יום הבחירות 2022 נפתח בשורת אירועים חריגים: מרבית הקלפיות בארץ נפתחו הבוקר (שלישי) בשעה 7:00 לכניסת מצביעים, אך כבר בשעות הראשונות ליום הבחירות נרשמו שורת אירועים יוצאי דופן, החל מטענות על מחסור בפתקי הצבעה וכלה במקרה חמור בו מעטפות הצבעה נלקחו משתי קלפיות שונות ביישוב ירכא. 

כשלוש שעות מפתיחת הקלפיות: שיעור המצביעים גבוה בהשוואה ל-2021

כל העדכונים:

14:35: מנכ"לית ועדת הבחירות אורלי עדס עדכנה כי בעקבות תקרית המעטפות בירכא שוטרים יוצבו בכל 21 הקלפיות ביישוב. חברי ועדת הקלפי בשתי הקלפיות בהן נרשמו האירועים - הוחלפו. היא ציינה בנוסף שמאחר ומדובר במעטפות ריקות, קיימים מנגנונים למניעת זיופי קולות אשר אמורים למנוע שימוש לרעה במעטפות שנעלמו. 

14:00: ועדת הבחירות המרכזית המרכזית עדכנה על אירועים חריגים נוספים שנרשמו ברחבי הארץ: בביתר עילית, מזכיר קלפי שידל מצביעים להצביע למפלגה מסוימת. ביישוב ירכא נפתחה חקירת משטרה על שני אירועים בהן נלקחו מעטפות משולחן הקלפי בשתי קלפיות שונות במקום.
בנוסף, נרשמו 5 מקרים שנחקרים על אזרחים שהגיעו להצביע ביישובים שונים אבל גילו ששמם נמחק מהפנקס, ייתכן שמישהו הצביע במקומם או שהמזכיר טעה ומחק אותם במקום אחרים. 

11:51: במרצ מדווחים כי במספר קלפיות, בהן בשכונת גילה בירושלים, ליידי דייויס, נתניה וחדרה, הוצאו פתקי מרצ מהקלפי או כוסו על ידי פתקי מח״ל. ממרצ נמסר כי במפלגה "בודקים האם מדובר במהלך מתוכנן של הליכוד על מנת להוריד את המפלגה מתחת לאחוז החסימה". 

11:40: ממפלגת המחנה הממלכתי נמסר כי נרשם מחסור בפתקי ״כן״ של המחנה הממלכתי בקלפיות רבות ברחבי הארץ. לדבריהם, בחמ״ל ניהול הבחירות של המחנה הממלכתי, מתקבלות פניות רבות של פעילים ומשקיפים מטעם המפלגה המדווחים על חוסרים של פתקי ״כן״ בקלפיות בנקודות שונות בפריסה ארצית. הועברה תלונה ליושבי ראש הקלפיות. 
מהמפלגה נמסר כי "הנושא נבדק אל מול קלפיות הזהב המסומנות של המחנה הממלכתי, בכדי להבין אם מדובר באחוזי הצבעה גבוהים הבוקר, או בפעילות אסורה של המתחרים".

היערכות המשטרה ליום הבחירות 2022 (צילום: דוברות המשטרה)

11:35: המשטרה עדכנה כי החל משעות הבוקר המוקדמות היא פועלת בכוחות מתוגברים במוקדי ההצבעה הפרוסים ברחבי הארץ, בכדי לשמור על הסדר והביטחון ולהבטיח את קיום ההליך הדמוקרטי באופן תקין ובהתאם לחוק בתיאום עם ועדת הבחירות המרכזית. מפכ״ל המשטרה, רב ניצב יעקב שבתאי, מסייר בשעה זו ברחבי הארץ, נפגש עם המפקדים והשוטרים, ומקבל סקירה אודות היערכות ופעילות מערכי המשטרה.

לצד ההיערכות המבצעית המוגברת של אלפי שוטרים, מתנדבים ולוחמי מג״ב במוקדי הצבעה ובסמוך אליהם, המשטרה ערוכה ופועלת בכדי לתת מענה מיטבי גם לאירועי השגרה ולמטיילים שצפויים לפקוד את אתרי הבילוי, הפארקים והכבישים ביום השבתון. בהתאם, שוטרי התנועה והסיור נפרסו ברחבי הארץ בכדי להעניק שירותי משטרה מיטביים לאזרחי ישראל ומשתמשי הדרך.

