ועדת הבחירות המרכזית דנה היום (חמישי) בבקשות לפסילת הרשימות בל"ד ורע"מ מהתמודדות בבחירות לכנסת הבאה. בתום ההצבעות נדחתה בקשת פורום בוחרים בחיים – פורום המשפחות השכולות ועמותת "עד כאן – צעירים למען ישראל", לפסילת רע"מ ברוב של 14 מתנגדים מול אפס תומכים. בל"ד נפסלה מלהשתתף בבחירות לכנסת ברוב של תשעה תומכים מול חמישה מתנגדים, אך היא תוכל לערער על ההחלטה לבית המשפט העליון. יצוין כי נציגי גוש הימין נעדרו מן ההצבעה, וכי שני נציגי מרצ ושלושה נציגים מהרשימות הערביות הצביעו נגד פסילתה של בל"ד.

הדיון נפתח בדבריו של יו"ר ועדת הבחירות השופט יצחק עמית, שהסביר מהן העילות הדרושות לפסילת רשימה, וציין כי כדי להגיש ערעור לבית המשפט העליון על החלטה צריך הסכמה של רבע מחברי ועדת הבחירות. השופט עמית ציין כי הוא לא ישתתף בהצבעות. לאחר מכן, החל הדיון בבקשת הפסילה של רע"מ, אותה הציג עו"ד ערן בן ארי בשם פורום המשפחות השכולות. עילת הבקשה - תמיכה בארגון טרור.

פורום המשפחות השכולות: "רע"מ היא הזרוע הפוליטית של התנועה האיסלאמית"

בן ארי טען כי "רע"מ היא חלק של התנועה האיסלמית ותומכת הלכה למעשה בצורה קבועה פעם אחר פעם שנה אחר שנה מיליוני שקלים אחרי מיליוני שקלים בטרור. הדעת לא יכולה לסבול שאנשים כאלה ישבו בכנסת ישראל. הבקשה מכילה מאות עמודים של נספחים שמראה שהתנועה הזאת באמצעות עמותה בשם סיוע 48 מעבירים מיליוני שקלים לחמאס, לטרוריסטים בעצמם, בבני משפחות של טרוריסטים שנהרגו, ובאופן הזה תומכים בטרור. אי אפשר להגיד לא ראיתי לא ידעתי ולא שמעתי". 

עו"ד בן ארי סיכם ואמר: "לא ראיתי בתגובה של רע"מ שהם לא תומכים בטרור". אחריו דיבר עו"ד אסף תכלת, גם הוא מייצג את פורום המשפחות שדורשות את פסילת רע"מ. הוא טען כי "הבקשה שהגשנו הוא אומר היא פרי מחקר של למעלה משנה. אנו סבורים שצבר הראיות שהגשנו מגיע לכדי מאסה קריטית וחייבים לפסול את רע"מ. בחנו את תגובת רע"מ שלא עושה להתמודד עם חומר הראיות העצום שהוגש נגדה. מפריחה סיסמאות כמו טענות קונספירציה בלי התייחסות לדברים רלבנטיים".

פורום המשפחות השכולות בבקשה לפסילת רע''מ (צילום: ללא)
פורום המשפחות השכולות בבקשה לפסילת רע''מ (צילום: ללא)

בהמשך עלתה לשאת דברים מירב חג'אג', אם שכולה שאיבדה את בתה שיר שנרצחה בפיגוע בארמון הנציב. היא פתחה ואמרה: "אני רוצה לשאול אותכם האם מישהו מכם היה מוכן לעבור לסדר היום כשהוא יודע בוודאות שיש מפלגה שמשלמת כסף למחבל שרצח את הילד שלו? רע"מ משלמת דמי דמים למשפחת המחבל שרצח את שיר שלי. מנסור עבאס אמר שרע"מ תומכת ב-25 אף יתומים ואלמנות. כולם יודעים במה מדובר".

