מערכת הבחירות לכנסת ה-25 הולכת ומתקרבת, ורשימת העתירות שמוגשות על ידי המפלגות, לוועדת הבחירות המרכזית, רק ממשיכה להתארך. היום (חמישי) יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית דחה את עתירת מפלגת "יש עתיד" להכריז על ערוץ 14 ובעליו, המיליארדר יצחק מירילשוילי, כגופים הפעילים אקטיבית בבחירות ומפרסמים תעמולה.

יש עתיד לוועדת הבחירות: "להכריז על ערוץ 14 ובעליו כעל גופים המפרסמים תעמולת בחירות"
"פעילות פוליטית מובהקת": מפלגת יש עתיד נגד ערוץ 14
בכיר בערוץ 14 חושף: "קיבלנו דף מסרים - לפגוע באיילת שקד"

בהחלטתו כתב השופט עמית כי "הן בהיבט הלשוני והן בהיבט של ההיסטוריה החקיקתית והתכלית שעמדה בבסיס החקיקה, לא ניתן לראות בפעילות של ערוץ 14 בגדר 'פנייה ישירה לבוחרים בעלי עמדות פוליטיות מסוימות' או בגדר תעמולה באמצעות 'מודעות פרסום' להגדרת 'פעילות בחירות' שבחוק".

"המחוקק הועיד את הגדרת 'גוף פעיל בבחירות' לגופים המבצעים פעילות של פנייה מכוונת ובלתי אמצעית לבוחרים פוטנציאליים, או לפרסום של תעמולת בחירות באמצעות רכישת מודעות פרסום בעיתונות, בשלטי חוצות או במרחב האינטרנטי. המחוקק לא התכוון להחיל את המגבלות הנלוות להגדרת 'גוף פעיל בבחירות' על גוף תקשורת שהוא גוף מסחרי עם כוונות רווח, גוף המשדר שלל תכנים לציבור בלתי מסוים ובאופן קבוע שלא בהכרח קשור למערכת בחירות לכנסת", הוסיף.

הוא הדגיש כי "המחוקק החריג במודע מגדרי החוק מאמרי דעה וכתבות עיתונאיות באמצעי תקשורת והחיל אותן על מודעות בתשלום בלבד. אכן, המחוקק ביקש לקדם ערכים של שקיפות ופיקוח על מימון מפלגות באמצעות גופים חוץ-מפלגתיים, אך תחם את הפגיעה הפוטנציאלית בחופש הביטוי הפוליטי וביכר עיקרון זה על פני הטלת מגבלות על אמצעי תקשורת באופן העלול להביא לסגירתו".

יו''ר ועדת הבחירות, השופט יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל)
יו''ר ועדת הבחירות, השופט יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל)

כזכור, בפנייה המקדימה, טענו עורכי הדין של המפלגה, כי "משך תקופה ארוכה, פועל ערוץ 14 בצורה אגרסיבית, החורגת מכל קנה מידה מקובל של עיתונות, לתקוף את יש עתיד, ואת העומד בראשה, ראש הממשלה יאיר לפיד, כמו גם מפלגות נוספות המרכיבות את הקואליציה הנוכחית, ולרומם את מפלגת הליכוד, והעומד בראשה, ח"כ נתניהו. הגם שבעקבות זאת, מתעוררת שאלה כבדת משקל בנוגע לעמידת ערוץ 14 בתנאי הרישיון שהוענק לו, וכן בהוראות חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו".

על פי ההתראה, "בשבועות האחרונים המשיך ערוץ 14 לפנות לציבור צופיו, הנמנה על בעלי זכות הבחירה בישראל, במטרה להשפיע עליהם לתמוך במפלגת הליכוד, ובפרט בעומד בראשה, ולמנוע תמיכה במפלגת יש עתיד. על רקע זה, בהתאם לסעיף 10ג' לחוק מימון המפלגות, מוטלת על ערוץ 14 החובה לקיים את הוראות החוק, לפעול כ"גוף פעיל בבחירות", ובכלל זאת להירשם אצל מבקר המדינה, להקפיד על מגבלות ההוצאות בחוק, וכן להקפיד אל הוראות חוק הבחירות".

חבר הכנסת יוראי להב הרצנו נגד ערוץ 14. צילום: ערוץ הכנסת

במכתב ההתראה נכתב בנוסף כי "בכירי הערוץ נוטלים חלק בפעילות פוליטית, בין אם בהשתתפות במו"מ הקואליציוני, או באמצעות תמיכה מובהקת ופומבית, ובכלל זאת 'גיוס המונים' לטובת חבר הכנסת נתניהו. ברשתות החברתיות 'מהדהד' ערוץ 14 סרטוני תעמולה של מפלגת הליכוד, כתבי הערוץ, כולם כאחד, מביעים תמיכה בח"כ נתניהו. בעניין זה, גם הגיעו הדברים לכדי גיחוך עת שהסתבר כי כתב 'שהעז' לא לקיים את הקו המערכתי המוצהר בעניין איילת שקד, פוטר מהערוץ".

"עוד נחשף כי ערוץ 14 מחזיק ב'דף מסרים', בדיוק כמו גופים פוליטים, שתוכנו מובן מאליו לאור המונוליטיות של שידורי הערוץ. בשידורי הערוץ מוצגת עמדה חד צדדית באופן מובהק ובמהלך תכניות הערוץ, כתביו ושדרניו מנסים להשפיע על הבוחרים".

מערוץ 14 נמסר בתגובה: "טוב היה אם ראש ממשלה במדינה דמוקרטית לא היה מגיש עתירה כזו נגד ערוץ תקשורת. בית המשפט דחה את העתירה על הסף וחייב את 'יש עתיד' בכל הוצאות המשפט. הניסיון לתייג גוף תקשורת כמזוהה פוליטית רק כי השלטון לא מתחבר לביקורת המופיעה בו הוא פסול, וצריך לעורר דאגה בקרב כל העיתונאים. אנו מודים לציבור הרחב על התמיכה ומזמינים את כולם לצפות במשדר הבחירות ב1.11".