"כשקיבלתי את ההודעה לבוחר, התרגשתי"
נטיה שטאשווילי, 53, עלתה במרץ האחרון מדניפרו שבאוקראינה
"להצביע בפעם הראשונה זה מחייב וגם מרגש", אומרת נטיה שטאשווילי, פסיכולוגית קלינית מקריית אונו. "כשקיבלתי את ההודעה לבוחר, באמת התרגשתי ואמרתי לבעלי: 'אנחנו כבר אזרחי ישראל'".

החלטת כבר למי להצביע?
"כן, אני יודעת למי אני הולכת להצביע. קודם כל, מדינת ישראל לא זרה לנו. אנחנו יהודים ואפילו כשלא חיינו בארץ, היינו מתעניינים במה שקורה כאן. הדבר הראשון שחשוב לי הוא ביטחון, לכן אני מסתכלת קודם כל על מי המועמד שייתן הכי הרבה ביטחון והגנה לאזרחים. זה הכי חשוב לי.

נטיה שטאשווילי (צילום: פרטי)
נטיה שטאשווילי (צילום: פרטי)

הדבר השני שחשוב לי הוא הכלכלה, וגם מאוד חשוב לי להצביע למועמד שדואג לעולים חדשים, שדואג לכך שהם יוכלו לעבוד במקצוע שלהם, כי אחד הקשיים הכי גדולים הוא לאבד את המקצוע שלך. דיברתי עם אנשים שחיים כאן הרבה זמן, שהצביעו כבר לא פעם אחת ומכירים את המפה הפוליטית. שאלתי אותם, לא התייעצתי איתם, אלא התעניינתי לגבי מה הם חושבים, בעד מי הם מצביעים, למה הם מתנגדים למישהו, ועשיתי את ההחלטה שלי".

כרגע את כבר סגורה על מפלגה מסוימת?
"התבלבלתי קצת, התלבטתי קצת, אבל קיבלתי החלטה. אני לא בטוחה שלא אשנה את דעתי ברגע שממש אעמוד בקלפי, אבל לפחות להיום יש לי כבר מועמד".

"אני עדיין לא יודע למי אצביע. ההחלטה תיפול ברגע האחרון"
נתיב קארו, 18
"אני מתרגש מכך שזו תהיה הפעם הראשונה שאממש את זכותי להצביע, שאבוא ואשים פתק שהוא שלי", אומר נתיב קארו, תלמיד ישיבה מגוש עציון. "אני עדיין לא יודע למי אצביע. יש לי כמובן את הכיוון שלי, אבל מאוד קשה להחליט. חלק אומרים ככה, אחרים ככה. פתאום גם כל מיני התנהגויות של חברי כנסת גורמות לי לחשוב אולי לא להצביע להם, אבל ההחלטה תיפול ברגע האחרון, ברגע של חשיבה מאחורי הקלפי. אז אחליט סופית מה אני רוצה לשים בפנים".

מהיכן קיבלת מידע על המפלגות והמועמדים?
"לשבת וממש לקרוא מצע לא יצא לי, אבל השיח הזה כל הזמן קיים. בכל הזדמנות שיש מדברים על זה עם חברים, שומעים דברים מהתקשורת, ואז אתה מחליט מה יותר חשוב לך, ומי מהמפלגות יכולה לקדם את זה. נכון לעכשיו אני מתלבט בין שתי מפלגות. העקרונות שמובילים אותי הם מיהו חבר הכנסת שיהיה ראוי גם מבחינת ההתנהגות שלו, כזה שייצג אותי בכבוד. מאוד כואב לי להגיד, אבל הרבה פעמים הכנסת נראית כמו גן ילדים. אני גם אוהב לבחון מה חברי כנסת עשו וקידמו בעבר, ולא רק מה הם אומרים".

נתיב קארו (צילום: יונתן גולן)
נתיב קארו (צילום: יונתן גולן)

"חשוב לי להצביע ולקחת חלק"
מרינה גומן, עלתה במרץ האחרון מסנקט פטרבורג שברוסיה
"אני שמחה להצביע בישראל בפעם הראשונה", אומרת מרינה גומן מרמת גן, מנהלת לוגיסטית במקצועה שבימים אלה לומדת באולפן. "קראתי חומרים על היסטוריה של מפלגות, על המצע והתוכניות שלהן. אני לא יכולה להגיד שהבנתי הכל לגמרי, שאני ממש מומחית בזה. כאן המערכת הפוליטית מאוד שונה מזו שברוסיה, אבל גיבשתי דעה ראשונית".

אילו קריטריונים חשובים לך?
"בחרתי להתמקד בשתי מפלגות, וביום הבחירות אצביע לאחת מהן. חשובים לי כמה דברים, ביניהם תחרות חופשית, צמצום מונופולים, הגברת ביטחון האזרחים, תחבורה ציבורית בשבת. מצאתי כאמור שתי מפלגות שיש להן את הרעיונות האלה, ואבחר באחת מהן. אני מדברת על הבחירות עם כמה חברים, מנסים לדסקס על זה. חשוב לי להצביע ולקחת חלק, מפני שאני חושבת שגם הקול שלי משפיע".