היא הדגישה: "הוא תומך במי שרצח את הבת שלי, את הילד של רון קוקיא ואחרים. הכל ברור הכל לפניכם. אתם תחליטו אם אתם פוסלים את המפלגה האת מלהיות בכנסת ישראל. כל מי שיתעלם מזה שלא יבוא בפיגוע הבא לנחם את המשפחות השכולות. הדם של הפיגוע הבא יהיה על הידיים שלכם. מחר עמ תממן טרור בכספי מיסים של מדינת ישראל. תחשבו מה אתם עושים. העובדות מאוד ברורות. מי שיצביע נגד או ימנע היום בפסילה של רעמ כשהנתונים נמצאים לפניכם הוא שותף לביזיון הזה. הביזיון והבושה על הידיים שלו". 

האם השכולה מירב חג'אג' בוועדת הבחירות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
האם השכולה מירב חג'אג' בוועדת הבחירות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נציג היועמ"שית: "אין בסיס ראייתי לפסילת רע"מ" 

עו"ד אודי איתן, נציג היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, השיב לטענות והסביר את התנגדות היועצת: "היועמ"שית בחנה את כלל הראיות בכובד ראש. עמדתה היא כי הבקשות לא ביססו תשתית ראייתית שמצדיקה את פסילת הרשימה בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון לאורך השנים. העילה תמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור נגד מדינת ישראל. רף ההוכחה הוא גבוה במיוחד. לעמדת היועמ"שית לא נמצאה מאסה קריטית הדרושה לפסילה".

הוא המשיך: "רוב הראיות מכוונת לעמותת סיוע 48 ולא לרע"מ. המבקשות לא הצליחו להרים את הנטל הכבד הנדרש. זאת ועוד: גם אם ניתן היה ליחס לרע"מ את המעשים של עמותת 48 אין אינדיקציות חד משמעיות לתמיכת העמותה או בעקיפין רע"מ למאבק מזויין של ארגון טרור נגד מדינת ישראל".

"נערכה גם בדיקה עם השב"כ לנוכח הטענות החמורות שהועלו בבקשות. כפי שציינו משרות הביטחון נמסר כי במהלך הפיקוח על ארגון הטרור לא אותר מידע הנוגע לתמיכת עמותת סיוע 48 בארגוני טרור אלה. לעמדתנו די בראיות האלה כדי להגיע למסקנה שהבקשות אין בהן כדי לבסס תשתית ראיתית לפסילה", סיכם נציג היועמ"שית.

יו''ר ועדת הבחירות ואחד מחבריה (צילום: יונתן זינדל)
יו''ר ועדת הבחירות ואחד מחבריה (צילום: יונתן זינדל)

לאחר מכן נציג רע"מ בדיון, עורך הדין עדי מנסור, נטל את רשות הדיבור ואמר: "אנחנו דוחים את בקשות הפסילה. אנו דורשים לפסול על הסף. מדובר בבקשות קנטרניות שלא עומדות אפילו במינימום במבחן הראייה. אין אפילו ראייה אחת שמצביעה אפילו במידה המינימלית על תמיכת הרשימה במאבק מזוין או בארגון טרור. קל וחומר שאין כאן מסה קריטית. אין כאן אף התייחסות לפעילות הפוליטית הפרלמנטרית של רשימת רע"מ. יש פה בקשות המבקשות לעורר תיאורית קונספירציה מדומיינת ומגמתית, לפיה עמותות צדקה מעבירות בגדים ומזון משמשות כבסיס תמיכה למאבק מזוין נגד המדינה. זאת, מבלי להוכיח על אמירות, מעשים או פעולות של הרשימה או מי מטעמה שמוכיחות תמיכה במאבק מזוין".

עוד אמר הנציג, כי "אין אף ראיה שמוכיחה תמיכה של רע"מ בארגון טרור. היא אינה עומדת במבחן הראיה המנהלית או בדרישות בסיסיות של בקשת פסילה", והוסיף: "זה אבסורד לטעון שאנחנו, שדוגלים בהשתלבות, פועלים נגד המדינה. יש גורמים שמנסים לפגוע בשותפות היהודית הערבית הזאת. הניסיון להוכיח שאנו מפלגה תומכת טרור הוא מסמכים שטחיים שלא ראויים להיקרא מחקר".

