יו"ר מרצ זהבה גלאון התראיינה היום (שני) בוועידת המנהיגים של מעריב בשיתוף וואלה! לקראת הבחירות הקרבות, סיפרה איזה תפקיד הייתה רוצה לקבל בממשלה הבאה אם גוש השינוי ינצח והעבירה ביקורת חריפה על גוש נתניהו ובפרט על ח"כ איתמר בן גביר: "האקדח שהוא שלף בשייח' ג'ראח לא הופנה כלפי הפלסטינים, הוא הפנה אותו לכולנו. אני לא מבינה איך לא מעמידים אותו לדין על הסתה לטרור". 

שמונה ימים לבחירות: וועדת המנהיגים של מעריב בשיתוף וואלה! | עדכונים שוטפים

אחד על אחד, זהבה גלאון, יור מפלגת מרצ from Oren Segal on Vimeo.

בפתח דבריה אמרה: "אם נהיה בממשלה, ואני מקווה שזה יקרה, אהיה שרה בממשלה. פרשתי לארבע וחצי שנים ועשיתי דברים אחרים, אבל החשש שלי היה שמרצ תקרוס ולא תעבור את אחוז החסימה ולא תהיה חלק מהממשלה, וזה מה שהחזיר אותי". כשנשאלה איזו שרה היית רוצה להיות השיבה: "אני חושבת שתיק הפנים הוא תיק משמעותי לרפורמות אזרחיות, גם לטובת הציבור היהודי וגם הערבי".

על הקלטות סמוטריץ' אמרה: "לדעתי סמוטריץ' הבריז לכם כי אתה או מישהו אחר כאן היה מעמת אותו אם הדברים שהוא אמר. אני מאחלת בהצלחה לשני הצדדים, הם מגיעים אחד לשני אבל לא מגיעים לנו". על הטענה שהדבר מועיל לנתניהו שכן אצל בן גביר חונים 3-4 מנדטים של הליכוד השיבה: "זה בוודאי משרת את נתניהו, שיש לו רק מטרה אחת - איך להיחלץ מהכלא. כל החיבור שלו עם בן גביר וסמוטריץ' הוא למנוע מיו"ר האופוזיציה ללכת לכלא".

הוא אומר בהקלטות שהוא יורשע בסוף. הוא קצת סותר את עצמו.
"לסמוטריץ' יש אג'נדה שנקראת עליונות יהודית, מדינה שהתורה חוקתה. יש לו מטרה ברורה, הם אפילו לא מסתירים את זה. נתניהו היה מוכן בנסיבות האלה, שהוא מרגיש שהוא כפסע בינו לבין מעשיהו, לשלם מחיר במחיר שבמדינה מתוקנת אין לו מקום".

"פעם הייתה לי הערה על פסיקת בג"ץ. יוסי שריד אמר לי שבבית המשפט לא יושבים מלאכים, וגם מלאכים זה לא מה שהיה פעם. אני חושבת שהאינטרס של המדינה זה לשמור על שומרי הסף, ומה שנתניהו והחברים שלו רוצים זה לרסק את שומרי הסף. כשאומרת חברת כנסת מהליכוד שהם ישפכו אקונומיקה על הפרקליטים זה לא ביקורת לגיטימית, זה לעשות הפיכה משטרית", הוסיפה.

בהמשך עברה השיחה לעסוק בבן גביר. כשנשאלה אם היא רוצה לכבד את כניסת בן גביר לאולם בקימה השיבה גלאון: "לא. לא רוצה לכבד אותו בכלל".

הוא שר לגיטימי?
"ברגע שבית המשפט אפשר לו לרוץ... בעיניי לא. אחרי שראיתי אותו מפנה אקדח בשייח ג'ראח, והוא לא הפנה לפלסטינים הוא הפנה אותו לכולנו. אני לא מבינה איך לא מעמידים אותו לדין ומורידים לו את החסינות על הסתה לטרור. הוא מעודד את הפורעים מהגבעות. התקשורת נרמלה אותו ונתנה לו לגיטימציה והיום הכהניזם קם לתחייה".

את שותפה לאמירה של גנץ שאם יהיו 61 לנתניהו יזמנו אותו לראיון סיכום המדינה.
"אני בטוחה שכך הוא מרגיש. אני מרגישה די דומה, אני חושבת שהדמוקרטיה הישראלית בסכנה. הבן שלי חזר לארץ אחרי שבע שנים בארה"ב. הייתי במפגש שם. חמישה מתוך 300 בוגרי פוסט דוקטורט חזרו לארץ עכשיו. אנחנו רוצים שהצעירים המשכילים והחבר'ה הטובים יחזרו לארץ".

מה עובר על לפיד כשהוא שותה אתכם עכשיו?
"אני חזרתי קודם כל כדי להחזיר את הבייס למרצ. היא הייתה יותר מחודשיים תחת אחוז החסימה. אבל אם מרצ תימחק לפיד יהיה ראש המפלגה הגדולה, אבל הוא יהיה ראש האופוזיציה. מי שמאמין בתפיסת העולם שלנו בגוש בראשות לפיד צריך להצביע לנו".

כשנשאלה אם ימליצו על לפיד השיבה חד משמעית "כן, כי יש לו היתכנות להקים ממשלה. בסופו של דבר המפלגות הערביות יעברו את אחוז החסימה, והן יצטרכו להחליט באיזו קונסטלציה הן רוצות להיות. מדובר על תמיכה מבחוץ של חד"ש-תע"ל. גוש השינוי, הגוש הדמוקרטי, יכול להמשיך לשלוט".

לפיד שמאלן?
"לא, הוא איש מרכז".

דיברת איתו מאז שהוא התחיל לשתות קולות?
"אנחנו מסתמסים. העברתי את המסר. אני חושבת שלפיד וכל אחד יצטרך לעשות הערכת מצב ולראות כיצד אפשר להרכיב ממשלה. אני באופן אישי לא פוסלת את החרדים".

את מעדיפה את החרדים או ליברמן? אם הייתי אומר לך ליברמן לפני שנתיים היית מתעלפת.
"גם עכשיו אני כמעט מתעלפת, אבל מבינה שזה המצב. החלופה שלי היא לשמר את גוש השינוי, ואני אופטימית כי שקד ובנט לא שם".