מרינה גומן (צילום: פרטי)
מרינה גומן (צילום: פרטי)

"פתאום נפל לי האסימון שהפעם אני מצביעה"
ליה איבנוב, 18
"אני מתרגשת", אומרת ליה איבנוב מהוד השרון, שנמצאת לפני גיוס. "לפני כשבועיים מלאו לי 18, ופתאום נפל לי האסימון שהפעם אני מצביעה. מערכות בחירות הן משהו שהיינו לומדים עליו בחטיבה, היו לנו שיעורים בנושא, זה גם משהו שדי מדובר אצלי בבית. אני כבר יודעת למי אצביע. בעיקר המשפחה שלי השפיעה על הבחירה שלי.

המשפחה שלי פחות אוהבת מועמד מסוים, והם הסבירו לי למה. אני מבינה את השיקולים שלהם ורואה אותם כנכונים. המשפחה שלי חינכה אותי שהמועמד הספציפי הזה לא טוב, שהוא מזיק, אז אני מצביעה לצד השני של המפה הפוליטית. אני גם שואבת מידע מהחדשות, קוראת, רואה גם כל מיני סרטונים של פוליטיקאים ברשתות החברתיות. כבר מגיל קטן הטמיעו אצלנו את מי לאהוב או לא לאהוב, לאילו ערכים לתת יותר דגש. כבר לפני חודשיים ההורים שאלו למי אני מתכננת להצביע והסבירו את הצד שלהם".

לייה איבנוב (צילום: פרטי)
לייה איבנוב (צילום: פרטי)

את מנסה לשכנע את החברים שלך שיצביעו כמוך?
"החברים ואני ממש נכנסים לשיחות על הבחירות, כל אחד נותן טיעונים לטובת הצד שלו, וזה דיון שלא נגמר. אני כמובן מצפה ליום הבחירות, מחכה לצפות בתוצאות המדגם בערב".

"אני סומך על מה שהבת שלי ובן זוגה אומרים"
מקס וולצ'ונוק, 49, חזר לאחרונה ארצה מאוקראינה
"להצביע בישראל בפעם הראשונה זה מעניין בשבילי", אומר מקס וולצ'ונוק, איש עסקים מקריית ביאליק, שעלה ארצה מאוקראינה בגיל 18, שנה לאחר מכן עזב, וביולי הגיע שוב ארצה מהעיר חרקוב באוקראינה. "כמו כן, כמובן שהייתי רוצה להצביע גם בשביל בן אדם שמבין מה עושה רוסיה ואיך מרגישה אוקראינה. בארבעת החודשים הראשונים של המלחמה היינו בחרקוב, היינו עדים להפצצות הכי קשות. כמובן שאני לא רוצה להצביע בשביל מי שאוהב את רוסיה".

מקס וולצ'ונוק (צילום: פרטי)
מקס וולצ'ונוק (צילום: פרטי)

כבר החלטת למי תצביע?
"כבר החלטתי למי להצביע לפי ההמלצה של הבת שלי ובן זוגה. הבת שלי גרה כאן ארבע שנים, החבר שלה נולד פה, ואני מקשיב להם. אני מקשיב למי שאני אוהב. כמובן שהיה לי מאוד חשוב גם להבין למי הם מצביעים. בבחירות באוקראינה תמיד הייתי מצביע, אני מודע לכך שפוליטיקאים תמיד מבטיחים, אבל לא תמיד מקיימים, אבל אנחנו צריכים להאמין. אני לא מאמין לעיתונים הכתובים ברוסית, בעברית אני עדיין לא יודע לקרוא טוב, עדיין לא ממש מבין את כל המפה הפוליטית, ולכן אני סומך על מה שהבת שלי ובן זוגה אומרים".

"אני עדיין לא בטוחה מה צריך לעשות בקלפי"
קלאודיה ברנדנבורג, 61, עלתה בפברואר האחרון מקוסטה ריקה
"אני מאוד שמחה להיות פה בישראל ולהצביע", אומרת קלאודיה ברנדנבורג, מורה לשפות מכפר סבא. "אני עדיין לא בטוחה מה צריך לעשות בקלפי ומתרגשת מהפעם הראשונה. אני גם עדיין לא בטוחה למי אצביע, יש לי כמה דברים בראש, וברגע האחרון אקבל החלטה. קראתי באינטרנט על המועמדים, אני משתדלת לשמוע דברים, מדברת עם המשפחה, עם ישראלים שמספרים לי על החוויה. אני לא פוליטיקאית, לא ממש מומחית בזה. אני ניזונה ממה שאני שומעת וקוראת, אבל כאמור עדיין לא החלטתי סופית".

קלאודיה ברנדנבורג (צילום: פרטי)
קלאודיה ברנדנבורג (צילום: פרטי)

מה יגרום לך להחליט?
"כולם מדברים, כולם מבטיחים, אבל כשמגיע הרגע - כמעט לא מקיימים. אולי בסופו של דבר אצביע למי שמבטיח דברים שנראים לי הגיוניים ולא בגדר אוטופיה. ברגע האחרון בקלפי אחליט למי אצביע. אחשוב עם עצמי עוד כמה זמן"