לאחר מכן נערכה הצבעה, כאשר בסופה נדחתה הבקשה לפסילת רע"מ ברוב של 14 מתנגדים מול אפס תומכים.

בתום הפסקה החל הדיון בבקשה לפסילת בל"ד. עורך הדין מוש חוג'ה, נציג מפלגת "אנחנו ביחד לסדר חברתי חדש" שהגישה את העתירה, נשא דברים.

אחריו דיבר דב הלברטל, מספר 2 ברשימה שהגישה את העתירה, ואמר כי "אנחנו באים לפסול מדינה במדינת ישראל, זה לא דבר פשוט. הסיבה שאנו באים לכאן היא לא נגד האזרחים הערבים. אני בא כאזרח וכעותר לתבוע את עלבונה של כנסת ישראל. העולם יראה את הגזענות של מפלגות הימין ואת הקריאות נגד בית המשפט העליון".

הבא בתור לשאת דברים היה נציג היועמ"ש, שאמר כי "בל"ד לא חוצה את הקו האסור ולכן דין הבקשה להדחות. הבקשה לפסילה דלה מאוד מבחינה ראייתית. כדי לבסס עילה לפסילת רשימה נדרשת מסה קריטית של ראיות. הראיות שהוצגו כאן לא די בהן. לא ראינו ניסיון של בל"ד להוציא מהכוח לפועל הצהרות בעייתיות במצע שלה. ככל שיהיו כאלה הדבר עלול להביא לכך שבל"ד חצתה את הקו. בנסיבות הנוכחיות בל"ד קרובה לקו האסור אבל הראיות שהוצגו לא מראות שהיא חצתה אותו".

נציג בל"ד, עו"ד עדי מנסור: "אנו מבקשים לדחות את הבקשה לפסילת בל"ד על הסף. היא אינה עומדת בתנאים שעומדים בפסיקה. היא קנטרנית וחסרת בסיס משפטי. אין בבקשה דבר וחצי דבר המצביע אפילו במידה המינימלית על אי עמידת בל"ד במבחנים הנדרשים לפסילה".

שר התקשורת יועז הנדל אמר, "כשאני נלחמתי במלחמת לבנון השניה מייסד המפלגה וחבר כנסת מכהן, עזמי באשרה, ריגל למען חיזבאללה, פגע בביטחון המדינה ונמלט מהמדינה לקאטר. היו״ר הנוכחי קורא להעמיד לדין את ראש הממשלה וראשי הממשלה הקודמים בבית הדין בהאג בשל סיכול טרור ביו"ש. אני לא מצליח להבין איך מפלגות ציונות שיושבות כאן במשכן הזה במשך שנה מדברות על תומכי טרור אבל כשיש להן הזדמנות אסטרטגית לשנות לטווח רחוק את הנוכחות של אותם גורמים קיצוניים במערכת הבחירות הישראלית, אנשיהן בוחרים לקחת צעד אחד אחורה מתוך שיקולים אגואיסטיים, פוליטיים, נקודתיים".

כזכור, מוקדם יותר היום היועמ"שית הגישה את עמדתה לוועדת הבחירות המרכזית בנוגע לעתירות שהוגשו לוועדת הבחירות לפסילת בל"ד ורע"מ. מדבריה עולה כי אין עילה לפסילת המפלגות. עם זאת, כאמור, יו״ר המחנה הממלכתי, שר הביטחון בני גנץ, החליט כי כל נציגי המחנה הממלכתי בוועדת הבחירות יצביעו בעד פסילת בל״ד מריצה לכנסת. 

בהודעת המפלגה נמסר כי "יו״ר המחנה הממלכתי הכריע, כי מעבר לכל שיקול פוליטי קיימת עמדה ערכית שלא ניתן להתעלם ממנה. רשימה אשר פועלת נגד אופיה היהודי ונגד אופיה הדמוקרטי של מדינת ישראל לא צריכה להתמודד בכנסת". גנץ הוסיף: "אזרחי ישראל הערבים ראויים וזכאיים ליצוג פרלמנטרי, ואף לנציגות קואליציונית, אך יש החלטות שהן מעל לכל שיקול פוליטי צר. אין מקום בבית הנבחרים הישראלי למי שפועל בקיצוניות נגד המדינה".

