי אמצעי 'מניעתי' נושא בחובו פגיעה קשה יותר בחופש הביטוי. כאשר בתקופת בחירות עסקינן, מניעה או הגבלה או השהייה של שידור נאום של פוליטיקאי, תיעשה תוך הערכה אם יש סבירות או חשש ממשי כי הבימה תנוצל לדברי תעמולה.

"לדידי, בהערכת הסבירות יש להבחין בין זירה בינלאומית לזירה מקומית. ובכלל, כאשר עסקינן בשילוש תקופת בחירות - תעמולת בחירות - שידור חי, קיימת משרעת רחבה שנעה בין שידור של מסיבת עיתונאים במתנ"ס בנווה חמציצים לבין שידור של נאום בעצרת האו"ם. בעוד שבקצה האחד של המשרעת ובקוטב המגנטי של אותו צד סביר להניח כי הבימה תנוצל להשמעת תעמולת בחירות, קשה להלום כי כך ייעשה במסגרת נאום באו"ם.

"מעתירתה של המבקשת משתמע כי כביכול קיימת הלכה כללית לפיה בתקופת בחירות אין לשדר בשידור חי נאומים של פוליטיקאים. ולא היא. אף אין להשוות כלל בין נאום בכנס של "השקת רשימת המועמדים של הליכוד", שעליו ביקשה העותרת לסמוך יתדותיה - לבין נאום בעצרת האו"ם. ובקיצור, לא דינו של נאום בעצרת האומות המאוחדות, שנעשה כדרך שבשגרה כמעט מדי שנה, לנאום במסיבת עיתונאים או בהצהרה בשידור חי".

"לא הובאה בפני כל בדל ראיה לכוונת ראש הממשלה לשאת נאום עם מסרים תעמולתיים בעצרת הכללית. כל שנטען הוא שעיתוי הנאום, והתכנים הכלולים בו כפי שפורסם בתקשורת, "מבססים חשש ברמה גבוהה של ודאות, כי נאומו של מר לפיד יכלול גם תעמולת בחירות אשר תופנה לציבור הבוחרים בישראל". כך נטען, ללא כל ראשית ראייה או ביסוס. דומה שאלה, בהצטרפות לעילות הסף שפורטו לעיל – מביאים אותנו למסקנה כי דינה של העתירה להדחות גם לגופה, וכך אני מורה", סיכם השופט את החלטתו.