מרכז המחקר והמידע של הכנסת פרסם היום (ראשון) מסמך מיוחד לקראת הבחירות החמישיות שייערכו ביום שלישי הקרוב, בו מרוכזות התשובות לשאלות הבוערות ביותר.

ערד ניר תקף את גוש הימין בשידור חי: כך הגיב עמית סגל
כאב ראש ללפיד: הנתון שיכול לתת לנתניהו 61 מנדטים

מתי ולמה מתקיימות בחירות?

על פי חוק-יסוד: הכנסת, תקופת כהונתה של הכנסת היא ארבע שנים מיום היבחרה, אולם במקרים שלהלן ייערכו בחירות שלא במועדן הרגיל:
1. הכנסת החליטה בחוק להתפזר לפני גמר תקופת כהונתה.
2. הכנסת התפזרה בשל אי-קבלת חוק התקציב בתוך שלושה חודשים מיום תחילת שנת הכספים.
3. ראש הממשלה פיזר את הכנסת משום שרוב חבריה התנגדו לממשלה ולא הוקמה ממשלה חלופית.
4. הכנסת התפזרה בשל אי-הצלחה להרכיב ממשלה חדשה.
5. התקבלה הצעת אי-אמון, והמועמד שהוצע לא הצליח להרכיב ממשלה.

בחירות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בחירות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

האם יש מדינות נוספות שיש בהן רצף דומה של בחירות? 

בבדיקה שנערכה בנושא זה בדמוקרטיות ותיקות נמצא כי בעשור וחצי האחרונים במדינות שלהלן התקיימו שתי מערכות בחירות לפרלמנט בתוך כשנתיים: ארגנטינה, אוסטריה, קנדה, יוון, יפן, איטליה, הולנד, פולין, ספרד ובריטניה.

המקרה היחיד שבו נערכו שתי מערכות בחירות במהלך אותה השנה, בדומה לשתי מערכות הבחירות שנערכו בישראל בשנת 2019 ,אירע בספרד, אף הוא בשנת 2019 .שתי מערכות הבחירות בספרד היו חלק מרצף הבחירות שאפשר לומר כי הוא הדומה ביותר לרצף הבחירות הנוכחי המתקיים בישראל: ארבע מערכות בחירות בארבע השנים 2015−2019.

קלפיות (צילום: אבשלום ששוני)
קלפיות (צילום: אבשלום ששוני)

גם בבריטניה שררה אי-יציבות פרלמנטרית בשנים האחרונות, ואזרחיה הלכו לקלפיות שלוש פעמים בשנים 2015−2019. במדינות מסויימות מתקיימת תחלופה תכופה של ממשלות, אולם הדבר לא גורר בהכרח גם קלפיות רגילות את פיזור הפרלמנט, אלא מוקמות קואליציות במסגרת הפרלמנט המכהן. 

מי זכאי להיבחר? 

אזרחי ישראל שגילם 21 ומעלה, למעט בעלי תפקידים בכירים במגזר הציבורי, לדוגמה: רבנים ראשיים, שופטים, מבקר המדינה, הרמטכ"ל, נגיד בנק ישראל ועובדי מדינה וקצינים בכירים.

מה ההבדל בין מפלגה, רשימה וסיעה?

מפלגה
על פי חוק המפלגות, התשנ"ב–1992, מפלגה היא חבר בני אדם שהתאגדו כדי לקדם בדרך חוקית מטרות מדיניות או חברתיות, ולהביא לייצוגם בכנסת על ידי נבחרים.

רשימה
לפי חוק הבחירות לכנסת, התשכ"ט-1969 ,המפלגות מגישות רשימות מועמדים לכנסת וההצבעה בבחירות היא בעבור הרשימות. רשימת מועמדים יכולה להיות מוגשת על ידי מפלגה אחת או על ידי כמה מפלגות, ואז היא נקראת רשימת מועמדים משותפת.

מצביעים לכנסת ה-24 בקלפי בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
מצביעים לכנסת ה-24 בקלפי בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

סיעה
רשימת מועמדים שנבחרה לכנסת הופכת בכנסת לסיעה, ומספר חבריה הוא כמספר המנדטים שקיבלה בבחירות. המפלגה או המפלגות המרכיבות אותה ממשיכות להתקיים כמפלגות מחוץ לכנסת.

מהו אחוז החסימה? 

אחוז החסימה הוא שיעור מסוים מכלל הקולות הכשרים שרשימה חייבת לקבל כדי להיכנס לכנסת. 

מי מממן את הוצאת הבחירות של המפלגות? 

מקורות ההכנסה העיקריים של המפלגות בתקופת הבחירות הם מימון ציבורי (מאוצר המדינה) ותרומות בסכומים מוגבלים. הסכומים שהמפלגות מקבלות מחושבים לפי מספר יחידות המימון שהן זכאיות לקבל ולפי גובה יחידת המימון, אשר כיום עומד על 6.1 מיליון ש"ח.

ועדת הבחירות  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ועדת הבחירות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

איך נערך המדגם ביום הבחירות?

המודל הסטטיסטי שעל  פיו נערך המדגם בנוי על תשאול משתתפים על הצבעתם סמוך לקלפיות נבחרות ברחבי הארץ שבהן הם הצביעו, אשר אמור להניב תוצאות זהות לתוצאות האמת. כאשר המצביעים יוצאים מקלפיות האמת, הם מתבקשים לחזור על הצבעתם בקלפי המדגם באופן זהה להצבעתם בקלפי האמת.

ההשתתפות במדגם הקלפיות היא חשאית לחלוטין. המודל הסטטיסטי מתרגם את תוצאות המדגם לתחזית כלל-ארצית. המדגם שמתפרסם בשעה 22:00  מתבסס על תוצאות שנאספו מוקדם יותר ממועד סגירת הקלפיות, כדי להשאיר זמן לעיבוד הנתונים.

פרסום תוצאות המדגם בסיום יום הבחירות זוכה לעניין רב משתי סיבות מרכזיות, שהעיקרית בהן היא פשוטה: הסקרנות הרבה בדבר תוצאות הבחירות. אמצעי התקשורת המפרסמים את המדגם יכולים לספק את העניין הציבורי הרב עוד לפני שתוצאות האמת זמינות. במידה מסוימת התחזית חשובה גם למפלגות ולמועמדים שלהן בבחירות, ויש בה מעין אות פתיחה לניהול מגעים לגיבוש קואליציה אף לפני פרסום תוצאות האמת.