יו''ר המחנה הממלכתי ושר הביטחון בני גנץ (צילום: אבשלום ששוני)
יו''ר המחנה הממלכתי ושר הביטחון בני גנץ (צילום: אבשלום ששוני)

כאמור, בעמדה שהגישה היועמ"שית נאמר כי יישום פסיקת בית המשפט העליון ביחס לפסילת מפלגות מלמדת כי "אין במסד העובדתי הניצב בבסיס הבקשה שהוגשה לוועדת הבחירות כדי להקים סעד של פסילת רשימה המתמודדות בכנסת". מטעם היועצת המשפטית לממשלה נמסר כי עמדה בתגובה שהגישה על הקושי הגלום במצעה של בל"ד ועל הראיות שהצטברו ברבות השנים לעניין התקיימותה של העילה בדבר שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

יחד עם זאת הבהירה היועצת המשפטית לממשלה כי ״הגם שבל"ד עודה קרובה לתחום האסור שרשימה החוצה אותו אינה יכולה להתמודד בבחירות לכנסת, הרי שלא הובאה ראיה לכך שבשנים האחרונות בל"ד פעלה כדי להוציא את החלקים המוקשים במצעה מהכוח אל הפועל". לפיכך אין די בראיות שהובאו בבקשת הפסילה כדי "לעמוד באמות המידה הקפדניות והמחמירות" שנקבעו בפסיקת בית המשפט העליון, לשם הוכחת אחת מעילות הפסילה שבחוק.

בנוסף לכך, היועצת המשפטית לממשלה סבורה שגם דין הבקשות לפסילת רע"מ להידחות, משום שלא ניתן להסיק מהראיות שהוצגו בהן כי "רע"מ תומכת תמיכה חומרית, תמיכה פוליטית או אחרת במאבק מזויין של ארגון טרור". 

יו''ר רע''ם מנסור עבאס (צילום: יונתן זינדל)
יו''ר רע''ם מנסור עבאס (צילום: יונתן זינדל)

העתירות נגד מפלגת בל"ד הוגשו על ידי עמותת 'אנחנו ביחד – לסדר חברתי חדש', וכן על ידי מפלגת העם הישראלית. נגד מפלגת רע"מ הוגשו העתירות על ידי פורום המשפחות השכולות ועמותת 'עד כאן-צעירים למען ישראל'.

דב הלברטל מטעם עמותת 'אנחנו ביחד – לסדר חברתי חדש', מסר: "הגשנו בקשת פסילה נגד מפלגת בל"ד. זה תקדימי כי פעם ראשונה שהם רצים בנפרד ואפשר לבחון לעומק את מצעם שמציע מחיקת זהותה היהודית של מדינת ישראל. עשינו זאת, בין השאר כי ראינו את הצביעות של מפלגות הימין, לרבות בן גביר, שצועקים שהערבים בכנסת הם 'מחבלים' וצריך לגרש אותם וגם כל השמאל שרוממות הממלכתיות והטוהר בגרונם ואף אחד מהם לא הגיש בקשת פסילה טריוויאלית נגד בל"ד רק מאינטרסים צרים".

ממפלגת בל"ד נמסר: "כישלון הניסיון להשתיק את הקול הפוליטי העקרוני של סמי אבו שחאדה ובל״ד ע״י ליברמן הגזען - אדריכל הממשלה של לפיד, מוכיח שבל״ד כמפלגה לאומית ודמוקרטית הינה מפלגה חזקה ויציבה וזרם מרכזי בחברה הערבית שאין אפשרות להעלים אותו לא על ידי תרגילים פוליטיים מסרחים ולא באמצעות פסילות. בל״ד כן יכולה, ותהיה הפתעת הבחירות".

כזכור, מפלגת "ישראל ביתנו" החליטה לפתוח בהליך פסילתו של יו"ר בל"ד, חבר הכנסת סאמי אבו שחאדה, אולם ניסיונה של המפלגה נכשל לאחר שהעותרים לא הצליחו לגייס כנדרש חתימות של שליש מחברי ועדת הבחירות המרכזית.