השבוע החדש - והאחרון לפני יום הבוחר – מתאפיין בחשש מפני אחוזי הצבעה נמוכים בבחירות הקרובות. לפיכך, ביישובים הערביים ברחבי הארץ החלו בקמפיין חדש, אשר נועד לעודד הצבעה בחברה הערבית.

הנמוך ביותר אי פעם: סקר חשף שפל חדש בשיעור ההצבעה בחברה הערבית
קולות צפים: האם ניסוי ממשלת השינוי הצליח, וכיצד הוא ישפיע על הבוחרים הערבים?

כמה מהרשויות המקומיות הערביות ערכו משאלים על הדרך שבה התושבים מקבלים החלטה על מי יצביעו, כדי שתהיה הקבלה להצבעה בבחירות לכנסת. לכן יוצבו קלפיות נוספות בצמוד למוקדי ההצבעה לכנסת, בתקווה שהצבעה כפולה זו תעלה את המוטיבציה של הציבור הערבי ללכת לקלפיות.

קמפיין חדש לעידוד הצבעה בחברה הערבית (קרדיט: אירוע
קמפיין חדש לעידוד הצבעה בחברה הערבית (קרדיט: אירוע

החשש כי מפלגה ערבית אחת או יותר לא יעברו את אחוז החסימה התגבר לאחר שהתברר שאף אחת מהן לא חתמה על הסכם עודפים.
ח"כ עידה תומא סלימאן מחד"ש־תע"ל אמרה בסוף השבוע כי פניית מפלגתה למפלגת בל"ד נענתה בטענות והאשמות אך לא להתייחסות רצינית. לדבריה, מפלגתה לא פנתה בהצעה דומה לרע"ם מכיוון ששתי המפלגות לא קרובות בדעותיהן, ולכן לא היה עניין שקולות של המפלגה שלה ילכו לטובת מפלגתו של מנסור עבאס. 

ובעוד במפלגתו של ראש הממשלה יאיר לפיד, יש עתיד, עוסקים כבר תקופה בפעולות לטובת עידוד ההצבעה במגזר הערבי, בליכוד מתכננים מהלך נגדי. במטה הבחירות של מפלגת האופוזיציה הוחלט "להוריד פרופיל" ולהימנע מלתקוף חזיתית את רשימת חד"ש־תע"ל, מפני שכללי הבחירות מלמדים כי מתקפות חזיתיות בדרך כלל גורמות לעליית הפופולריות של המותקף.

על כן, בליכוד שוקלים להעלים כלל את ח"כ אחמד טיבי משידורי התעמולה של המפלגה, לאחר שהרבו לתקוף בהם אותו בשבועות האחרונים. עוד נודע כי יו"ר הליכוד ח"כ בנימין נתניהו שוקל להגיע לחברון ולבקר במערת המכפלה בימים הקרובים.

בתוך כך, נמשכת המתיחות בין המחנה הממלכתי לבין יש עתיד. השר חילי טרופר מכחול לבן התראיין בסוף השבוע, וטען כי לפי החישובים והמספרים - ללפיד אין מספיק ממליצים להקמת ממשלה. טרופר גם חידד את המסר שלפיו מפלגתם המשותפת של השרים בני גנץ וגדעון סער לא תשב בממשלה אחת עם הרשימה המשותפת או עם נתניהו. 

במפלגת הציונות הדתית חוששים מ"שתיית הקולות" המסורתית שהליכוד נוהג לבצע מדי מערכת בחירות, אך גורמים במפלגה אומרים כי במקרה זה הם "לא יישבו בשילוב ידיים, ויפעלו בהתאם".

בינתיים המפלגה נערכת לישורת האחרונה לפני יום הבחירות בעוד עשרה ימים - ומשיקה קמפיין חדש תחת הסלוגן "הביטחון שלך בימין". נזכיר כי לאחרונה טען ראש הרשימה ח"כ בצלאל סמוטריץ כי שאיפתו המיניסטריאלית היא משרד הביטחון.

מנגד, הצהירה אתמול יו״ר מרצ זהבה גלאון באירוע "מדברים דוגרי" של ארגון האם ראית את האופק לאחרונה בכפר מנדא כי חידוש המו״מ עם הפלסטינים יהיה חלק מהדרישות הקואליציוניות של מפלגתה במו״מ להקמת הממשלה. לדבריה, "אם להם אין זכויות אדם - גם לנו לא יהיו.

"התוכנית של גורמים בממשלה המתהווה להתרכז רק בסוגיות חברתיות, ולדחות את הדיון בסוגיה המדינית לארבע שנים, מתנגשת בחזון השוויון והשלום ואומרת שיהיו לנו פחות אופציות. זה יהיה זמן שיישרף, זמן של הרוגים ושל מרירות בשני הצדדים. זמן שעלול להביא לקריסת הרשות ולהעלאת גורמים איסלמיסטים קיצוניים".

גם ברשימת חד"ש־תע"ל מדברים על התנאים, במקרה שלהם - בתמורה להמלצה לנשיא. לדבריהם, כדי שמועמד יזכה להמלצת הרשימה הוא צריך לתמוך בשלוש דרישות שהציבו: פתיחת משא ומתן מדיני עם אש"ף על סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית, ביטול חוק הלאום וכן התחייבות המועמד חתומה בכתב.