פחות משבוע נותר עד ליום הבחירות, ובמהלך הימים הללו כל המפלגות צפויות לשלוף את "התותחים הכבדים" ולהמשיך במתקפות הדדיות אחת על השנייה. גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי) שוחח הבוקר (חמישי) עם בן כספית וינון מגל על ההתפתחויות האחרונות במערכת הפוליטית. 

"תהיה מלחמת אחים": דן חלוץ במתקפה חריפה נגד ח"כ בן גביר
גנץ תוקף: "נתניהו אומן השקר. תיק הביטחון לסמוטריץ'? סכנה לישראל" | האזינו
בכיר בליכוד נגד סמוטריץ': "מה סמכותו המוסרית להיות שר ביטחון?"

בראשית הראיון ב-103FM, איזנקוט תקף את דבריו של חבר הכנסת בבצלאל סמוטריץ', שאמר כי הוא מעוניין בתיק הביטחון. "באופן עקרוני, אני לא פוסל לא אזרח ולא גנרל מכהונה בתיק הביטחון, אבל במקרה שלו יש פה חוסר צניעות וחוסר מודעות עצמית להבנה של גודל האתגר, וראיתי שרי ביטחון", הדגיש, "מדובר בתפקיד שדורש ניסיון מדיני ביטחוני והבנה עמוקה. במקרה שלו, אני גם שמעתי בוועדת חוץ וביטחון, ואני לא מבין אילך הוא מעלה על דעתו לדרוש את התפקיד הזה".

"סמוטריץ' דרש להפסיק גיוס של גברים בעקבות פקודת השירות המשותף שהוצאתי ודרש להפסיק שירות חובה לנשים. הוא דורש לפרק את המנהל האזרחי, שהוא בסיס הפעולה החוקי שמאפשר לצה"ל לפעול ביו"ש. אם הוא רוצה להגיע לכאוס אז הוא מועמד טוב לא לביטחון אלא למציאות כאוטית. אפשר יהיה להוסיף לארבעת מושגי הביטחון הלאומי מושג חמישי שנקרא מציאותיות, הוסיף. 

גדי איזנקוט (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
גדי איזנקוט (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

מגל הגיב: "על האג'נדה אפשר להתווכח, אבל מבחינת ניסיון הוא היה שר מצוין. היו שרי ביטחון ללא רקע ביטחוני". איזנקוט השיב כי "אני טוען שיש לו פער גדול בהבנת האתגרים הביטחוניים של ישראל כמו שאני מתרשם מהתבטאות שלו. אפילו התבטאות שבעיניי נראית לא ראויה, אני מעולם לא שאלתי את עצמי מי דתי, חילוני ומי דרוזי. שאלתי את עצמי מי האיש המתאים ביותר ומזה גזרתי את המינוי שלו. להגיד שאני אקדם קצינים דתיים זה לפרק את הצבא. את וינטר קידמתי, אני העלתי אותו לדרגת תת אלוף. אני מעריך אותו ולא הסכמתי בזמנו לדרישה של ראש הממשלה נתניהו למנות אותו למזכירו הצבאי. זה שיקול שמחליש את הצבא ולא מחזק את הצבא. לכן לא הסכמתי לקחת אותו אחרי ארבעה חודשים, כשראש ממשלה אומר 'אני רוצה אותו'".

בהמשך הראיון, הוא התייחס להתבטאות החריפה שהשמיע אמש הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, שהזהיר ממלחמת אזרחים, ואמר: "כשהגעתי אליו כמה שבועות לפני מלחמת לבנון השנייה, והצגתי לו אסטרטגיה, הוא זה שאישר אותה ואישר את דפוס הפעולה שמשפיע עד היום, ומשאיר את נסראללה בבונקר 16 שנים".

הוא מאיים במלחמת אחים
"זה המרכיב הכי חשוב ליכולת לשנו לקיים מדינת יהודית דמוקרטית בטוחה, לזק את החוסן הלאומי והסולידריות בחברה הישראלית גם כשאנחנו חלוקים על דברים".

הוא התייחס להתבטאויות האחרונות של חבר הכנסת איתמר בן גביר, ואמר: "הוא היה מעורב מאוד בשנתיים האחרונות, את זה אי אפשר לקחת ממנו. אני שומע את הרצון שלו לשנות הוראות פתיחה באש, וזה מעיד על חוסר מודעות וחוסר ניסיון. בסופו של דבר, הרמטכ"ל הוא זה שקובע את הוראות פתיחה באש, ומה שהביא אותנו עד הלום זו תבונה מדינית ועוצמה צבאית, לא סיסמאות ואמירות פופוליסטיות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm