בחירות 2022: בצל המתיחות הביטחונית, ד"ר מוחמד חלאילה, חוקר במכון הישראלי לדמוקרטיה, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וענת דוידוב ב-103FM הסביר על אחוזי ההצבעה במגזר הערבי.

סקר מנדטים חדש חושף: פרישה של שקד תשנה את תמונת הגושים?

לדבריו, "בשבועיים האחרונים, האחוזים עלו ושוב ירדו ושוב עלו ושוב ירדו. בממוצע אנו עדיין עומדים על ממוצע של 40%, אבל אני תמיד אומר שלא נסיים עם 40%. אני די בטוח שנקודת הסיום תהיה גבוהה יותר, יש סקרים שמלמדים על פי המגמות שלהם על 45%, וכך נחזור בעצם לבחירות האחרונות".

לצד זאת, הדגיש כי הבעיה היא שיש אחוז גבוה של מסרבים השנה, "זה בעצם מה שמפחיד את מכוני הסקרים, בגלל זה הם כל הזמן מסויגים. אם באמת נסיים על 45%, נישאר עם אותו הפלונטר הפוליטי שהיה במערכת הבחירות האחרונה. כלומר, התיקו בין הגושים ימשיך. עם זאת, במקרה הזה, שתי המפלגות הערביות יעברו את אחוז החסימה, אבל לא בטוח האם יעברו עם 4 או 5 מנדטים". 

עוד אמר: "מעניין מאוד שבל"ד עומדת היום על 70 אלף קולות, אבל רחוקה מאוד מאחוז החסימה. הכול תלוי במה שיקרה שבוע האחרון שלהם בקמפיין. חלק מהיהודים לא מבינים את הדינמיקה של הפוליטיקה העברית - יש מורשת של בחירות מוניציפליות ויש גוש שנקרא אנטי-חד"ש. יש קבוצה, לא גדולה, שיכולה לעבור מרע"מ לבל"ד". 

בסיום, הצהיר חליאלה כי גנץ מעוניין להיות ראש ממשלה, אך אם לא תהיה לו ברירה הוא יאלץ ללכת אחרי לפיד: "אם לא תהיה אופציה ביום שלאחר הבחירות לפרק את גוש נתניהו - אין לו ברירה אחרת, כי הוא לא יכול לבגוד שוב בבוחריו". 

סייע בהכנת הידיעה: דוד זבולוני, 103FM