בחירות 2022: הזינוק המטאורי של מנהיג עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר ואחוזי ההצבעה הצפויים בקרב ערביי ישראל - אלה שתי הסוגיות המרכזיות אשר מעסיקות בימים האחרונים את כלי התקשורת בעולם שמסקרים את הבחירות לכנסת המתקיימות היום (שלישי).

בן גביר מעורר מתיחות בגוש נתניהו: "לא יקבע את הרכב הממשלה וסדר יומה"
חלום ה-61 של נתניהו יתנפץ? כך הציבור הערבי יכריע את הבחירות

ה"וושינגטון פוסט" ציין כי בן גביר היה במשך שנים אדם "שאסור להתקרב אליו פוליטית", בשל השורשים שלו בתנועת "כך", אולם מנהיג האופוזיציה בנימין נתניהו שינה את מעמדו כאשר הזמין אותו לתוך הברית של מפלגות הימין. "נתניהו הפחית מחשיבות המהלך, והתייחס לבן גביר בעיקר כאל יושב בספסלים האחוריים שלא ימלא תפקיד משמעותי בממשלה", נאמר בדיווח. "איזה הבדל בתוך שנה. בעת שהישראלים הולכים לקלפיות בפעם החמישית בפחות מארבע שנים, שחקן המשנה הפך לאטרקציה מרכזית".

סוכנות הידיעות הצרפתית א.אפ.פ הקדישה פרופיל מיוחד לבן גביר - עד היום אישיות לא מוכרת באירופה. לדבריה, מי שהיה עד לאחרונה גורם "מוקצה ומוחרם" בפוליטיקה הישראלית, צפוי כעת להפוך ל"גורם המכריע" בעתיד המדינה. "מתנגדיו בטוחים שעמדותיו הפירומניות עשויות להבעיר את המדינה". מגם שאלת ההצבעה של ערביי ישראל, שמכונים "פלסטינים־ישראלים", זוכה להתייחסות נרחבת.

ה"ניו יורק טיימס" ציין כי אחוז ההצבעה היום עשוי להיות הנמוך ביותר בקרב ערביי ישראל, וזאת על רקע התסכול מכך שגם השתלבותה ההיסטורית של מפלגת רע"ם בקואליציה בשנה האחרונה לא סייעה לשפר את מצבם. "מצביעים פלסטינים־ישראלים רבים אומרים שהם מאוכזבים", נאמר בידיעה. "חלקם תוהים כמה הם באמת יכולים להרוויח ממעורבות פוליטית בפרלמנט".

"ערב הבחירות, מפח נפש שולט בקרב האזרחים הפלסטינים של ישראל, שאומרים כי אפליה ואלימות עדיין חודרות את חיי היומיום שלהם - אפילו עם מפלגה הערבית בממשלה", הוסיף ה"וושינגטון פוסט". "בתחרות הצמודה בין המחנות הפוליטיים שחלוקים לגבי עמדתם ביחס לראש הממשלה לשעבר נתניהו, שמנסה לשוב לתפקיד - כל מושב נחשב. ההצבעה הפלסטינית עשויה להיחשב כמכריעה".