פחות מיומיים לפתיחת הקלפיות בבחירות 2022, אחת השאלות החשובות היא מה יקרה למפלגות הערביות. אחת הסברות הרווחות לקראת הבחירות היא שאחוז ההצבעה במגזר הערבי הוא שיכריע את תוצאות הבחירות. על פי הערכות, אם אחת משלוש הרשימות הערביות - חד"ש-תע"ל, רע"מ ובל"ד - לא תעבור את אחוז החסימה, ככל הנראה הניצחון של הימין בבחירות מובטח. 

"זו הזדמנות חייו": כך הפיצול במשותפת עשוי לשרת את לפיד
זו הסיבה שבליכוד "מעוניינים שבל"ד יקבלו כמה שיותר קולות"

על פי הסקרים, כרגע בל"ד היא היחידה שלא עוברת אחוז החסימה, אולם נראה כי היא מתחזקת, מה שלדברי הסוקר יוסף מקלדה, מייסד ומנכ"ל מכון מחקר סטטנט, עשוי לחזק את הייצוג הערבי בכנסת, מצד אחד, אך גם לכך שיותר ממפלגה אחת לא תיכנס. נזכיר כי בבחירות האחרונות אחוז ההצבעה במגזר הערבי עמד על 46.5%, שהביאו למפלגות הערביות 10 מנדטים. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>

לדברי מקלדה, על מנת ששלוש הרשימות ייכנסו לכנסת דרושים 55-54 אחוזי הצבעה במגזר הערבי, אולם זה תלוי בהתפלגות הקולות לכל מפלגה, כשבל"ד עדיין צריכה להתחזק. "הבעיה שלהן היא שהן לא השכילו לחתום על הסכמי עודפים, כך שהן עלולות לאבד מנדט", אומר מקלדה. "הציבור הערבי לא קונה את הגעוואלד של המפלגות שחוששות שלא יעברו".

עם זאת, קובע מקלדה, המפלגות הערביות פעלו נכון כשעשו מה שהציבור שלהן דרש, בניגוד לבחירות הקודמות - בלי מריבות וקטטות ובלי אלימות. "זאת תשתית לפוטנציאל שהאחוז ההצבעה ימשיך לעלות, הוא מסביר. "נכון ליום שישי, הסקרים הראו שאחוז ההצבעה הצפוי נע בין 47 ל-51, ובשניהם מדובר בעלייה לעומת סקרים קודמים. הכל תלוי אם המפלגות הערביות ידעו לנהל את יום הבחירות בהצלחה". 

הסקרים האחרונים שנעשו הראו כי רע"מ אינה בסכנה, ואילו חד"ש-תע"ל עשויה להיחלש אם בל"ד תתחזק. "אם המצביעים יראו שלבל"ד אין סיכוי, הרבה קולות יעברו ממנה לרשימה בראשות איימן עודה ואחמד טיבי", אומר מקלדה. 

מה עם "אבו יאיר"?

בגזרת המפלגות הציוניות, אומר מקלדה שהליכוד במגמת ירידה בתמיכה בו בקרב הציבור הערבי. על הפי הסקר מיום שישי, הוא קיבל פחות ממנדט - כ-25 אלף קולות. בשיא התמיכה הוא עמד על כמעט שני מנדטים. מנגד, המפלגה שתרוויחה הכי הרבה היא יש עתיד, שפנתה אל ציבור הערבי בסרטונים מוכונים וצפויה לקבל הקרבה יותר קולות מאשר בפעם שעברה.