כוחות משטרה גדולים, גלויים וסמויים, ימשיכו לפעול לאורך היממה בריכוזי הקלפיות ובסביבתם, הכל בכדי להבטיח את מהלכן התקין של הבחירות, לשמור על טוהר הבחירות והסדר הציבורי ולהגן על שלום הציבור ובטחונו. משטרת ישראל קוראת לציבור לנהוג באחריות ולא לתת יד בשרשור הודעות כזב שמקורן ותוכנן לא ידוע ולמנוע הטעייה וזריעת בהלה בקרב הציבור. בהיבטים אלו יש להתייחס ולהישמע אך ורק למידע ולהודעות דוברות היוצאות באופן רשמי מטעם משטרת ישראל.

בצלאל סמוטריץ' מצביע בבחירות לכנסת ה-25 (צילום: דוברות הציונות הדתית )
בצלאל סמוטריץ' מצביע בבחירות לכנסת ה-25 (צילום: דוברות הציונות הדתית )

11:25: מפלגת הבית היהודי הגישה לוועדת הבחירות המרכזית בקשה לסגור את הקלפיות בקריית ארבע בעקבות היעלמותן של פתקי המפלגה הנושאים את האות ב' מקלפיות ברחבי המועצה: "מפלגת הבית היהודי רואה בחומרה את העלמותם של פתקי הצבעה הנושאים את האות ב'. דרשנו מוועדת הבחירות לסגור לאלתר את הקלפיות בקרית ארבע.  אנו קוראים לכל הציבור לשמור על טוהר הבחירות".

11:08: במפלגת עוצמה יהודית טוענים כי בקלפיות בבני ברק הועלמו פתקי הצבעה ט' של רשימת הציונות הדתית-עוצמה יהודית. לדבריהם, לאחר פניה מהירה של הצוות המשפטי של עוצמה יהודית לוועדת הבחירות והגעה של צוותי השטח של עוצמה יהודית לקלפי, הפתקים הוחזרו.

10:00: לדבריה של מנכ"לית הוועדה אורלי עדס, עד כה ישנם שלושה עצורים ביום הבחירות - אזרחית בנתניה שחסמה את הכניסה לקלפי בשל ההתרעות על הפיגועים, ושניים נוספים באירוע שפיכת החומר החריף בקלפי בבית שמש.

פתקי הרשימות בקלפי, בחירות נובמבר 2022 (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)
פתקי הרשימות בקלפי, בחירות נובמבר 2022 (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)

09:26: במפלגת ישראל ביתנו טוענים כי בנתיבות נרשם אירוע חריג בקלפי בבית ספר נתיבי אור: צעירים מתפרעים, מתנפלים ויורקים על פעילי מפלגת ישראל ביתנו בצעקות "תחזרו לרוסיה ואוקראינה".

09:10: יו"ר מפלגת צעירים בוערים המתמודדת לכנסת, הדר מוכתר, טענה בפוסט שהעלתה ברשתות החברתיות כי הותקפה: "הצבעתי צ, ואז דקה אחרי זה הותקפתי מחוץ לקלפי. אם למישהו יש את ההקלטה, של מה שקרה בלייב- בבקשה לשלוח לי, אני רוצה ללכת עם זה למשטרה".

08:05: אירוע חריג נרשם בבית שמש: משטרת מחוז ירושלים פתחה הבוקר בחקירה בחשד כי באחת הקלפיות בשכונת רמת בית שמש ב' דלף ריח חריף מתוך הקלפי. זאת, לאחר שבמשטרה התקבלה תלונה על כך, וחוקרים שהגיעו למקום פתחו בחקירה לבירור מקור הריח. על פי החשד, במהלך הלילה שפכו ככל הנראה חרדים קיצוניים המתנגדים לבחירות חומר בעל ריח חריף. לאחר ניקוי המקום הקלפיות נפתחו בזמן.

מהמשטרה נמסר: "בשעות הבוקר, סמוך לשעה 06:30, טרם פתיחת הקלפיות, התקבל במשטרה דיווח על נוזל שנשפך בשני מוקדי הצבעה בעיר בית שמש. לאחר ניקוי החומר, הקלפיות נפתחו במועדן וכסדרן. המשטרה פתחה בחקירת נסיבות המקרה".

07:30: מנכ"לית ועדת הבחירות, אורלי עדס, עדכנה כי מספר קלפיות נפתחו באיחור: "יום הבחירות נפתח כסדרו, אם כי בחלק מהקלפיות קצת התעכבה הפתיחה בשל מקרים כאלו ואחרים - אחרונות הקלפיות נפתחו בשעה זו".