זו לא הפעם הראשונה בה בליכוד מנסים "להחביא" דמויות שלפי סקרים שקיימים בידי ראש המפלגה בנימין נתניהו יכולים לגרוע קולות מהליכוד, אך נראה כי הפעם מדובר בהחלטה אסטרטגית מובהקת. 

"נתניהו הזניח את השטח": האם קמפיין הבחירות של הליכוד בקריסה?

יפעת מחקרי מדיה בדקה לבקשת וואלה! ברנז'ה מיהם שיאני הראיונות הפוליטיים מבין המתמודדים בבחירות הקרובות, ובמבט של חודשיים אחורה, מתחילת הקמפיין, עולה כי שמות מרכזיים שעד לא מזמן היו רגילים לחרוש את האולפנים כמו חה"כ שלמה קרעי, גלית דיסטל ומירי רגב - אפילו לא נכנסו לרשימת 25 המרואיינים הבולטים.

גם חברי הכנסת דוד ביטן ודוד אמסלם נפקדים מהרשימה, אם כי באשר אליהם נראה כי מדובר בבחירה אישית שלהם - ביטן, בעקבות הידחקותו מטה ברשימת הליכוד המיוחסת לנתניהו, ואמסלם בשל גינוי שספג מיו"ר התנועה בשל אמירות נגד מערכת המשפט והיועמ"שית. גם מי שהכריז לרגע על התמודדות מול נתניהו ואף הגיע בעבר לראש רשימת הליכוד, חה"כ יולי אדלשטיין - נעדר מהרשימה. בהקשר זה, גם שתיקת בנו של ראש האופוזיציה יאיר נתניהו, עד הקמפיין צייצן ופעיל רשת, בולטת.

מירי רגב  (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מירי רגב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ההערכה היא כי הסיבה המרכזית להדרת דמויות אלו מקמפיין הליכוד היא פנייה לאותם מנדט-שניים מהמכונה "הימין הממלכתי" - ציבור ימני שמאס בתופעות "אנטי ממלכתיות" או קולניות נגד מערכת המשפט ובכלל - אשר בליכוד מעריכים שרק הם יוכלו לספק את הקולות שחסרים לגוש נתניהו על מנת להגיע ל-61 מנדטים.
 
תחת אותה תזה בדיוק, ניר ברקת, הנחשב ל"פנים היפות" של הליכוד, כובש את המקום הראשון מבין חברי הכנסת שהתראיינו מטעם המפלגה בקמפיין. זוהי ככל הנראה תוצאה שאיננה מקרית. יו"ר האופוזיציה עצמו נעדר מהרשימה, אך מניסיון הסבבים הקודמים עולה כי הוא שומר את הכוחות (והקשב) לישורת האחרונה של הקמפיין, ונכנס לבליץ ראיונות בשבוע האחרון שלפני פתיחת הקלפיות.

במסגרת אותה מלחמה על קולות הימין הממלכתי, בראש רשימת המרואיינים בסבב הנוכחי עומד שר הביטחון ויו"ר "המחנה הממלכתי" בני גנץ עם לא פחות מ-133 ראיונות לטלוויזיה, לרדיו ולאתרי האינטרנט. מדובר בנתון גבוה משמעותית מהבא אחריו ברשימה - חה"כ רם בן ברק מיש עתיד. למרות שהעניק סבב ראיונות חג למרבית כלי התקשורת, דווקא ראש הממשלה לפיד נעד גם הוא מצמרת המרואיינים.

מי שעוד בולט בצמרת הרשימה הוא שר התקשורת יועז הנדל, שנאלץ להסביר שוב ושוב החלטות סותרות שקיבל במהלך הקמפיין באמצעות 60 ראיונות סה"כ. איתמר בן גביר מגיע למקום הרביעי עם תוצאה זהה.