בחירות 2022מפלגת בל"ד הגישה הבוקר (שלישי) לבית המשפט העליון, באמצעות ארגון "עדאלה", את הערעור נגד ההחלטה של ועדת הבחירות לכנסת ה-25 לפסול את מועמדותה לכנסת. בערעור נכתב כי, "מעמדת היועצת המשפטית לממשלה שהוצגה, עולה כי בקשת הפסילה שאושרה נעדרת כל ראיות ממשיות". על כן, נכתב בנוסף כי "על מנת לאשר את הפסילה, יהיה על ביהמ"ש העליון לקבוע כי תוכן מצעה של בל"ד בדבר מדינת כל אזרחיה, מונע ממנה להתמודד בבחירות".

בתוך כך, בהתאם לחוק הבחירות לכנסת, הערעור שהוגש יידון בבית המשפט העליון, בפני הרכב של תשעה שופטים או במספר בלתי זוגי גדול יותר, וההחלטה תפורסם עד ה-9/10, כאשר הדיון עצמו יתקיים ביום חמישי הקרוב בשעה 14:30. כמו כן, על פי עמדת היועצת המשפטית לממשלה שהוגשה לוועדת הבחירות, דין הבקשה שאושרה, הייתה להידחות, שכן, "המצע של בל"ד אכן מעורר קושי אשר מציב אותה בסוך לתחום האסור". עוד הוסיפה כי הראיות שהובאו בבקשה, "אינן מהוות מסר ראייתית קריטית של ראיות משכנעות, ברורות וחד משמעיות, אשר יש בהן כדי להלום את אמות המידה הקפדניות והמחמירות שנקבעו בפסיקת בית המשפט העליון, לשם הוכחת התקיימותה של אחת או יותר מעילות הפסילה"

ועדת הבחירות המרכזית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ועדת הבחירות המרכזית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במקביל, בערעור שהוגש על ידי עו"ד עדי מנסור ועו"ד חסן ג'בארין, נטען כי "אין בבקשה דבר שמצביע, אפילו לא במדינה מינימלית, על פועלה של מפלגת בל"ד כמבססת עילה לפסילתה. מפלגת 'אחנו' ביססה את מרבית בקשתה על ראיות שהיא עצמה מודה שנדונו זה מכבר בבית המשפט עליון, אשר לא מצא בהן יסוד להצדיק את פסילתה".

בסיום הערעור, הודגש כי דלות הראיות שהוגשו, ובקשת הפסילה שוועדת הבחירות אישרה היא "היסטורית בכך שהיא הדלה ביותר והלאקונית ביותר מבחינה ראייתית, אשר הביאה לפסילת התמודדותה של רשימה מאז חקיקת סעיף 7א' לחוק יסוד הכנסת". לנוכח הראיות, מרכז עדאלה הדגיש כי "לא נותר לבית המשפט לדון אלא במצעה של המפלגה שאף הוא אושר בעבר יותר מפעם אחת. לפיכך, אישור פסילת בל"ד יוכל אך ורק להתבסס על קביעה שמצעה של בל"ד, שבמרכזו החזון למדינה דמוקרטית לכל אזרחיה, מונע ממנה להתמודד לכנסת".

סמי אבו שחאדה, יו"ר רשימת בל״ד מסר: "ההחלטה לנסות לפסול את בל"ד היא החלטה פוליטית שמנסה להנדס הנהגה פוליטית לפי צרכים של גנץ ולפיד, ע״י שימוש פוליטי עלוב בוועדה שאיבדה כל מהות מקצועית. בל״ד מייצגת את רעיון מדינת כל אזרחיה ונלחמת למען שוויון מלא לכולם, ולכן לא ברור למה הרעיון הדמוקרטי מפחיד כל כך. אנחנו בבל״ד נמשיך להיות חוד החנית למען שוויון אזרחי ולאומי מלא, ונמשיך במאבק הפוליטי הלגיטימי שלנו למען דמוקרטיה אמתית".